حاشیه و حاشیه سازی، همزاد دونالد ترامپ است و گویی وی بدون جنجال سازی و هیاهو، بقای سیاسی-اجتماعی خود را از دست می‌دهد.

ترامپ اخیرا دو موضع گیری معنادار و البته عجیب را در رابطه با ایران و روسیه مطح کرده است. او در رابطه با کشورمان تاکید کرده که به دنبال تغییر نظام سیاسی ایران نیست و عجیب‌تر اینکه ترامپ مدعی شده با تماس تلفنی و البته برخی دیدارها، مشکلات آمریکا با ایران را حل خواهد کرد! در موضع گیری دیگری نیز رئیس جمهور سابق آمریکا مدعی شده که اگر بار دیگر به کاخ سفید بازگردد، کلیه تحریم‌های ضدروسیِ آمریکا را لغو خواهد کرد. 

موضع گیری‌هایی که تقریبا اغلب تحلیلگران آنها را جدی نگرفته‌اند و حتی دیمیتری مدودف نخست وزیر و رئیس جمهور سابق روسیه در واکنش به صحبت‌های ترامپ گفته که "تحریم‌های آمریکا علیه روسیه تا مدت زمانی طولانی باقی خواهند ماند و ترامپ در جایگاهی نیست که اگر به کاخ سفید برگردد بتواند آنها را لغو کند. سابقه رویکرد‌های ضدایرانی ترامپ در قدرت نیز نشان داده که موضع گیری اخیر وی علیه کشورمان بیش از همه شبیه به شوخی و طنز است. البته که ایران نیز اصول خود را در مواجهه با دولت آمریکا و مخصوصا شخصی نظیر ترامپ دارد و اینطور نیست که هر چه وی بخواهد، محقق شود. با این همه، باید پرسید که چرا ترامپ دست به این قبیل موضع گیری‌های عجیب و غریب می‌زند. 

اولا، او همچون کارزار انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۶ سعی دارد با طرح موضع گیری‌های غیرواقعی و عجیب، تا جای ممکن توجه رسانه‌ها و افکار عمومی کشورش و محیط بین المللی را به سمت خود جلب کند و از این رهگذر، بخت انتخاباتی خود برای پیروزی در انتخابات پیش روی آمریکا را افزایش دهد. 

جهان هنوز جنجال سازی‌های ترامپ در بحبوحه انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا که موجب شد شبکه خبری سی‌ان‌ان تمرکزی ویژه‌ای را معطوف به ترامپ کند، از یاد نبرده است. موضوعی که به زعم بسیاری از تحلیلگران رسانه ای، یک بازی حساب شده از سوی ترامپ بود و در نهایت نیز وی با پیروزی در انتخابات آمریکا، میوه این تاکتیک انتخاباتی خود را چید. 

نکته دوم اینکه باید این مساله را هم مد نظر داشته باشیم که متغیر‌های خارجی نیز در انتخابات آمریکا به سهم خود از وزن کنشگری برخوردارند و بر این انتخابات تاثیر می‌گذارند. این مساله مخصوصا در مورد آمریکا که کشور لابی‌ها و لابیگری است، بیش از همه صدق می‌کند. 

از این رو، ترامپ سعی دارد همزمان با نزدیک شدن به موعد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، تا جای ممکن دامنه تقابلات علیه خود از سوی بازیگران خارجی در حوزه‌های مختلف را کاهش دهد و از این طریق، بخت‌های انتخاباتی خودش را تقویت کند.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار