سازمان ملل از جامعه بین‌المللی خواست که برای جلوگیری از فاجعه بیشتر در غزه سریعا اقدام کند و هشدار داد که "جوهر انسانیت مشترک ما در خطر است."

شماری از گزارشگران ویژه سازمان ملل با اشاره به تداوم نسل‌کشی و جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین در غزه در نشستی در ژنو اوضاع بحرانی و فاجعه‌بار این باریکه را مورد بررسی قرار دادند.

سیگرید کاگ، هماهنگ کننده ارشد امور بشردوستانه و بازسازی غزه، گفت: این یک ارزیابی هوشیارانه و غم انگیز از وضعیت در میدان خواهد بود. من عمیقاً به مسئولیت عمیق جامعه بین المللی در رسیدگی به تراژدی این جنگ توجه دارم.

کاگ بر خسارت‌های عظیم زیرساخت‌های غزه و غیرنظامیان تأکید کرد و گفت: «زیرساخت‌های بهداشتی که قبلاً فلج شده بود، بیشتر از بین رفته است.»

او با تاکید بر اینکه بیش از ۶۲۵۰۰۰ کودک از تحصیل باز مانده‌اند، گفت که آینده آنها تحت تاثیر "تروما، از دست دادن و محرومیت" قرار دارد. وی بار دیگر خواستار آتش بس، آزادی بی قید و شرط اسیران و دسترسی نامحدود به کمک‌های بشردوستانه شد و بر نیاز به اراده سیاسی فوری تاکید کرد و گفت: «زمان در حال سپری شدن است، زیرا یک بحران انسانی ساخته دست بشر غزه را به ویرانه تبدیل کرده است.

غزه

کاگ با تاکید بر لزوم اطمینان از "دسترسی بدون مانع و ایمن" برای امدادگران برای رسیدن به نیازمندان، گفت: "کارزار فلج اطفال نشان می‌دهد که حتی در بدترین شرایط، با اراده سیاسی کافی و تعهد سیاسی در زمان واقعی، اقدام بشردوستانه ممکن است.

او به "نقش حیاتی" آژانس سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی (آنروا) اشاره کرد و آن را به عنوان "شریکی حیاتی و قابل اعتماد در بافت اجتماعی غزه و به عنوان ستون فقرات عملیات‌های بشردوستانه" توصیف کرد.

کاگ با بیان اینکه تلاش‌ها بدون تعهد سیاسی قوی‌تر به شکست می‌انجامد، گفت: سیستم‌های موجود امروز جایگزین اراده سیاسی مورد نیاز برای رسیدن به غیرنظامیان و پاسخگویی به نیاز‌های آنها نیست. 

با نزدیک شدن به فصل زمستان، کاگ از کشور‌های عضو خواست به بیش از ۱۴۰۰۰ بیمار نیازمند درمان در خارج از غزه کمک کنند و بار دیگر بر نیاز به یک راه حل جامع تاکید کرد و گفت: کمک‌های بشردوستانه تنها یک مسیر موقت برای کاهش درد و رنج است. صلح جامع، عادلانه و پایدار در خاورمیانه تنها از طریق راه حل دو دولتی محقق می‌شود.

کاگ هشدار داد که "چرخه رنج در غزه ادامه خواهد یافت." 

خورخه موریرا داسیلوا، رئیس دفتر خدمات پروژه سازمان ملل متحد (UNOPS)، بر وخامت اوضاع در غزه تاکید کرد و گفت: "ما نمی‌توانیم در حال حاضر بر چالش‌های ارائه پاسخ بشردوستانه در غزه بیش از حد تاکید کنیم. طراحی و اجرای سازوکار ما بسیار مهم است.

وی مکانیسم ایجاد شده برای حمایت از توزیع کمک‌های بشردوستانه در غزه را تشریح کرد و گفت: ۲۰ میلیون تن کمک‌های بشردوستانه به لطف این مکانیسم ارسال شده است که برخی از آنها توسط مقامات اسرائیلی مسدود شده است.

داسیلوا همچنین بر نقش کلیدی آنروا در توزیع کمک‌ها تاکید کرد و بر عزم UNOPS برای ماندن در غزه همراه با سایر آژانس‌های سازمان ملل تاکید کرد و گفت: «یونوپس، همراه با بقیه اعضای خانواده سازمان ملل متحد، مصمم است که بماند و برای مردم غزه، هم برای پاسخگویی به نیاز‌های فوری بشردوستانه و هم برای حمایت از تلاش‌های عظیم بازیابی و بازسازی که به شدت مورد نیاز است، بماند و خدمات ارائه دهد.»

غزه

دکتر تلنگ موفوکنگ، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور بهداشت و درمان درجریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سایر گزارشگران این سازمان درخصوص اوضاع غزه و اراضی اشغالی فلسطین در پنجاه و هفتمین دور نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در شهر ژنو خاطرنشان کرد غزه از حدود ۱۱ ماه پیش شاهد نسل‌کشی ازسوی اشغالگران صهیونیست است. از زمان آغاز حملات رژیم صهیونیستی به غزه در هفتم اکتبر نسل‌کشی هولناک در غزه مشاهده می‌شود.

