آیین اختتامیه نخستین جشنواره فرهنگی هنری اتقان با اهدای جوایز، عصر دوشنبه ۲۶ شهریور برگزار شد.

آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی «اتقان» با حضور محمد چکشیان معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت کار، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمدرضا باقری، دبیر جشنواره ملی اتقان و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر عصر دوشنبه، ۲۶ شهریور در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.

برنامه با تلاوت قرآن کریم آغاز شد. بعد پخش سرود ملی، مجری با  خواندن شعری از محمدعلی بهمنی، از این شاعر مرحوم یاد کرد.

از فراخوان تا به سرانجام رسیدن «اتقان» از زبان دبیر جشنوار

در ادامه برنامه، محمدرضا باقری ضمن خوشامدگویی به حضار و مسئولان فرهنگی و نمایندگان مجلس حاضر در این مراسم گفت: از واپسین روز‌های اسفند ماه سال گذشته، درباره جشنواره اتقان تصمیم گرفتیم و فراخوان صادرشد. بعد از آن بیش از ۲ هزار و ۵۴۰ اثر به جشنواره  رسید و جشنواره در رشته‌های مختلف هنر‌های تجسمی (پوستر، کارتون و عکس) طنز (شعر، نثر و استندآپ کمدی) شعر و داستان (داستانک و داستان کوتاه) و هنر‌های نمایشی (تئاترخیابانی، تئاتر کوتاه صحنه‌ای)  برگزار شد.

وی گفت: به خیلی از بخش‌های دیگر، چون فیلم کوتاه و .. هم فکر کرد، اما در این زمان کم، سنگ بزرگ نشانه نزدن بود و آنها را دوره‌های بعد گذاشتیم. در این دوره، ۷۸ نفر برگزیده جشنواره هستند که از آنها تقدیر خواهش شد.

وی در ادامه ضمن قدردانی از دبیران بخش‌ها و دواران جشنواره، گفت:، اما تشکر ویژه ما از مدیران محترم وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به ویژه دکتر چکشیان است که حقیقتاً یاری و دلسوزی ویژه‌ای را در به سرانجام رساندن این برنامه انجام داد.

امیدواریم که پایان این جشنواره، آغازی برای نمایش برای نمایش آثار فاخر این رویداد در کارخانه‌ها و ادارات باشد و ما بتوانیم قدم کوچکی در اصلاح کار و فرهنگ کار برداریم.

فرهنگ کار را جدی بگیرید 

در ادامه این آیین اختتامیه، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی طی سخنانی گفت: لازم است از کار حکیمانه و مبدأنه جناب دکتر چکشیان و  وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تشکر کنم.   

این جشنواره، ابتکار ارزنده‌ای بود و من به یاد ندارم که پیش از این هنرمندان و ادبا فرهنگ کار را در جشنواره‌ای ارائه دهند و باید به وزیر محترم کار فعلی و وزیر قبلی دولت شهید رییسی برای چنین اقدامی تبریک بگوییم.

وی با بیان اینکه فرهنگ کار در اسلام دارای اهمیت و جایگاه ویژه‌ای است به تلاوت آیاتی از قرآن که به کار و  فرهنگ کار در آن اشاره شده پرداخت و اظهار کرد: واژه «عمل» ۳۶۶ مرتبه، واژه «کسب» ۶۶ مرتبه، واژه «سعی» ۳۰ مرتبه، واژه «جهد» با مشتقاتش ۴۱ مرتبه، واژه «فعل» ۱۰۷ مرتبه و واژه «شغل» با مشتقاتش دو بار در قرآن ذکر شده است و اینها کلیدواژه‌هایی هستند که می‌توان در آنها تأمل کرد.

وی ادامه داد: ببینید چقدر متعدد از کار و تلاش و فعل و سعی در قرآن یاد شده، این تأکید و یادآوری است که می‌توان در روایات و احادیث نیز درباره طلب معیشت و طلب حلال می‌توان مشاهده کرد، به عنوان مثال؛ روایت داریم که عبادت ده جز دارد و نُه تای آن مربوط به کسب روزی حلال است.   

وی بیان کرد: بحث مهمی را روشنفکران و متفکران جهان اسلام در ۱۵۰ سال اخیر مطرح کردند که علل انحطاط مسلمین چیست و چرا ما مسلمان‌ها که دور‌ه‌ای تمدن اسلامی را در اختیار داشتیم و کشور‌های دیگر از ما تأثیر می‌گرفتند، عقب افتادیم. برخی از متفکران و نظریه‌پردازان که یکی از آنها مهندس بازرگان بود علت آن را بیان کرد.

خسرو پناه در ادامه اظهار کرد: من به خاطر دارم مرحوم مهندس بازرگان قبل از انقلاب در فرانسه سخنرانی داشت که در بخشی از آن گفت: من بسیار بررسی کردم و متوجه شدم علت عقب ماندگی ما مسلمانان تنبلی و کار نکردن است. رئسای ما و کارگر‌ها و دانشجویان و... ما تنبل هستند.

 خسروپناه ادامه داد: کار شما در اینجا خیلی بارازش است و باید ادامه داشته باشد، اما در نظر بگیرید، این امر صرفاً با تبیین و بخش‌نامه حل نمی‌شود بلکه اگر هر کسی در مسئولیتی دارد کارش را درست انجام دهد خیلی از مسائل قابل حل است و رفع می‌شود.

وی در پایان تأکید کرد: فرهنگ کار را جدی بگیرید و کنارش اخلاق کار را قرار دهید.

چهار راهبرد اساسی را در ترویج فرهنگ کار

در ادامه این آیین اختتامیه، محمد چکشیان معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت کار  اظهار کرد: اموری، چون وجدان کاری، مسئولیت پذیری، منزلت کار، تعاون کارگروهی و بسیاری از مولفه‌های  فرهنگ کار به عوامل موثر در فرهنگ کار  مربوط است و مسائلی، چون سبک رهبری مدیران، هویت شغلی و ررابطه تلاش و دستمزد و بسیاری از متغیر‌هایی که اثر آنها در ارتقای فرهنگ کار جدی و غیرقابل انکار است.

وی ادامه داد: بنابراین اگر ما درک دقیقی از فضا و مدل مفهومی فرهنگ کار داشته باشیم، می‌دانیم که در چه مواقعی باید مداخله کنیم تا فرهنگ و باور در جهت ارتقای فرهنگ کار تغییر کند، لذا در این راستا وزارت کار تلاش کرد حوزه فرهنگ کار را به عنوان موضوع اصلی خود قرار دهد، میز تخصصی در شورای عالی انقلاب فرهنگی با کمک دبیر این شورا؛ جناب آقای خسرو پناه برقرار شد.

تصویب سند راهبردی فرهنگ کار در شورای عمومی و ابلاغ به همه دستگاه‌ها و ذیل این دو اقدام تشکیل نهضت ملی ارتقای فرهنگ کار برای عملیاتی کردن این راهبرد‌ها و برنامه انجام شد.

وی ادامه داد: ما چهار راهبرد اساسی را در ترویج فرهنگ کار دنبال کردیم، اول پشتوانه فکری و نظری برای پاسخ به سوالات اساسی فرهنگ کار، اینکه چه مسائلی در فرهنگ کار اثر دارد و تغییر در کدام بخش می‌تواند فرهنگ کار را ارتقا دهد.

دوم ایجاد جریان فرهنگی هنری رسانه‌ای و تولید محتوای هنری رسانه‌ای برای مخاطب در جهت گفتمان‌سازی عمومی، سوم الگوسازی و نمونه‌سازی برای تبدیل ذهنیت به عینیت برای درک دقیقی از مولفه‌های فرهنگ کار و چهارم نهادسازی و شبکه سازی ذیل حوزه فرهنگ کار.

درواقع، این راهبرد‌هایی بود که ما امروز ذیل راهبرد جریان سازی فرهنگی هنری رسانه‌ای با نخستین جشنواره فرهنگی هنری اتقان برگزار کردیم تا با تولید محتوای فرهنگی هنری رسانه‌ای جریانی را در کشور ایجاد کنیم  و امیدواریم که ادامه پیدا کند و آغازی باشد برای ارتباط بیشتر هنر و ادبیات با حوزه کار و فرهنگ کار؛ و نکته پایانی پاسخ به این سوال که چرا فرهنگ کار؟ و پاسخ اینکه، چون از الگوی کار  به اشتغال و  فرصت‌های شغلی به سمت مسأله اشتغال‌زایی حرکت کردیم.

در آیین اختتامیه این جشنواره، جوایز به برگزیدگان بخش‌های مختلف اهدا شد که مشروح آن در ادامه می‌آید: 

بخش تئاتر خیابانی:

در بخش طراحی فضا و صحنه، لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ یکصد میلیون ریال به مهدی حبیبی برای نمایش «یه لقمه حلال» از ملایر و پژمان شاهوردی برای نمایش «زمین پدری» از بروجرد تقدیم شد.

در بخش موسیقی، لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ یکصد میلیون ریال به علیرضا داوودی برای نمایش «زمین پدری» از بروجرد رسید.

در بخش بازیگری زن، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ یکصد و پنجاه میلیون ریال به فاطمه پارسافرد برای نمایش زمین پدری از بروجرد اهدا شد.

لوح تقدیر رتبه دوم و جایزه نقدی به مبلغ یکصد میلیون ریال به نجمه مهرابی برای نمایش «سوژه» از مریوان رسید.

لوح تقدیر رتبه سوم و جایزه نقدی به مبلغ پنجاه میلیون ریال به نرگس خاککار برای نمایش «یه لقمه حلال» از ملایر اهدا شد.

در بخش بازیگری مرد، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ یکصد و پنجاه میلیون ریال به مصطفی کولیوندی برای نمایش «اندر احوالات اتقانِ کاری محمدتقی» از دهلران رسید.

لوح تقدیر رتبه دوم و جایزه نقدی به مبلغ یکصد میلیون ریال به صورت مشترک به سیدمهرداد کاوسی برای نمایش «سی و پنج میلی متر سوخته در دمای صفر درجه» از تهران و میثم سرآبادانی  برای نمایش «سیاهکاری» از تفرش اهدا شد.

 لوح تقدیر رتبه سوم و جایزه نقدی به مبلغ پنجاه میلیون ریال به صورت مشترک به حسین نادری برای نمایش «بی‌نهایت» ازتهران و مسعود کردی برای نمایش «زمین پدری» از بروجرد داده شد.

در بخش طرح و ایده، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ یکصد و پنجاه میلیون ریال به نرگس خاککار برای نمایش یه «لقمه حلال» از ملایر رسید.

لوح تقدیر رتبه دوم و جایزه نقدی به مبلغ یکصد میلیون ریال به مجتبی خلیلی برای نمایش «سی و پنج میلی متر سوخته در دمای صفر درجه» از تهران داده شد.

 لوح تقدیر رتبه سوم و جایزه نقدی به مبلغ پنجاه میلیون ریال به آرش رضایی برای نمایش «جمعه تعطیل نیست» از ماهشهر اهدا شد.

در بخش کارگردانی، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ دویست میلیون ریال به مصطفی کولیوندی برای نمایش «اندر احوالات اتقانِ کاری محمدتقی» از دهلران رسید.

لوح تقدیر رتبه دوم و جایزه نقدی به مبلغ یکصد و پنجاه میلیون ریال به نرگس خاککار برای نمایش «یه لقمه حلال» از ملایر رسید.

 لوح تقدیر رتبه سوم و جایزه نقدی به مبلغ یکصد میلیون ریال به مجتبی خلیلی برای نمایش «سی و پنج میلی متر سوخته در دمای صفر درجه»  از تهران تقدیم شد.

 بخش تئاتر کوتاه صحنه‌ای:

در بخش‌های موسیقی، طراحی صحنه، طراحی لباس، بازیگری زن، بازیگری مرد، نمایشنامه‌نویسی و کارگردانی از برگزیدگان تقدیر به عمل آمد.

در بخش موسیقی لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ یکصد میلیون ریال به امیرکیهان سلطانزاده برای نمایش «فرار به سوی پیروزی» از تهران اهدا شد.

در بخش طراحی صحنه لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ یکصد میلیون ریال به میثم شمسیان برای نمایش «فرار به سوی پیروزی» از تهران رسید.

در بخش طراحی لباس، لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ یکصد میلیون ریال به جواد شادکام برای نمایش «یاد» از تهران اهدا شد.

در بخش بازیگری زن تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ یکصد و پنجاه میلیون ریال به آرزو جعفری برای نمایش «یاد» از تهران اهدا شد.

لوح تقدیر رتبه دوم و جایزه نقدی به مبلغ یکصد میلیون ریال به نرگس ایزدی برای نمایش «ربان مشکی» از ملارد رسید.

لوح تقدیر رتبه سوم و جایزه نقدی به مبلغ پنجاه میلیون ریال به صورت مشترک به کبری حسینی برای «نمایش فرار به سوی پیروزی» از تهران و الناز ابراهیمی برای نمایش «باحالا» از پیشوا اهدا شد.

در بخش بازیگری مرد هیئت داوران در این بخش هیچ اثری را شایسته کسب رتبه اول ندانست.

لوح تقدیر رتبه دوم و جایزه نقدی به مبلغ یکصد میلیون ریال به سیامک زین‌الدین و صادق خداپناه برای نمایش «کاوش کارشکنی در یک شرکت» از تهران اهدا شد.

 لوح تقدیر رتبه سوم و جایزه نقدی به مبلغ پنجاه میلیون ریال به صورت مشترک به علی حسینی برای نمایش «دهه شصت»‌ی از تهران و امیر قربانی برای نمایش «ربان مشکی» از ملارد رسید.

همچنین لوح تقدیر و جایزه ویژه بازیگری نوجوان به مبلغ بیست میلیون ریال به هوراد حبیبی برای نمایش «یک اتفاق ساده» از ملایر تقدیم شد.

در بخش نمایشنامه نویسی، هیئت داوران در این بخش هیچ اثری را شایسته کسب رتبه اول ندانست.

لوح تقدیر رتبه دوم و جایزه نقدی به مبلغ یکصد میلیون ریال به سیده طاهره حسینی برای نمایش «فرار به سوی پیروزی» از تهران رسید.

لوح تقدیر رتبه سوم و جایزه نقدی به مبلغ پنجاه میلیون به محمدکاظمی برای نمایش «یاد» از تهران و علی بیگدلی برای نمایش «استنطاق میرزای شاه کش» در حضور از پردیس اهدا شد.

در بخش کارگردانی، هیئت داوران هیچ اثری را شایسته کسب رتبه اول ندانست.

لوح تقدیر رتبه دوم و جایزه نقدی به مبلغ یکصد و پنجاه میلیون ریال به میثم شمسیان برای نمایش «فرار به سوی پیروزی» و میثم نویریان برای نمایش «یاد» از تهران اهدا شد و لوح تقدیر رتبه سوم و جایزه نقدی به مبلغ یکصد میلیون ریال به مهدی حبیبی برای نمایش «یک اتفاق ساده» از ملایر و کیانوش احمدی برای نمایش «کاوش کارشکنی در یک شرکت» از تهران رسید.

 بخش طنز:

این بخش در سه حوزه شعر، نثر و استندآپ کمدی از شرکت کنندگان برگزیده تقدیر به عمل آمد و با دعوت از هیئت داوران به روی صحنه، جوایز نفرات برتر به ترتیب تقدیم آنان شد.

در بخش شعر، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ دویست میلیون ریال به محمد قریشی برای اثر «پسرم! لازم است کار کنی» از فارس اهدا شد.

لوح تقدیر رتبه دوم و جایزه نقدی به مبلغ یکصد و پنجاه میلیون ریال به امیرحسین خوش‌حال برای اثر «حسرت بزرگ» از خراسان رضوی رسید.

 لوح تقدیر رتبه سوم و جایزه نقدی به مبلغ یکصد میلیون ریال بدون الویت به عباس احمدی برای اثر «کار هست» از قم و علی برزگری خانقاه برای اثر «پا به کار» از یزد تقدیم شد.

در بخش نثر، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ دویست میلیون ریال به بنیامین کلاچاهی ثابت برای اثر «تقدیرِ کارگر» از گیلان داده شد.

لوح تقدیر رتبه دوم و جایزه نقدی به مبلغ یکصد و پنجاه میلیون ریال به بزرگمهر حیاتی برای اثر «خر است دیگر! گاهی دلش هوای کمربند می‌کند» از خوزستان رسید.

 لوح تقدیر رتبه سوم و جایزه نقدی به مبلغ یکصد میلیون ریال به فرهاد ناجی برای اثر «شجاعت در زیر آتش» از همدان اهدا شد.

در بخش استندآپ کمدی، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ دویست میلیون ریال به مهدی داودی برای اثر «کارآفرینی غیر مجاز» از تهران داده شد.

لوح تقدیر رتبه دوم و جایزه نقدی به مبلغ یکصد و پنجاه میلیون ریال به ناصر جوادی بگلر برای اثر «این کاری که میگم کار نیست!» از خراسان رضوی رسید.

 لوح تقدیر رتبه سوم و جایزه نقدی به مبلغ یکصد میلیون ریال به سید محسن هاشمی برای اثر دکتر فشارکی «اسطوره‌یِ بی نظمی» از اصفهان اهدا شد.

همچنین لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ پنجاه میلیون ریال بدون الویت به مرسانا برزگر برای اثر «تنبل خلاق» از خراسان رضوی و سیده ملیکا طاهر نیا برای اثر «وقت کار» از چهارمحال و بختیاری تقدیم شد.

بخش داستان:

در این بخش در در دو حوزه داستانک و داستان کوتاه با حضور هیئت داوران از شرکت کنندگان برتر تقدیر به عمل آمد.

در بخش داستانک، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ دویست میلیون ریال به مریم محمدی برای اثر «دست به دست» از تهران اهدا شد.

لوح تقدیر رتبه دوم و جایزه نقدی به مبلغ یکصد و پنجاه میلیون ریال به فرزانه فراهانی برای اثر «نان آور» از تهران رسید.

 لوح تقدیر رتبه سوم و جایزه نقدی به مبلغ یکصد میلیون ریال به راضیه بابایی برای اثر «جان جهان» از تهران تقدیم شد.

در بخش، داستان کوتاه، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ دویست میلیون ریال به منا سهیلی برای اثر «سبزه‌ی غلیظ» از تهران رسید.

لوح تقد یر رتبه دوم و جایزه نقدی به مبلغ یکصد و پنجاه میلیون ریال به مریم کنف چیان برای اثر «هفت سانت بالاتر از زمین» از تهران اهدا شد؛ و لوح تقدیر رتبه سوم و جایزه نقدی به مبلغ هفتاد میلیون ریال بدون الویت به محمد ایرانی برای اثر «جودانه» از قم و محمد تسلی بخش برای اثر «احد الناس» از البرز رسید.

بخش شعر:

 تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ دویست میلیون ریال به طیبه عباسی برای اثر «تقدیم به همه‌ی پدربزرگ» از گیلان رسید.

لوح تقدیر رتبه دوم و جایزه نقدی به مبلغ یکصد و پنجاه میلیون ریال به شهاب مهری برای اثر «روز‌های کسادی بازار» از تهران اهدا شد.

لوح تقدیر رتبه سوم و جایزه نقدی به مبلغ یکصد میلیون ریال به محمدرضا رحیمی عنبران برای اثر «وجدان کاری عاقبت بخیری» از خراسان رضوی تقدیم شد.

 بخش کارتون:

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ دویست میلیون ریال به فرامرز کشتکار از تهران اهدا شد.

لوح تقدیر رتبه دوم و جایزه نقدی به مبلغ یکصد و پنجاه میلیون ریال به طیبه خلیلی مهر برای اثر «منزلت و ارزش کار» از کرمانشاه رسید.

لوح تقدیر رتبه سوم و جایزه نقدی به مبلغ یکصد میلیون ریال به فخرالدین دوست محمد برای اثر «کار و احترام به حقوق سالمندان» از کرمانشاه اهدا شد.

بخش پوستر:

 تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ دویست میلیون ریال به محمدعلی شفیعی برای اثر «تعاون و کار گروهی» از کرمان رسید.

لوح تقدیر رتبه دوم و جایزه نقدی به مبلغ یکصد و پنجاه میلیون ریال به احمد یونسی از تهران رسید.

لوح تقدیر رتبه سوم و جایزه نقدی به مبلغ یکصد میلیون ریال به مهدی مصطفوی برای اثر کار بهار است از فارس رسید.

لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ پنجاه میلیون ریال بدون الویت به زینب ربانی‌خواه  از اصفهان و محمدرضا میری از خراسان رضوی و آمنه حیدری برای اثر «توجه به حضور خدا در همه مراحل کار» از اصفهان اهدا شد.

بخش تک عکس:

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ یکصد و پنجاه میلیون ریال به امیرحسین یوسفی کیساری برای اثر «ماهیگیری» از گیلان اهدا شد.

لوح تقدیر رتبه دوم و جایزه نقدی به مبلغ یکصد میلیون ریال به محمد عطایی محمدی از گلستان رسید.

لوح تقدیر رتبه سوم و جایزه نقدی به مبلغ هفتاد میلیون ریال به پژمان مولایی برای اثر «آیت کارگر معدن در عمق ۳۴۰ متری» از خوزستان اهدا شد.

لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ پنجاه میلیون ریال بدون الویت به معصومه عبدی برای اثر «پاکبان شهر از مرکزی» و سیدعلی حسینی‌فر برای اثر «گفتار درمانگر» از خراسان رضوی و یاسر محمد خانی برای اثر «به رنگ سبز از مرکزی» رسید.

بخش مجموعه عکس:

هیئت داوران در این بخش هیچ اثری را شایسته کسب رتبه اول ندانست.

لوح تقدیر رتبه دوم و جایزه نقدی به مبلغ یکصد و پنجاه میلیون ریال به سید حامد موسوی برای اثر با «دستان خالی» از خوزستان اهدا شد.

لوح تقدیر رتبه سوم و جایزه نقدی به مبلغ یکصد میلیون ریال اهدا به سیدمتین هاشمی برای اثر «شجاعان» از آذربایجان شرقی رسید.

لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ پنجاه میلیون ریال بدون لویت اهدا به سید مهرداد شریفی برای اثر «گندم مقدس» از مرکزی و علی حسن زاده برای اثر «سرزمین قنات» از یزد اهدا شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار