جبلی گفت: هر محتوایی که منطبق بر ضوابط و اولویت‌های سازمان صداوسیما باشد، از تشویق‌ها و حمایت‌های سازمان صداوسیما برخوردار خواهد بود.

پیمان جبلی، رئیس رسانه ملی در نشست خبری سومین نمایشگاه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا) به سوالات اصحاب رسانه پیرامون تعامل صداوسیما با پلتفرم‌ها و تهیه‌کنندگان، استفاده از ظرفیت مجریان صداوسیما در پلتفرم‌ها، بهره‌گیری از ظرفیت هوش مصنوعی، ضریب دادن به محتوا‌های تولید شده پلتفرم‌ها و ... پاسخ داد.

رئیس رسانه ملی در ابتدای صحبت‌های خود به نقش ساترا در تسهیلگری و شتاب‌دهی محتوای سالم در فضای مجازی پرداخت و گفت: هدف از برگزاری سومین دوره نمایشگاه رصتا آشنایی متقابل بین نهاد‌ها و شرکت‌ها با مخاطبان و آشنایی بیشتر تولیدکنندگان محتوا با خدمات ارائه شده از سوی شرکت‌هاست. امسال تعداد فعالان شرکت‌کننده در نمایشگاه نزدیک به ۱۷۰ شرکت، سکو و فعالین صنعت بود. اصولاً فلسفه تاسیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر در فضای مجازی تسهیلگری و شتاب‌دهی به محتوای سالم در فضای مجازی است.

جبلی با بیان اینکه تولیدات فرهنگی و محتوایی در فضای مجازی به دلیل گسترده بودن این بستر، نیاز مخاطب و تغییر ذائقه مصرف‌کنندگان به قدری گسترده است، که سازمان صداوسیما به تنهایی از پس آن بر نمی‌آید، افزود: لازم است بین تولیدکنندگان و صداوسیما تعاملی هم‌افزا صورت بگیرد. ماموریت اصلی ساترا حمایت از تولید محتوا در فضای مجازی در قالب صوت و تصویر فراگیر است.

وی افزود: خدماتی که ساترا به پلتفرم‌ها و فعالان تولید محتوای فضای مجازی ارائه می‌دهد، روز به روز در حال گسترده‌تر شدن است. ما چند ساعت پیش از صفحه ساترا در تلوبیون رونمایی کردیم. این صفحه بستری برای انتشار محتوا با بیش از ۳۰ میلیون مخاطب است. بنده تاکید می‌کنم هر محتوایی که منطبق بر ضوابط و اولویت‌های سازمان صداوسیما باشد، از تشویق‌ها و حمایت‌های سازمان صداوسیما برخوردار خواهد بود.

وی اظهار امیدواری کرد که نگاه تولیدکنندگان محتوا با صداوسیما نزدیک‌تر شود، تا مخاطبان بتوانند از محتوای گسترده‌تری در فضای مجازی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه یکی از موارد مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که امیدواریم به نتیجه برسد، آیین‌نامه محتوایی تولیدات در فضای مجازی است، تصریح کرد: این آیین‌نامه محتوایی می‌تواند میثاق‌نامه مشترکی بین نهاد تنظیم‌گر و تولیدکنندگان و فعالان صنعت باشد. الان تهیه‌کننده باید به دنبال مجوز تولیدش باشد. یعنی تهیه‌کنندگان تولید نمایش خانگی در تماس با ساترا هستند تا از طرح خود دفاع کنند و مجوز تولید بگیرند. در این تعامل هرچه تولیدکنندگان محتوا به ضوابط و نیازهای رسانه ملی نزدیک‌تر بشوند، از ظرفیت‌های بیشتری در رسانه ملی استفاده می‌کنند.

جبلی ادامه داد: حمایت کردن به معنی روانه کردن تولیدات نمایش خانگی در آنتن صداوسیما نیست. بسیاری از حمایت‌های انجام شده از سوی صداوسیما به نمایندگی ساتراست. ما در نمایشگاه رصتا از پلتفرم‌هایی با مخاطبان ۲۰ میلیونی میزبانی می‌کنیم، که نباید این پلتفرم‌ها نادیده گرفته بشود. حضور پلتفرم‌ها در نمایشگاه رصتا به تصمیم آن‌ها بر می‌گردد و ربطی به تصمیم ساترا یعنی میزبان ندارد.

رئیس رسانه ملی در پاسخ به شائبه ممنوعیت‌های قانونی برای انتخاب ریاست معاونت سیاسی سازمان صداوسیما تاکید کرد: ما نه‌تنها با بحران مواجه نشدیم، بلکه به بهترین نحوه تحولات اخیر به ویژه انتخابات را پوشش دادیم. مانع قانونی نداریم. مشکل کمبود نیرو هم‌ نداریم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا رونق سریال‌سازی در نمایش خانگی بیشتر است یا صداوسیما گفت: رونق تولید نمایشی در صداوسیما روز به روز در حال بیشتر شدن است. بجز آثار الف ویژه نه مجموعه نمایشی جلوی دوربین داریم. نزدیک به ۱۰ مجموعه داریم، که پس تولیدشان را طی می‌کنند. حدود ۱۵ مجموعه هم در حال پیش تولید است. علاوه‌بر آن، چند برابر این آمار در حال نگارش است. ما کمبود نمایشی نداریم. انتشار ایپزودهای شبکه نمایش خانگی با صداوسیما هم‌ قابل مقایسه نیست. ما به صورت روز پخش در دو شبکه اصلی سریال پخش می‌کنیم. مجموعه‌های نمایش خانگی به صورت هفتگی و با انتخاب مخاطب پخش می‌شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار