نیرو‌های مسلح یمن، فقط با یک فروند موشک نه بیشتر، که هدفش اصابت به عمق تل‌آویو بود، یک پیام واضح برای سران اسرائیل فرستاد.

این روزها، به نظر می‌رسد برخی سران اسرائیل از جمله بنیامین نتانیاهو در آستانه یک‌سالگی حادثه هفتم اکتبر ۲۰۲۳ و آغاز جنگ علیه نوار غزه، اصرار بر گشودن جبهه‌ای جدید دارند تا خود را از مهلکه غزه بیرون بکشند؛ جنگ‌افروزی علیه لبنان و حمله به حزب الله. برخی تحلیلگران می‌گویند، نتانیاهو با باز کردن جبهه جدید یک هدف اصلی دارد؛ باز کردن پای آمریکا به جنگ و ضربه وارد کردن به ایران و متحدان منطقه‌ایش.

اما روز یکشنبه ۲۵ شهریور، اتفاق مهمی در این خصوص روی داد. نیرو‌های مسلح یمن، هدفی نظامی در تل‌آویو را با یک موشک نه بیشتر، هدف گرفت و موشک با عبور از چندین لایه پدافند قوی و پیشرفته آمریکا و اسرائیل، به تل‌آویو اصابت کرد.

سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن در بیانیه‌ای که در این خصوص صادر کرد، برای اولین بار از این نوع موشک یمن که آن را هایپرسونیک خواند رونمایی کرد و گفت، این موشک، ساخت یمن، دو مرحله‌ای و دارای سوخت جامد است. اما نکته مهم این نبود. نکته مهم، چیزی بود که یمن آن را اعلام نـکرد. یعنی صنعاء این اقدام را به انتقام خود در ارتباط با حمله اسرائیل به تاسیسات غیرنظامی در بندر حدیده در یمن مرتبط نکرد. صنعاء نگفت، این حمله به این نوع موشک، انتقام آن حمله اسرائیل است. نکته مهم و نگران‌کننده برای اسرائیل همین است.

به نظر می‌رسد، حمله یمن به قلب تل‌آویو با یک فروند موشک نه بیشتر، پیش‌نمایشی از یک نبرد کاملا جدی از طرف نیرو‌های مسلح یمن است؛ نبردی که اگر بنیامین نتانیاهو جنگی را علیه لبنان و حزب الله کلید بزند، آغاز خواهد شد و پرده‌های بیشتری از آن را خواهد دید. 

موفقیت موشک هایپرسونیک یمن که مسافتی بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر را طی کمتر از ۱۲ دقیقه طی کرد و به تل‌آویو رسید، صرفا به عبور از لایه‌های پدافندی منحصر نمی‌شود. این موشک و پهپاد یافا که چند هفته پیش به هدفش در تل‌آویو اصابت کرد، به وضوح نشان می‌دهند، که اسرائیل ناچار است هشدار‌های یمن را جدی بگیرد. چون صنعاء با ناکام گذاشتن نیروی دریایی آمریکا و انگلیس در دریای سرخ، با یک موشک و یک پهپاد به اسرائیل اعلام کرده که قادر است، نقاط حساس صهیونیست‌ها را در صورت لزوم در هر جای فلسطین اشغالی بزند و یمن برای این مسئله کاملا آماده است و صرفا این توان خود را در دو مرحله (یک موشک یک پهپاد) با موفقیت تست کرده است.

اما چرا فقط یک موشک؟ احتمالا یک معنایش این است که صنعاء به تل‌آویو می‌گوید، این موشک، پیش‌نمایش واکنش یمن به هر گونه اقدام اسرائیل علیه لبنان و حزب الله است. صنعاء می‌گوید، من هنوز در چارچوب پشتیبانی از غزه گام برمی‌دارم و قصد افزایش دامنه جنگ را ندارم، اما اگر اسرائیل پایش را فراتر بگذارد، و وارد مرحله جنگ با لبنان شود، آنگاه یمن هم وارد مرحله جنگی می‌شود و اسرائیل باید منتظر موشک‌های "فلسطین-۲" و پهپاد‌های "یافا" باشد. 

یک معنای دیگر، شاید این باشد که بنیامین نتانیاهو و حواشی جنگ‌طلبش بدانند، وقتی یمن به رغم تحمل فشار ۹ سال جنگ سعودی با پشتیبانی مستقیم آمریکا اکنون چنین موشکی دارد و از زمان شلیک، فقط ۱۱ دقیقه طول می‌کشد تا به تل‌آویو برسد، آیا حزب الله مشابه یا بهتر از این موشک را ندارد؟ اگر حزب الله شلیک کند، چند دقیقه طول می‌کشد؟ لذا برای همین است که یک مسئول امنیتی سابق لبنانی دیروز دوشنبه در پاسخ به سوال یک دیپلمات غربی درباره اینکه حزب الله هم موشک هایپرسونیک دارد یا خیر، گفته، طبیعی است که آنچه در انبار‌های تسلیحاتی تهران یا صنعاء هست، در انبار حزب الله هم باشد.

در نتیجه می‌توان گفت، اگر نتانیاهو دنبال بحران‌سازی در دل بحران جاری و بر هم زدن اوضاع منطقه با هدف درگیر کردن ایران به جنگ با آمریکا یا درگیر کردن تهران به جنگی منطقه‌ای است تا اسرائیل دستش از زیر ساطور غزه بیرون آید، بهتر است بداند، در صورت اقدام نظامی فراگیر علیه لبنان، بی‌آنکه لازم باشد ایران درگیر شود، موشک‌هایی مثل هایپرسونیک یمن و پهپاد‌هایی مثل یافا و نمونه‌های دقیقتر و قویترش از جانب خود حزب الله، انتظار بانک اهدافی در تل‌آویو و حیفا را می‌کشند و نیازی نیست ایران دخالتی کند.

 اگر اعضای محور مقاومت تاکنون به اسرائیل اجازه نداده‌اند، حماس را از پای در آورد، قطعا در حمایت از حزب الله، ابعاد دیگری از توان خود را به صهیونیست‌های زخم خورده در هفتم اکتبر نشان خواهند داد تا این زخم به خونریزی تا سر حد مرگ ادامه دهد. بهتر است اسرائیل حرف هوکشتاین آمریکایی را گوش کند که در تلاش برای منصرف کردن اسرائیل از جنگ‌افروزی جدید، گفته، در گسترش دامنه جنگ در جبهه شمالی، هیچ ابزاری نمی‌بیند که بتواند ساکنان شمال اسرائیل (فلسطین اشغالی) را به خانه‌هایشان بازگرداند؛ لذا پیام هایپرسونیک یمن این است که نتانیاهو سکنه بیشتری از صهیونیست‌ها را آواره نکند.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
امام زمان با شما و کاملا اوضاع رصد می شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
قلب تل آویو؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
صهیونیستها هاپیرسونیک بودنش را انگار میکنند.
آخرین اخبار