سومین روز اجرا‌های جشنواره ملی سرود فجر با اجرای گروه‌های سرود و آکاپلا در تالار رودکی تهران برگزار شد.

رقابت نهایی جشنواره ملی سرود فجر از جمعه ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ کار خود را در تالار رودکی آغاز کرد و در دو روز نخست، گروه‌های سرود از نقاط مختلف کشور به صحنه رفتند. روز گذشته یکشنبه- ۲۵ شهریورماه اجرا‌های روز سوم، با حضور ۱۰ گروه سرود و آکاپلا در بخش اجرای صحنه‌ای پیگیری شد.

چهار داور این جشنواره مجید اخشابی، حامد عسکری، شهلا میلانی و سیدجواد هاشمی به همه جوانب اجرای گروه‌ها با دقتی مثال‌زدنی نظارت و داوری کردند. در کنار داوران حامد جلیلی دبیر جشنواره ملی سرود فجر همچون روز‌های گذشته در سالن حضور داشت و روند برگزاری جشنواره را دنبال می‌کرد.

در ابتدای مراسم پس از قرائت زنده قرآن کریم و پخش سرود ملی، اسماعیل شبرنگ مجری برنامه روی صحنه آمد. شبرنگ در ابتدا با تشکر ویژه از داوران و معرفی آنها برای گروه‌ها، توضیحی درباره روند برگزاری اجرا‌ها برای حاضران ارائه کرد.

نخستین گروهی که به صحنه آمد، گروه «صدا» به سرپرستی امیر امانی‌فر با قطعه آفرینش چهارصدایی از استان اصفهان بود. گروه دوم نیز گروه «تسنیم البرز» از استان البرز بودند که قطعه «نسل شهادت» را به سرپرستی حمید روزبان اجرا کردند.

در ادامه گروه «طنین» از مشهد با قطعه «سردار گل محمد» به سرپرستی احسان صادقیان به صحنه آمد.

احسان صادقیان پیش از آغاز اجرا، توضیح داد که این اجرای آکاپلا براساس قصه محلی سرداری از خطه سبزوار است که قهرمان رمان کلیدر محمود دولت‌آبادی نیز محسوب می‌شود. اهالی خطه او را یک شخصیت مبارز می‌شناسند. او کسی بود که زمان رضاشاه به اصطلاحِ حکومت یاغی شناخته شد، اما برای بی بضاعت‌ها کار می‌کرد.

صادقی یک تصویر از او را نشان داد و گفت: این تنها تصویری است که از سردار گل محمد باقی مانده و مادرش این تصویر را به دست داشته و در خیابان‌ها می‌خوانده و حال این اجرا نماد عزاداری مادر سردار گل محمد است.

پس از اجرای آکاپلای این گروه حامد عسکری نیز نکاتی را درباره اجرایشان مطرح کرد.

چهارمین گروه «یاقوت خمینی شهر» به سرپرستی محمدعلی حیدری بود که اجرایی درباره شهدا به صحنه برد و سپس گروه «آداک» از استان گرگان به سرپرستی ابوذر اسماعیلی اجرای آکاپلایی چند زبانه با عنوان «اوه گاد» انجام دادند.

اما گروه‌های دیگر آخرین روز شامل «نوای مهر» اجرای کرال شهرکردی‌ها به سرپرستی مهران طهماسبی با قطعه زادگاه شیرون، «سقای حسین» از استان هرمزگان به سرپرستی امین نعیمی با قطعه خلیج همیشه فارس، «مهرآوا» از مشهد به سرپرستی میرزایی، «آوای میناب» گروه سرود دختران با قطعه «جاشو» به سرپرستی سعید محمدی و در نهایت نیز گروه کوش میناب به سرپرستی زارعی اجرایشان را انجام دادند.

مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی سرود فجر، بعدازظهر امروز-دوشنبه ۲۶ شهریورماه- از ساعت ۱۶ در تالار وحدت برگزار می‌شود. در این مراسم و پس از سه روز رقابتِ گروه‌های سرود از نقاط مختلف کشور، برگزیدگان در بخش‌های مختلف معرفی می‌شوند.

نخستین جشنواره ملی سرود فجر سال گذشته و با انتشار فراخوان کار خود را آغاز کرد. ۸۰۰ اثر از ۵۰۰ گروه از سراسر کشور به جشنواره رسید در گام نخست، مرحله انتخاب آثار انجام شد و در ادامه مرحله داوری در بخش استانی برگزار شد، آثار برگزیده در بخش استانی به مرحله سوم یعنی بخش راهبری راه یافتند و اکنون آخرین مرحله این جشنواره با حضور ۲۸ گروه در روز‌های پیش‌رو در تهران برگزار می‌شود. گروه‌های راه یافته به مرحله نهایی، هر کدام یک اثر را با هزینه جشنواره برای مرحله نهایی تهیه کرده‌اند.

در این مرحله گروه‌ها آثار خود را به صورت زنده و با حضور داوران به صحنه می‌برند تا در نهایت برگزیدگان نهایی معرفی شوند. روز اول و دوم این بخش به اجرای گروه‌های همراه با ارکستر اختصاص دارد و روز سوم گرو‌های آکاپلا به رقابت می‌پردازند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار