بازیگر سینما و تلویزیون گفت: زمانی طنز‌های فاخرِ ما نوستالژی می‌شدند.

بازیگر سینما و تلویزیون گفت: زمانی طنز‌های فاخرِ ما نوستالژی می‌شدند؛ چون همه چیز از چهره‌پردازی تا ایجاد موقعیت‌های طنز سرِ جای خودش بود، اما امروز دیگر نمی‌توانند نوستالژی شوند.

نشست «کمدی در رسانه امروز» با حضور رابعه اسکویی بازیگر سینما و تلویزیون، مهدی علی‌نقی‌پور تهیه‌کننده و نسیم عرب امیری نویسنده و طنزپرداز از اعضای انجمن فیلمنامه‌نویسان به همت کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری در سومین نمایشگاه رصتا برگزار شد.

رابعه اسکویی در آغاز این نشست، گفت: درام در رسانه‌های تصویری امروز بیشتر ساخته می‌شود و فقدان کمدی کاملاً مشهود است. چون درام بیشتر بیننده دارد؛ البته در عرصه ساخت فیلم و سریال مخاطب نیازمند ساخت همه نوع ژانری و گونه‌ای است. من بازیگر طنز هستم و دلم می‌خواهد کاری کنم مردمم بخندند. کار کمدی در رسانه‌های تصویری خالی است.

وی افزود: طنز‌های امروز دیگر نمی‌توانند نوستالژی شوند حتی روی صحنه که تئاتر‌های آزاد برای همان لحظه مخاطب را سرگرم می‌کند. اما زمانی طنز‌های فاخرِ ما نوستالژی می‌شدند، چون همه چیز از چهره‌پردازی تا ایجاد موقعیت‌های طنز سرِ جای خودش بود.

این بازیگر تأکید کرد: به عنوان یک بازیگر می‌گویم درام کار کردن برای من آسان است، چون بازیگر طنزم؛ معتقدم خنداندن مردم کار سختی است. از طرفی باید داستان پیدا کنید و مردم از ته دل بخندند و واقعاً این کار سختی است. امیدوارم فیلم‌نامه‌هایی زیبا، جذاب و جالب نوشته شوند. یادمان نرود فیلم طنز بازیگر طنز می‌طلبد؛ اما آثار درام را تقریباً همه می‌توانند بازی کنند.

نسیم عرب امیری نویسنده و طنزپرداز از اعضای انجمن فیلمنامه‌نویسان در ادامه اشاره کرد: بازیگری، کارگردانی و نویسندگی در حوزه طنز، به یک تخصص نیازمند است؛ زیرا باید پایه و درون‌مایه اتفاقِ طنز و کمدی درست و منطقی پیش برود. تنها می‌توان گفت در میان آثار کمدی، سریال «هیولا» مهران مدیری را مخاطب استقبال کرد و با فیلمنامه و طرح خوبی پیش رفت. مابقی تقریباً شکست خوردند.

رابعه اسکویی در ادامه این نشست یادآور شد: به نظرمن دنیای تصویر چه سینما و تلویزیون یک صنعت است و در ایران این صنعت را نداریم؛ چون نگاه به تهیه‌کننده مثل گذشته نیست که مؤلف و تأثیرگذار بودند. وقتی کار سیستماتیک پیش نرود تهیه‌کننده اصطلاحاً «انگشت کوچکه ماجرا» می‌شود.

این بازیگر خاطرنشان کرد: کاری خوب و ارزشمند از آب درمی‌آید که همه در جای خودشان باشند مخصوصاً تهیه‌کننده درست انتخاب شود و مواضع و انتخاب‌های درستی داشته باشد.

در ادامه نشست درباره نوع کمدی‌های غیرنمایشی همچون رئالیتی‌شو‌ها در شبکه نمایش‌خانگی بحث شد.

علی نقی‌پور تهیه‌کننده در این باره گفت: در رسانه و یک مجموعه رسانه‌ای باید سبد متفاوت و متنوعی وجود داشته باشد و الزاماً مخاطب نمی‌خواهد فقط سریال نمایشی ببیند. برخی از کار‌ها باید زودبازده‌تر باشند و تنوع سبد محصولات رسانه خیلی حائز اهمیت است. اما مخاطب به طورکل عاشق داستان است. حتی مستند‌های حیات وحش هم که داستان دارد مخاطب را جذب می‌کند. داستان و روایت در آثار نمایشی و غیرنمایشی می‌تواند چالش‌های جدّی‌تر با یک ایده خلاقه را فراهم کند.

عرب امیری تأکید کرد: همه می‌گویند مشکل فیلمنامه است، اما همه در کار فیلمنامه نویس دخالت می‌کنند. مشکل سینمای ایران این است کارگردانان مؤلف شده و اشتباه می‌کنند. هر موقع نویسنده‌ها مؤلف شدند مشکل حل خواهد شد.

سومین نمایشگاه ملی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا) از ۲۶ تا ۲۹ شهریور ماه ۱۴۰۳ در محل مصلای امام خمینی (ره) تهران برگزار می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
طنز فاخر نیاز به نویسنده های متفکر و بازیگران متشخص دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
بخاطر اینه که دیگر فیلمسازان زحمت نمی‌کشند چون با چند لودگی منشوری در نمایش خانگی با کمترین هزینه درآمد هنگفتی کسب می‌کنند.
آخرین اخبار