ایرج امینی گفت: اطلاعات حاصل از سرشماری عمومی کشاورزی، داده‌های پایه برای تامین امنیت غذایی و تامین‌ کننده نیازهای ضروری و اساسی این بخش برای مرکز آمار ایران، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان‌های متولی تنظیم بازار، برنامه‌ریزان و پژوهشگران است.

ایرج امینی از اجرای سرشماری عمومی کشاورزی ۱۴۰۳ به مدت یک ماه از ۱۲ آبان تا ۱۱ آذرماه امسال، در کلیه مناطق شهری (به جز شهرهای زنجان، ابهر، قیدار و دندی) و روستایی استان زنجان همزمان با سراسر کشور خبر داد.

وی درخصوص چرایی اجرا نشدن این سرشماری در شهرهای زنجان، ابهر، قیدار و دندی، گفت: این شهرها با داشتن حدود ۲۱۰ هزار خانوار به دلیل نسبت بسیار پایین تعداد بهره‌برداران، سرشماری نمی شود و تنها به بهره‌برداران موجود این شهرها مطابق فهرست ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران مراجعه خواهد شد که از ثبت‌های اداری وزارت جهاد کشاورزی استخراج شده است.

امینی اظهار داشت: بر اساس فرمان ریاست جمهور و به استناد مواد (۵) و (۶) قانون مرکز آمار ایران کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلفند نسبت به در اختیار قرار دادن نیروی انسانی و کلیه امکانات و تجهیزات مورد نیاز سرشماری به ستادهای سرشماری استان، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و ستادهای شهرستان‌ها و فرمانداری شهرستان‌ها اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در ایران سرشماری کشاورزی هر ۱۰ سال یکبار اجرا می‌شود، افزود: اولین سرشماری کشاورزی ایران در سال ۱۳۵۲ فقط در نقاط روستایی انجام شد و پس از آن در سال های ۱۳۶۷، ۱۳۷۲، ۱۳۸۲ و ۱۳۹۳ به صورت عمومی (نقاط شهری و روستایی) به مرحله اجرا درآمد و اجرای ششمین سرشماری عمومی کشاورزی در سال ۱۴۰۳ در دستور کار مرکز آمار ایران قرار دارد.

امینی با بیان اینکه توسعه پایدار کشورها ارتباط مستقیمی با امنیت غذایی و تامین سایر نیازهای افراد جامعه دارد، اظهار داشت: سهم قابل ملاحظه‌ای از سایر فعالیت‌ها به ویژه فعالیت‌های بخش خدمات مانند حمل و نقل، بازاریابی و توزیع، عمده‌ و خرده‌ فروشی و معیشت بسیاری از افراد جامعه به بخش کشاورزی وابسته است.

وی تصریح کرد: سرشماری عمومی کشاورزی اطلاعات مهمی را از فعالیت‌های کشاورزی کشور در سطح کوچک‌ترین واحد جغرافیایی ارائه می‌دهد که تنها با اجرای سرشماری قابل حصول است و با توجه به فاصله گرفتن از آخرین سرشماری و تحولات سریع بخش کشاورزی، اجرای سرشماری در سال ۱۴۰۳ ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: طرح‌های آمارگیری نمونه‌ای کشاورزی به‌ویژه طرح‌های خانواری و مقیاس بزرگ مانند آمارگیری‌های باغداری، زراعت، دامداری و طرح‌های ویژه حساب‌های اقتصادی (مانند جدول داده ستانده) با استفاده از چارچوب سرشماری اجرا می‌شود.

وی گفت: نتایج طرح‌های یاد شده نشان می‌دهد تغییرات چارچوب سرشماری عمومی کشاورزی ۱۳۹۳ موجب افزایش خطای نمونه‌ای در طرح‌های مذکور در سال‌های اخیر شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.