بهادری گفت: عملاً هوش مصنوعی بدون کلان داده فلج است و صرفاً می‌تواند کمک محدودی بکند. ولی هوش مصنوعی مولد نیازمند کلان داده است.

علیرضا بهادری، مدیرکل فناوری و سامانه‌های نوین ساترا در نشست تخصصی هوش مصنوعی و راهبرد‌های رسانه که در تالار هوش مصنوعی در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد، درباره بهره‌مندی از این صنعت در کاهش مخاطرات گفت: ساترا در زمینه هوش مصنوعی مطالعه رسمی انجام داده، تا روی کشور‌هایی نظیر اروپا، امریکا و بلوک شرق مطالعه کند. ساترا مقررات استفاده از هوش مصنوعی در رسانه‌ها را قبول و چند نسخه از آن را اصلاح کرده است. همانطور که فضای مجازی باعث شد زیرساخت سازمان صداوسیما تغییر کند و معاونت‌هایی ذیل آن تعریف شود، هوش مصنوعی این ظرفیت را دارد که اصالت سازمان رسانه‌ای را تغییر بدهد.

بهادری به موضوع حریم خصوصی و کلان داده‌ها اشاره کرد و افزود: عملاً هوش مصنوعی بدون کلان داده فلج است و صرفاً می‌تواند کمک محدودی بکند. ولی هوش مصنوعی مولد نیازمند کلان داده است، که مبحث حریم خصوصی و رعایت محرمانگی برای داده‌های شخصی کاربران و داده‌های حساس امنیتی مطرح می‌شود. در عین اینکه باید دسترسی هوش مصنوعی به کلان داده‌ها فراهم شود، باید از حقوق کاربر هم صیانت بشود. 

مدیرکل فناوری و سامانه‌های نوین ساترا درباره تقارن اطلاعاتی و افشای عامدانه اطلاعات توضیح داد: اگر افراد می‌خواهند در حوزه‌های مختلف با هوش مصنوعی کار بکنند، باید از چالش‌ها و مخاطرات آن آگاهی داشته باشند. ما در ساترا می‌توانیم مقررات را وضع کنیم. مقررات نیازمند حمایت و تقویت از سوی قوانین بالادستی است. علاوه‌بر تشکیل مرکز هوش مصنوعی در سطح کشور، در سازمان صداوسیما و ساترا هم ستاد هوش مصنوعی با حضور خبرگان دانشگاه و صنعت شکل گرفته است.

به گفته وی، ساترا به دنبال آن است که در حکمرانی هوش مصنوعی بتواند از مزایا، قابلیت‌ها و ارزش افزوده‌های این صنعت استفاده کند. در مقابل، مخاطراتش را به شکل حساب شده با پوشش قوانین و مقررات کاهش بدهد، تا از هوش مصنوعی مولد و مبتکر در جهت کاهش هزینه‌ها استفاده کند.

خبرنگار: نفیسه خلیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار