نایب رئیس اتحادیه مرغداران گفت: بنابر آمار سالانه پتانسیل صادرات ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن مرغ و ارزآوری یک میلیارد دلار به بازار‌های هدف وجود دارد.

صدرالدین عظیمی، نایب رئیس اتحادیه مرغداران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: براساس آمار در مردادماه ۱۴۲ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفت که بر این اساس کمبودی در عرضه مرغ نداریم.

به گفته او، تلفات مقطعی ناشی از قطعی برق برای مرغ طی روزهای گذشته منجر به کاهش تولید شد، اما طبق روال سنوات قبل تقاضای چندانی در بازار مهرماه نداریم که بر این اساس مشکلی در تامین و توزیع مرغ نخواهیم داشت.

عظیمی متوسط تولید ماهانه مرغ را ۲۴۰ تا ۲۶۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: با احتساب میزان مصرف بخشی از تولید به بازارهای هدف صادر می شود.

نایب رئیس اتحادیه مرغداران از توقف صادرات مرغ خبر داد و گفت: از اسفندماه از واردکننده به صادرکننده مرغ تبدیل شدیم، اما طی روزهای اخیر صادرات بدلیل بحث تنظیم بازار داخل متوقف شده است، مگر برای مرغ هایی که از قبل کشتار شده باشند، صادرات انجام می شود.

به گفته او، بنابر آمار پتانسیل تولید سالانه ۳ تا ۳‌.۵ میلیون تن مرغ در کشور وجود دارد که به شرط مهیا بودن شرایط نهاده و مولفه های تولید مشکلی نداریم.

 او با بیان اینکه بازار صادرات مرغ ثبات ندارد، افزود: علی رغم آنکه قراردادهایی با تجار خارجی منعقد شده، اما صادرات متوقف است که به همین خاطر خیلی اعتباری به سیاست های افزایش جوجه ریزی نیست.

 عظیمی با بیان اینکه صادرات مرغ به طور متوسط ۲ دلار ارزآوری دارد، گفت: اگر شرایط تامین نهاده  همانند چند ماه گذشته فراهم باشد و تصمیمات مقطعی برای صادرات نداشته باشیم، امکان صادرات سالانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن مرغ و ارزآوری یک میلیارد دلار از حیث صادرات مرغ  به کشور وجود دارد.

نایب رئیس اتحادیه مرغداران درباره آینده تولید و بازار مرغ افزود: سال گذشته قطعی برق در صنعت مرغداری نداشتیم، اما امسال قطعی برق انجام می شود و به همین دلیل شاهد تلفات بودیم و با شروع فصل سرما انتطار می رود که قطعی گاز صورت نگیرد تا تولید دچار چالش نشود، از این رو پیش بینی می شود که اگر قطعی گاز اعمال نشود، علاوه بر تامین نیاز داخل در صادرات نقشی داشته باشیم.

عظیمی گفت: تا پایان سال پیش بینی می شود که صادرات طبق روند فعلی نباشد، مگر اینکه در فرصت باقی مانده جوجه ریزی صورت بگیرد و اقدامات لازم انجام شود، در غیراین صورت با ادامه این روند صادرات چندانی نخواهیم داشت.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
با کدام خوراک دام منظورتان با خوراک دام وارداتی هست.
آخرین اخبار