معاون آموزش ابتدایی گفت: پیش‌‌دبستانی کلید عدالت آموزشی است.

جشن غنچه‌ها صبح امروز دوشنبه ۲۶ شهریور در سراسر کشور برگزار شد. رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی در مراسم جشن غنچه‌های تهران که در سالن ضرغام ورزشگاه آزادی برگزار شد؛ در جمع خبرنگاران با بیان این که امروز به صورت نمادین، شروع سال تحصیلی نوآموزان است گفت: امروز آغاز سفر دانایی و تربیت غنچه‌های کشور است؛ تا این لحظه بیش از ۷۰۰ هزار نفر نوآموز ثبت نام کرده‌اند که امیدوار هستیم همچنان این روند افزایش یابد. درصددیم پوشش پیش دبستانی به ۱۰۰ درصد برسد.

وی با بیان این که دور هم جمع شدیم تا رسماً اعلام کنیم چقدر پیش دبستانی برای ما مهم است و چقدر نوآموزان برای ما ارزش و اهمیت دارند افزود: امیدوار هستیم بتوانیم با کمک خانواده‌ها که شرکای راهبردی ما در دوره پیش دبستانی هستند این مسیر را با موفقیت جلو ببریم.

حکیم زاده با بیان این که محور آموزش‌ها، پرورش مهارت‌های عاطفی، روانی، اجتماعی، شناختی و افزایش مهارت‌های زبانی دانش آموزان و همچنین یادگیری کار گروهی و تیمی و کسب آمادگی‌های لازم برای ورود به مدرسه است ادامه داد: چارچوب برنامه‌های آموزش تربیتی سازمان ملی تعلیم و تربیت مشخص شده است، البته با در نظر گرفتن تنوع و میدان دادن به فعالیت استان‌ها، سیاست این است که بتوانیم در چارچوب‌های تعریف شده یک تعدد و تنوعی در منابع یادگیری برای نو آموزان داشته باشیم.

سرپرست سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با بیان این که بهترین خبری که می توانیم بدهیم این است که سیاست جدید آموزش پرورش ارتقای عدالت آموزشی و فراهم کردن فرصت‌های برابر و باکیفیت یادگیری برای همه کودکان است ادامه داد: پیش دبستانی کلید عدالت آموزشی است و توجه به آموزش‌ها در دوره پیش دبستان و توسعه پوشش پیش دبستانی گامی در جهت ارتقای عدالت آموزشی در ایران برای همه و برای تمامی مدارس است.

حکیم‌زاده با بیان این که نقش تربیتی معلم بسیار نکته مهمی است عنوان کرد: معلمان مسئول آموزش هر موضوع درسی که باشند با رفتارهای خود و با تعامل خود تاثیر تربیتی دارند و زمانی که گفته می‌شود معلم مربی است، یعنی معلم نقش اساسی در ساختن شخصیت دانش آموزان، ایجاد امید و باور مثبت نسبت به توانمندی‌ها، آماده کردن بستری برای کودکان در داشتن احساس ارزشمندی، عزت نفس و یادگیری‌ بهتر دارد.

معاون آموزش ابتدایی با بیان این که نقش الگویی معلم به عنوان یک مربی بسیار تأثیرگذاری است اظهار کرد: امیدوار هستم همانطور که در گذشته چنین بوده، معلمان با نقش تاثیرگذار تربیتی خود یک محیط سالم، با نشاط، امن و پویا را برای کودکان در مدارس فراهم کنند.

 حکیم زاده در این مراسم با بیان این که همه ما امروز جمع شده‌ایم تا سفری آموزشی و تربیتی را جشن بگیریم، سفری شورانگیز برای غنچه‌های عزیز که امید همه ما هستند گفت: غنچه‌هایی که وارد پیش‌دبستانی می‌شوند با یکدیگر آشنا شده و از تربیت مربیان بهره‌گیری می‌کنند. مربیان که زحمتکشان واقعی هستند باید بدانند که شروع این دوره تاثیری ماندگار در سراسر زندگی غنچه‌ها دارد.

وی با بیان این که باید در دوره پیش‌دبستانی فضایی فراهم کنیم تا بستر خوبی برای ارائه محبت و یادگیری غنچه‌ها باشد افزود: برنامه‌های غنچه‌ها باید همراه با بازی، قصه و استفاده از بستر هنر و ادبیات باشد.

حکیم‌زاده با بیان این که والدین و مربیان باید بستر بازی را برای کودکان فراهم کنند تا بتوانند تمرین کار گروهی داشته باشند ادامه داد: آغاز مسیر وفاق و همدلی، از کودکستان‌ها خواهد بود و باید به همه جنبه‌های رشد کودکان از جمله رشد عاطفی و شناختی توجه شود. توجه به کودکان به عنوان مهمترین مخلوق خدا باید در دستور کار همگان باشد.

وی با بیان این که پدران و مادران باید کودکی فرزندان خود را حفظ کرده و عجله‌ای برای پرتاب آن ها به بزرگسالی و مبانی درسی نداشته باشند گفت: والدین باید اجازه دهند فرزندان کودکی را با هم تجربه کنند چراکه بهترین روش در این زمینه، طبیعی کودکی کردن است و باید از کودکان بخواهیم که بهترین خود باشند و آن‌ها را هیچ‌گاه با کسی مقایسه نکنند.

وی عنوان کرد: دوره پیش‌دبستانی کلید عدالت آموزشی است و امیدواریم تمامی نوآموزان کشور بتوانند دوره پیش‌دبستانی را تجربه کنند.

علیرضا کریمیان در ادامه  این برنامه ضمن تبریک سال تحصیلی به نوآموزان و مربیان پیش‌دبستانی گفت: در بحث بازگشایی مدارس هم باید کارهای سخت‌افزاری داشته باشیم هم نرم‌افزاری‌. اگر  فضای مدارس را به‌صورت فیزیکی آماده کردیم تا از دانش‌آموزان به خوبی استقبال کنیم، اگر نیرو معلمان در اختیارمان را سازماندهی کردیم و برنامه هفتگی کلاس‌ها را مشخص کردیم، باید فضای روانی نو‌آموزان، دانش‌آموزان و مربیان و اولیا را نیز برای ورود به مدرسه آماده کنیم.

مدیر‌کل آموزش و پرورش شهر تهران در ادامه گفت: خوب است که با برنامه‌هایی بسیار مفرح زمینه آمادگی و زمینه حضور دانش‌آموزان و همکاران را برای آغاز سال تحصیلی همراه با شور و نشاط فراهم کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار