سالانه از تاکستان‌های شهرستان ایوان نزدیک به هشت هزار تن انواع انگور برداشت می‌شود که به نوعی می‌تواند یکی از پیشران‌های اقتصاد کشاورزی استان محسوب شود.

یکی از مهم‌ترین راه‌های ارزآوری و افزایش رونق اقتصادی، صادرات است، در واقع بخش مهمی از این مهم در حوزه کشاورزی انجام می‌شود از این رو توجه به تولید محصولات صادرات‌محور همواره از اهمیت خاصی برخوردار است.

استان ایلام با توجه به موقعیت مرزی و همسایگی عراق و وجود پیوندهای فرهنگی و مذهبی با مردم این کشور از مزیت و ظرفیت‌های بسیار بالایی برای مراوده‌های اقتصادی و گسترش بازرگانی با این کشور از جمله بازارچه‌های مرزی برخوردار است.

انگور دومین محصول مهم کشاورزی ایران به‌شمار می‌رود که امروز نقش مهمی را در توسعه اقتصادی و بهبود معیشت کشاورزان و باغداران ایفا می‌کند، شهرستان ایوان بنا به شرایط جغرافیایی، آب فراوان، هوای معتدل، خاک حاصلخیز و مردمان سخت کوش و زحمت کش یکی از شهرستان‌های مطرح در زمینه زراعت و باغبانی در استان است.

وجود بازارچه‌های مرزی به عنوان یکی از ظرفیت‌های استان‌های مرزی بهترین ابزار و راهکار برای گسترش صادرات، رونق اقتصاد محلی و کمک به اقتصاد ملی است و امروز مرز بین‌المللی مهران به کانون فعالیت‌های صادراتی با کشور همسایه تبدیل شده به طوری که روزانه به طور متوسط ۶۰۰ کامیون حامل کالای صادراتی و بازرگانی از مرز بین‌المللی مهران پس از تشریفات گمرکی به کشور عراق صادر می‌شود اما در سبد این صادرات جای خالی انگور ایوان دیده نمی‌شود.

سطح زیرکشت باغات انگور استان ایلام حدود یک هزار و ۴۹۳ هکتار به میزان تولید ۱۳ هزار و ۱۸۰ تن است که از این میزان شهرستان ایوان با دارا بودن حدود ۵۹۶ هکتار باغات انگور و تولید سالیانه هفت هزار و ۵۹۷ تن انواع ارقام انگور ( ۶ رقم ) به عنوان قطب تولید این محصول در استان شناخته می‌شود.

با حمایت‌های دولت و مسئولان استانی طی سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های خوبی در حوزه توسعه باغات به ویژه سایت‌های باغبانی در استان و ایجاد سایت‌های باغات انگور در شهرستان ایوان انجام شده که رونق کشت این محصول را در این منطقه افزایش داده است.

چشم انداز روشن صادرات انگور ایوان

ایوان قطب انگور در استان ایلام است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: شهرستان ایوان با دارا بودن حدود ۵۹۶ هکتار باغات انگور و تولید سالیانه نزدیک به هشت هزار تن انواع ارقام انگور (۶ رقم) به عنوان قطب تولید این محصول در استان شناخته می شود.

«حشمت‌الله عزیزان» افزود: سطح زیرکشت باغات انگور استان ایلام در حدود یک هزار و ۴۹۳ هکتار به میزان تولید ۱۳ هزار و ۱۸۰ تن است.

وی بیان کرد: سال‌های اخیر سرمایه گذاری های خوبی در حوزه توسعه باغات به ویژه سایت‌های باغبانی در استان و ایجاد سایت‌های باغات انگور در شهرستان ایوان انجام شده است.

عزیزان از برگزاری جشنواره استانی انگور در شهرستان ایوان طی ۲ سال گذشته خبر داد و افزود: ایجاد انگیزه در بین باغداران، ترویج روش‌های نوین و ارائه آخرین تجارب و دستاوردهای علمی و فنی در حوزه محصول انگور از جمله اهداف این جشنواره است.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان ایلام بیان کرد: به طور قطع وجود صنایع در کنار محصولات تولیدی کشاورزی تاثیر زیادی برای کمک به افزایش صادرات محصولات دارد.

برداشت هشت تن انگور از تاکستان‌های ایوان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ایوان گفت: کار برداشت انگور از باغات آغاز شده و انتظار داریم از ۵۵۰ هکتار باغ‌های انگور حوزه شهرستان ایوان، بیش از هشت هزار تن انگور برداشت شود.

شکری افزود: رقم‌های مناسب (پرلت، عسکری، یاقوتی، زرد بی‌دانه، قرمز بی‌دانه، فلیم سیدلس، و …)،آب بسیار خوب و معدنی از چشمه‌های رودخانه کنگیر، تغذیه مناسب و به موقع، کنترل آفات و بیماری‌های و هرس مناسب مجموعه عواملی بوده که کیفیت و مرغوبیت این محصول را در سطح کشور زبان زد خاص و عام کرده است.

چشم انداز روشن صادرات انگور ایوان

۲ هزار میلیارد ریال گردش مالی برداشت انگور ایوان/ توسعه باغات در دست اجرا است

مدیر جهاد کشاورزی ایوان تصریح کرد: هم اکنون توسعه باغات انگور به میزان ۷۵۰ هکتار در دستور کار این مدیریت است و پیمانکاران مربوطه در حال اجرای این پروژه‌ها هستند.

شکری خاطرنشان کرد: با توسعه باغات انتظار است که بخش خصوصی جهت راه اندازی صنایع تبدیلی ورود کنند تا شاهد شکوفایی این صنعت در شهرستان باشیم.

توسعه ۴۵ هکتار از باغات منطقه پلیه ایوان

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ایوان گفت: باغات انگور سایت باغبانی به منظور افزایش بهره‌وری با اجرای عملیات خط انتقال آب و ساخت منبع ذخیره آب در منطقه پلیه ایوان توسعه می‌یابد.

شکری افزود: با اجرای عملیات خط انتقال آب و ساخت منبع ذخیره آب در منطقه پلیه ایوان، توسعه ۴۵ هکتار به سطح فعلی صورت می‌پذیرد.

وی ادامه داد: سطح کنونی سایت باغبانی پلیه ۱۲۳ هکتار است که برای توسعه ۴۵ هکتار به سطح کنونی، ۴۷ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافت و هم اکنون پیمانکار در حال اجرای خط انتقال و ساخت منبع ذخیره آب سایت مذکور است که در مجموع سطح سایت مذکور به ۱۶۸ هکتار انگور خواهد رسید.

شکری خاطرنشان کرد: در سال گذشته با اعتباری بیش از ۶ هزار و ۸۰۰ میلیون ریال عملیات چاله‌کنی سطح جدید (۴۵ هکتار) انجام گرفت.

وی تصریح کرد: انتظار می‌رود سالیانه از سایت مذکور که بیشتر ارقام انگور بی‌دانه زرد و بی‌دانه قرمز است، حدود ۲ هزار و ۵۲۰ تن انگور برداشت شود.

چشم انداز روشن صادرات انگور ایوان

:۴۵ کیلومتر راه دسترسی به باغات ایوان در دست اجرا است

فرماندار ایوان در این خصوص اظهار کرد: با توجه به شرایط آب و هوای مناسب، شهرستان ایوان دارای استعداد خاصی برای توسعه باغات است و در همین راستا عملیات اجرایی ۴۵ کیلومتر راه دسترسی در این منطقه در دست اجرا است.

حجت‌الله اکبری افزود: همچنین مجوزهای لازم برای توسعه ۱۲۰ هکتار از باغات انگور با استفاده از آب سد کنگیر نیز اخذ شده است و رایزنی‌های لازم برای به نتیجه رساندن این اقدام ادامه دارد.

نبود تعاونی، مانع اصلی در توسعه صادرات انگور ایوان

یوسف کیانی یکی از انگور کاران ایوانی بر ضرورت وجود پلی ارتباطی میان کشاورز و واحد تولیدی تاکید کرد و گفت: تعاونی می تواند انگور را با قیمت تضمینی از باغدار پیش خرید کرده و برای نگهداری اصولی میوه هم مواد مورد نیاز خود را با کمک دولت خریداری کند.

وی با بیان اینکه کشاورز فقط تولید کننده است اما جای یک نهاد حمایتی در این میان خالی است، افزود: تعاونی‌ها علاوه بر تولید باید در حوزه‌های دیگری چون بازاریابی، بازرگانی و حتی ایجاد صنایع تبدیلی هم وارد شوند.

با این اوصاف می توان گفت که توسعه صنایع تبدیلی می‌تواند ارزش افزوده قابل توجهی را برای حوزه محصولات باغی به ویژه انگور شهرستان ایوان که قطب تولید استان است به همراه داشته باشد، ضمن آنکه اشتغال‌زایی جوانان را نیز با خود به دنبال دارد و از سویی در صورت برنامه‌ریزی مناسب و بازاریابی و تولید محصول کیفی، امکان صادرات این محصول و ارزآوری از این طریق و حمایت های مسئولان مرتبط دور از انتظار نیست.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.