براساس گزارش خبرگزاری فلسطینی «معا»، وی در ادامه افزود از زمان آغاز تجاوزات اسرائیل، شاهد وحشت نسل‌کشی در غزه بوده‌ایم. وی بر تخریب سیستم مراقبت‌های بهداشتی غزه تاکید کرد که تنها ۱۷ بیمارستان از ۳۶ بیمارستان این منطقه تا حدی کار می‌کنند.

موفوکنگ در ادامه تاکید کرد که حملات به بیمارستان‌ها و کارکنان بهداشتی به سطوح بی‌سابقه‌ای رسیده و اسرائیل را به نقض قوانین بین‌المللی با هدف قرار دادن غیرنظامیان، کودکان و پرسنل پزشکی متهم کرد.

در همین راستا، پدرو آروژو آگودو، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه آب آشامیدنی سالم درخصوص بحران آب در نوار غزه گفت: در حال حاضر ساکنان غزه به‌طور متوسط ​​روزانه با ۴.۷ لیتر آب برای هر نفر زندگی می‌کنند، در حالیکه سازمان بهداشت جهانی حداقل میزان آب مورد نیاز در مواقع اضطراری را ۱۵ لیتر تعیین کرده است.

جورج کاتروگالوس، گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه ارتقای نظم بین‌المللی نیز اعلام کرد آنچه در اراضی فلسطینی اتفاق می‌افتد یک بحران و فاجعه علنی برای همگان است. این بحران و فاجعه تنها به فلسطینیان محدود نمی‌شود بلکه به‌طور مستقیم با آینده و استاندارد‌های سازمان ملل متحد مرتبط است.

کاتروگالوس همچنین خواستار به رسمیت شناختن فوری کشور فلسطین و اعمال فشار ازسوی تمامی کشور‌ها برای توقف جنگ علیه غزه شد.

در همین راستا، فرانچسکا آلبانیز، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در اراضی اشغالی اعلام کرد که حملات رژیم صهیونیستی علیه غزه به سطح بسیار نگران‌کننده‌ای رسیده و تا کرانه باختری نیز امتداد یافته است.

آلبانیز همچنین تصریح کرد حملات نسل‌کشی رژیم صهیونیستی باعث تخریب زیرساخت‌های اساسی و مهم در اراضی فلسطینی شده است.

نسل‌کشی در غزه

هفتم اکتبر گذشته بود که رزمندگان حماس و مقاومت فلسطین با نفوذ به جنوب اراضی اشغالی عملیات طوفان الاقصی را علیه رژیم صهیونیستی رقم زده و در جریان این عملیات صد‌ها صهیونیست را به هلاکت رسانده و ده‌ها تن از آنها را نیز به اسارت گرفتند. این عملیات باعث آغاز تجاوزات وحشیانه ارتش رژیم اشغالگر به مناطق مسکونی در نوار غزه شد که تاکنون بیش از ۴۱ هزار و ۲۲۶ شهید و ۹۵ هزار زخمی بر جای گذاشته است. هیچ دورنمایی از آتش‌بس در غزه دیده نمی‌شود و رژیم صهیونیستی در سایه حمایت‌های تسلیحاتی، سیاسی و مالی ایالات متحده، به احکام بین‌المللی به‌ویژه از سوی شورای امنیت و دیوان بین‌المللی دادگستری بی‌توجهی می‌کند.

از زمان آغاز حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، رژیم صهیونیستی محاصره‌ای را که از سال‌ها قبل علیه این منطقه اعمال کرده بود، تشدید کرد، همچنین تنها نیروگاه برق غزه از کار افتاد، تعداد بسیار محدود کامیون‌های سوخت وارد نوار غزه شدند و همانند سایر کمک‌های بشردوستانه جوابگوی نیاز‌های ساکنان نبود.

از زمان آغاز عملیات فلسطینی طوفان الاقصی در هفتم اکتبر (۱۵ مهر ماه)، مناطق مختلف کرانه باختری هم شاهد عملیات‌های ضد صهیونیستی و همچنین تشدید تجاوزات صهیونیست‌ها بوده است.

با گذشت ۳۴۷ روز از آغاز تجاوز بدون نتیجه و دستاورد رژیم صهیونیستی به نوار غزه، رزمندگان مقاومت همچنان ضربات سنگینی را به اشغالگران وارد می‌کنند و با تغییر روش‌های مبارزه خود، کمین‌های پیچیده و جنگ چریکی علاوه بر وارد کردن دشمن به یک جنگ فرسایشی، ارتش رژیم اشغالگر را سردرگم کرده‌اند.

منبع: ایسنا

برچسب ها: سازمان ملل ، جنگ غزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار