مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل گفت: امسال عملیات بیت‌المقدس در محل موزه دفاع مقدس اردبیل شبیه‌سازی و بازخوانی می‌شود.

علی واحد در آستانه هفته دفاع مقدس در مصاحبه با خبرنگاران، با اشاره به برپایی نمایشگاه رزمی، فرهنگی عملیات "بیت‌المقدس" در محل موزه دفاع مقدس واقع در مجموعه شورابیل اردبیل افزود: این نمایشگاه در بیش از ۴۲ غرفه با مشارکت ادارات استان به ویژه بسیج و سپاه برپا می‌شود. 

او با بیان اینکه این نمایشگاه روز شنبه ۳۱ شهریورماه ساعت ۳ بعد از ظهر با حضور اقشار مختلف مردم، رزمندگان و یادگاران جبهه و جنگ و مسئولان نظامی، انتظامی و عالی استان افتتاح خواهد شد، اظهار کرد: تمامی اقشار مختلف مردم می‌توانند در طول هفته دفاع مقدس از این نمایشگاه بازدید کنند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل ادامه داد: در طول هفته دفاع مقدس در محل موزه دفاع مقدس واقع در مجموعه شورابیل اردبیل هر روز نمایش خیابانی و رزمی توسط رزمندگان و فرماندهان اجرا خواهد شد.

واحد بیان کرد: دفاع مقدس یادآور حماسه‌های بی‌بدیل فرزندان این مرز و بوم است و فرصت مغتنمی برای نشر، ترویج و تقویت اهداف و ارزش‌ها می‌باشد.

او با بیان اینکه هفته دفاع مقدس کلید وحدت بین اقشار مختلف جامعه و هفته شورآفرینی، امیدآفرینی و جشن است، اضافه کرد: هفته دفاع مقدس باعث افتخار و عزت ملت و کشور است.

بیش از ۲۵۰ برنامه در هفته دفاع مقدس در استان اردبیل برگزار می‌شود

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل گفت: همزمان با هفته دفاع مقدس بیش از ۲۵۰ عنوان برنامه متنوع فرهنگی، هنری و ورزشی در این استان برگزار می‌شود.

واحد با بیان اینکه شعار هفته دفاع مقدس امسال "در راه فتح قله ایم" نامگذاری شده است، افزود: زیارت و عطرافشانی گلزار شهدا، تعویض پرچم‌های مزار شهدا، فضاسازی محیطی، تزیین ورودی ادارات به تصاویر شهدا، برگزاری یادواره‌های شهدا در قالب افتخار محله‌ها و اجرای برنامه روایتگری به دانش‌آموزان و دانشجویان با هدف آشنایی آنها با آرمان‌ها، ایثار و از خودگذشتگی شهدا و رزمندگان غیور از جمله این برنامه‌هاست.

او همچنین اجرای نمایش خیابانی، اجرای نمایش صحنه‌ای با عنوان "خاطرات خانه‌ای که نیست" در سالن مجتمع فرهنگی هنری فدک، پخش فیلم سینمایی در رابطه با دفاع مقدس در سالن سینما موزه دفاع مقدس، برگزاری محفل خاطره گویی با حضور فرماندهان و پیشکسوتان جبهه و جنگ، افتتاح پارک خانواده در محوطه شورابیل اردبیل، برگزاری نشست پیام‌آوران عاشواریی خواهران شهدا و بانوان پیشکسوت، تجلیل از بانوان ایثارگر و پیشکسوت دفاع مقدس و جوانان فعال در عرصه‌های فرهنگی و انقلابی، اجرای طرح سواد رسانه و تولید محتوا، گردهمایی بانوان فاطمی با عنوان "رهروان فاطمی"، برگزاری مهرواره تحت عنوان "قاسمان زمان"، برگزاری جشن بزرگ نوجوانان و نونهالان (همایش سلاله‌ها)، برگزاری سلسه نشست جهاد تبیین برای اقشار مختلف جامعه از جمله دانشجویان، دانش‌آموزان، روحانیون، بانوان و هنرمندان، رونمایی از چندین کتاب و برپایی نمایشگاه کتاب و پوستر را از دیگر برنامه‌های هفته دفاع مقدس در استان اردبیل ذکر کرد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل اظهار کرد: تجلیل از رزمندگان، جانبازان، ایثارگران و پیشکسوتان دفاع مقدس، دیدار و تکریم خانواده‌های معظم شهدا و جانبازان، برگزاری نمایشگاه رزمی فرهنگی، استفاده از ظرفیت رسانه‌ها برای تبیین دفاع مقدس، بارگذاری کلیپ دفاع مقدس در فضای مجازی، تولید و پخش مستند تلویزیونی، برگزاری همایش پیاده‌روی، برگزاری مسابقات فرهنگی، هنری و ورزشی، اعزام گروه‌های پزشکی به مناطق محروم و روستایی و ارائه خدمات پزشکی رایگان، برگزاری نمایشگاه عکس، برگزاری شب شعر خاطره و خاطره‌گویی، آزادی بیش از ۳۵ زندانی جرایم غیرعمد، برپایی نمایشگاه راه روشن، برپایی ایستگاه‌های سلامت و صلواتی، نواختن زنگ مقاومت در مدارس و شرکت در نماز جمعه و سخنرانی فرماندهان دوران دفاع مقدس قبل از خطبه‌های نماز جمعه در تمامی شهرستان‌های استان از دیگر برنامه‌های هفته دفاع مقدس در استان اردبیل است.

واحد با اشاره به آیین تجلیل از رزمندگان و پیشکسوتان دوران دفاع مقدس استان، بیان کرد: این آیین روز چهارشنبه چهارم مهرماه در سالن ولایت سپاه حضرت عباس (ع) اردبیل همزمان با آیین تجلیل از یک میلیون نفر از رزمندگان و پیشکسوتان دوران دفاع مقدس سراسر کشور با حضور و سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران و مسئولان لشکری و کشوری به صورت وبینار برگزار خواهد شد.

او با اشاره به ترکیب تجلیل شوندگان، اضافه کرد: تلاش شده علاوه بر تجلیل از تمامی اقشار مختلف جامعه، ۵۰ درصد تجلیل شوندگان آقایان و ۵۰ درصد دیگر نیز بانوان باشند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل با بیان اینکه نیرو‌های مسلح استان اردبیل در اولین روز هفته دفاع مقدس و سالروز شروع جنگ تحمیلی، با برگزاری رژه توان دفاعی و رزمی خود را به نمایش خواهند گذاشت، تصریح کرد: رژه نیرو‌های مسلح مستقر اعم از ارتش جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی و بسیج به میزبانی ارتش استان روز شنبه ۳۱ شهریورماه ساعت ۹ قبل از ظهر در میدان ارتش برگزار خواهد شد.

تکمیل موزه دفاع مقدس اردبیل نیازمند ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار است

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل از پیشرفت ۹۰ درصدی مرکز فرهنگی هنری و موزه دفاع مقدس اردبیل خبر داد و گفت: تکمیل این مجموعه فاخر و ارزشمند نیازمند ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار است.

واحد با تشریح فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده در موزه فرهنگی هنری دفاع مقدس استان اردبیل افزود: عملیات اجرایی و احداث موزه دفاع مقدس اردبیل از اوایل سال ۱۳۹۵ شروع شد و تاکنون ۷۰۰ میلیارد ریال برای احداث آن هزینه شده و در حال حاضر ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

او اظهار کرد: اغلب کار‌های عمرانی این مجموعه انجام شده و فقط دستگاه‌ها و تجهیزات مانده است که در صورت تامین منابع این تجهیزات هم در محل نصب و آماده بهره‌برداری خواهد شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل با تقدیر از زحمات و همکاری شهرداری و اعضای شورای شهر اردبیل، خاطرنشان کرد: برای بهسازی و زیباسازی محوطه پیرامون مجموعه موزه فرهنگی هنری دفاع مقدس استان نیز بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

واحد بیان کرد: در کتابخانه تخصصی این مرکز سه هزار عنوان کتاب دفاع مقدس که عمدتا درباره تبیین نقش و جایگاه استان اردبیل در دفاع مقدس است، جمع‌آوری شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار دارد.

او اضافه کرد: سالن چند منظوره و سالن سینمای دفاع مقدس هم تکمیل شده و آماده هستیم در اختیار دستگاه‌ها و نهاد‌ها قرار دهیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل با بیان اینکه ۸۵ درصد از انواع سلاح‌ها و تجهیزاتی که در دوران دفاع مقدس مورد استفاده قرار می‌گرفت، در این مجموعه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد، ادامه داد: سالن روایت‌سرای خط‌شکنان عاشورایی هم چندی پیش افتتاح شده و بازخوانی روایت‌های جنگ در این سالن انجام می‌شود.

واحد گفت: سالن ستاره‌های موزه دفاع مقدس اردبیل هم آماده بهره‌برداری شده و در این سالن چندین عملیات سرنوشت‌ساز دوران دفاع مقدس معرفی می‌شود.

او افزود: همچنین در این مجموعه ۲ گالری در فضایی به وسعت ۲ هزار و ۸۰۰ مترمربع احداث شده که در یک گالری که دائمی است، در فضایی به وسعت هزار و ۴۰۰ مترمربع آثار شهدای استانی و ملی نصب شده و در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد، گالری دیگر هم به همین وسعت به صورت موقت و نمایشگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل با بیان اینکه هدف ما تبیین و معرفی نقش استان اردبیل در دفاع مقدس است، اظهار کرد: آخرین بخش موزه، یک سالن روباز برای روایت‌گری است که ۶۰۰ نفر ظرفیت دارد و راویان در آنجا تاریخ دفاع مقدس را روایت خواهند کرد.

واحد تصریح کرد: موزه فرهنگی هنری دفاع مقدس اردبیل یک مجموعه بسیار فاخر ارزشمند است و با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد حتی می‌تواند زمینه ماندگاری گردشگران را در استان فراهم کند.

او اضافه کرد: این مجموعه در کنار مجموعه گردشگری شورابیل طوری طراحی شده که کاملاً با آن سنخیت دارد و جدا از مجموعه گردشگری شورابیل نخواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.