وزیر صمت گفت: واردات خودرو در پنج‌ماهه ابتدایی امسال نسبت به سال قبل سه برابر افزایش یافته است.

سید محمد اتابک، وزیر صمت در همایش اتاق بازرگانی درباره وضعیت واردات خودرو اظهار کرد: وضعیت بازار برای واردات خودرو در سال جاری مناسب بود و ارز خوبی برای این بخش داشتیم، به‌گونه‌ای که در پنج‌ماهه سال جاری نسبت به سال قبل میزان واردات سه برابر افزایش یافت. در بحث خودروهای کارکرده نیز بانک مرکزی، سازمان استاندارد و گمرک مباحثی را مطرح کردند که باید آن‌ها را حل کنیم و بخشنامه موجود نیازمند اصلاحاتی است زیرا با این بخشنامه ممکن است پول مردم از بین برود، بنابراین به دنبال یک بخشنامه درست هستیم.

وزیر صمت با اشاره به استانداردهای ۸۵ گانه خودروسازان که باید به آن‌ها توجه کنند، اظهار کرد: جلسه‌ای را در همین رابطه برگزار کردیم و قرار است که این موضوعات پیگیری شود و باید بپذیریم که خودروهای تولیدی نیازمند بازنگری و دقت بیشتری هستند، ضمن اینکه صحبت‌های آن‌ها نیز باید شنیده شود. در همین راستا کمیته راهبری خودرو را تشکیل داده‌ایم و از اتاق بازرگانی نیز تقاضا داریم که در این کمیته حضور داشته باشند.

اتابک در رابطه به برنامه وزارت صمت برای افزایش صادرات فرش، گفت: در سال گذشته صادرات فرش با کاهش مواجه شد، اکنون ساختار را تغییر دادیم و در این راستا نیز از میراث فرهنگی و اتاق بازرگانی نیز درخواست کمک کردیم و نیت این است که بتوانیم میزان صادرات فرش را افزایش دهیم.

وی در خصوص ممنوعیت واردات و صادرات، گفت: در این رابطه از سازمان توسعه تجارت درخواست کردیم تا کارهایی را انجام دهد، تعرفه‌هایی در این بخش وجود دارد که مانع انجام و پیشبرد کار می‌شود و توجیه اقتصادی نیز ندارد، لذا این تعرفه‌ها باید اصلاح شوند و تدابیر لازم برای این موضوع نیز در نظر گرفته شده است. اگر این تعرفه‌ها اصلاح شوند تأثیر بالایی دارد چراکه حوزه تجارت مانند صنعت نیاز به سرمایه‌گذاری ندارد.

اتابک با بیان اینکه کمیته کیفیت زیرمجموعه این کمیته خواهد بود، گفت: در خصوص رفع نابسامانی‌ها تلاش خواهم کرد که هیچ بخشنامه خلق الساعه را ابلاغ نکنم و در تمام کمیته‌های صنعت، معدن و تجارت حتماً یک نماینده از بخش خصوصی که مورد قبول اکثریت است، حضور داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به موضوع دانش‌بنیان‌ها و موضوعاتی که در برنامه هفتم توسعه قید شده است، گفت: برای این مساله وام‌های خاصی در نظر گرفته شده و تاکید روی فشار آوردن روی این رشته خاص است و آن طور که برنامه‌ریزی شده تا ۱۵ مهرماه این موضوع تعیین تکلیف خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص فضای کسب‌وکار و نیروگاه‌ها نیز اظهار کرد: مشکل اصلی که در این رابطه وجود داشت این بود که صنعت برق در شرایط کمبود روی نیروگاه‌های بخش صنعت حساب باز می‌کرد و این مساله موجب شده که بخش تولید نتواند کار خود را پیش ببرد برای این موضوع نیز تدابیری لحاظ شده است، زمانی که تولید از چرخه اقتصاد خارج شود تورم بر سر سفره‌ها قدم می‌گذارد؛ لذا باید به این موضوع توجه جدی شود.

وی با تاکید بر اینکه اقدامی که صورت گرفت برای نیروگاه‌های خصوصی درست نبود به همین دلیل چاره‌اندیشی صورت گرفت و از نظر قانونی این موضوع تعیین تکلیف شد، تصریح کرد: اکنون برای واحدهای تولیدی تسهیلاتی در این راستا تخصیص می‌یابد و دیگر نگرانی در این رابطه وجود ندارد.

وزیر صمت در خصوص رشد ۱۳ درصدی بخش معدن و سرمایه‌گذاری در این بخش عنوان کرد: قطعاً ۱۳ درصد رقم بالایی نیست که سابقه آن در کشور وجود داشته باشد، اکنون ماشین‌آلات کهنه هستند و شرایط به‌گونه‌ای است که نمی‌توانیم به نقطه مطلوب برسیم و نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم، اگر شما نسبت اشتغال را به ارزش افزوده در نظر بگیرد این اعداد تطابق ندارند که بخشی از علت آن خام‌فروشی است، اما این مساله به معنی توقف کامل خام‌فروشی نیست؛ اما باید آن را تسری دهیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص تسهیلات نیز گفت: میزان تسهیلات نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد افزایش یافته است، اما این میزان با توجه به ضریب تورم در کشور اصلاً کفایت نمی‌کند، سرمایه‌گذاری ثابت در کشور منفی شده که نتیجه آن استهلاک بیش از اندازه است. در حال حاضر کارخانه‌ها نیازمند سرمایه در گردش هستند که در این راستا هماهنگی‌هایی صورت گرفته تا سرمایه در گردش این بخش افزایش یابد.

وزیر صمت در خصوص جهش تولید و اقداماتی که در این راستا می‌بایست صورت بگیرد، گفت: بیشترین مشکلی که در این رابطه با آن درگیر بودیم مربوط به زیرساخت‌های انرژی بود چرا که امسال برق کافی به شهرک‌های صنعتی و بخش‌های تولیدی نرسید و این مساله بیشترین تأثیر را در رشد تولید داشت. بنابراین باید در این حوزه سرمایه‌گذاری صورت بگیرد چرا که اکنون مشکل انرژی یک مساله فراگیر است و اگر این مساله برطرف نشود چالش‌های زیادی را خواهیم داشت.

وی گفت: جداسازی برق صنعت اهمیت زیادی دارد و باید انرژی‌های نو را نیز توسعه دهیم چراکه تنها در این شرایط می‌توانیم مشکلات مربوط به بخش صنعت را در حوزه انرژی برطرف کنیم. علاوه بر این مشکل دیگر بحث میزان ارز است که درخواست افزایش ارز از بانک مرکزی را داده‌ایم که با تعیین تکلیف این ارزها را نیز توزیع خواهیم کرد.

به گفته وزیر صمت، در بحث تعطیلات هنوز تصمیم قطعی اخذ نشده و دولت این موضوع را اعلام خواهد کرد.

اتابک با بیان اینکه تلاش ما این است که وزارت را اقتصادی اداره کنیم، گفت: اقتصادی اداره کردن به دولت و بخش خصوصی بر می‌گردد. سعی ما این خواهد بود که رفاه را بین خودمان ایجاد کنیم تا بعد از آن این موضوع بین عامه مردم ایجاد شود.

خبرنگار: رضا زارع 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
معاون
۱۴:۰۸ ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
ارز کشور را بدهید برای رفاه پولدارها فقرا از این عنایت دولت چه سودی می برند . لعنت بر بی عدالتی .
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۴:۰۶ ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
خودرو ی لوکس و لاکچری وارد کنید برا فرزندان دلبندتان و ما هم 3میلیون ثبت نام میکنیم برای 300هزار لگن داخلی امن یجیب می‌خونیم شاید برنده بشیم.
Iran (Islamic Republic of)
وطنم
۱۴:۰۶ ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
ما که هیچ تغییری در قیمتها و فراوانی این خودروها تاکنون ندیده ایم این فقط حرف و شعار است یا اینکه در پارکینگ های افراد لاکچری نگهداری می شوند . بتازید افراد مرفع و له کنید فقرا و ضعفا را .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
کاملا درسته،، ماشینهای لاکچری برای آقازاده ها و بی نیازها فراهم کنید که راحت تر باشن،و قشر ضعیف هم همچنان در حالت التماس و مسخره شدن
Iran (Islamic Republic of)
حسنی
۱۲:۳۷ ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
واردات خودرو به چه درد مردم میخورد بایر پرکردن دلالها هیچ عابدی مردم عادی ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
ببین چی وارد میکنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
ما که توانایی خرید یه دوچرخه ی دست دوم هم نداریم
خوش به حال پولدارا
Germany
ناشناس
۱۲:۰۹ ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
از یک عدد در سال به سه عدد در سال
آخرین اخبار