لاسجردی درباره سفر رئیس جمهور به نیویورک نکاتی را مطرح کرد و گفت: همه کشور‌ها در تلاش هستند تا از فرصت مجمع عمومی سازمان ملل به‌نفع کشورشان استفاده کنند.

حسن لاسجردی، کارشناس سیاست خارجی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره مجمع سالانه سازمان ملل گفت: مجمع عمومی سازمان ملل محل تضارب آراء، رایزنی و ارائه راهکار‌های جهانی است. به‌همین جهت، همه کشور‌ها سعی دارند تا در این مجمع حضور فعال داشته باشند.

او ادامه داد: در حاشیه این مجمع، رایزنی های دوجانبه و چندجانبه صورت می‌گیرد و در آنجا رؤسای جمهور، وزرای خارجه و همچنین نمایندگان سیاسی کشورها تلاش می‌کنند تا با اظهار نظر، رایزنی و گفتگو هم مشکلات کشور و هم مسائل مربوط به روابط دوجانبه و چند جانبه را طرح موضوع کنند و برای آنها راه‌حل پیدا کنند؛ لذا همه کشور‌ها در تلاش هستند تا از فرصت مجمع عمومی سازمان ملل به‌نفع کشورشان استفاده کنند و از رایزنی و دیپلماسی بهره‌مند شوند.

کارشناس سیاست خارجی درباره اولویت صحبت‌های آقای پزشکیان در سازمان ملل گفت: هر رئیس جمهوری در این مجمع می‌تواند موضوعات مهمی را مطرح کند. با توجه به‌اینکه سفر اول آقای رئیس جمهور به سازمان ملل است، به‌نظر من ارتقاء روابط ایران با دنیا از موضوعات مهمی است که در سخنرانی او دیده خواهد شد، همانطور که در شعار‌های انتخاباتی او نیز دیده شده بود.

او در پاسخ به این پرسش که آیا این سفر می‌تواند فرصتی برای آغاز مذاکرات جدید با کشور‌های غربی در راستای لغو تحریم‌ها باشد، گفت: به‌طور حتم این موضوع هم از موضوعات مهمی است که جزو دغدغه‌های انتخاباتی آقای پزشکیان بوده است. بنده فکر می‌کنم که آقای پزشکیان در این سفر تلاش می‌کند تا با هیأت‌های کشور‌های مختلف غربی و غیرغربی دیدار کند، طرح موضوع کند و افق‌ها و دیدگاه‌های جدید دولت چهاردهم را در روابط جهانی مطرح کند و زمینه دیپلماسی، گفتگو و یافتن راه‌حل جدید برای ارتقاء روابط با کشور‌ها را فراهم کند.

لاسجردی در رابطه با دیدار پزشکیان با رؤسای جمهور سایر کشور‌ها در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل نیز اظهار داشت: به‌طور حتم این اتفاق خواهد افتاد. دیدار‌های هم‌سطح و هم‌تراز انجام خواهد شد و دیدار با رؤسای جمهور از جمله بدیهیات این سفر دیپلماتیک خواهد بود.

او درباره ملاقات با نمایندگان آمریکا نیز گفت: ما در رابطه با سیاست خارجی و همچنین قدرت‌های بزرگ نکات و همچنین مجموعه معذورات و محدودیت‌هایی داریم و این موضوع در رابطه با آمریکا برجسته‌تر است. در گذشته نیز طرح موضوع مذاکره با آمریکا به دلایل مختلف با نواسانات و فراز و نشیب‌های مختلفی همراه بوده است. 

وی همچنین تصریح کرد: این حوزه به‌طور مشخص زیرنظر مقام معظم رهبری است، به‌طور حتم اگر قرار بر این اقدام باشد باید با هماهنگی ایشان صورت گیرد.

لاسجردی در پاسخ به این پرسش که آیا این سفر به بهبود روابط با غرب کمک خواهد کرد یا خیر، گفت: آقای پزشکیان به‌دنبال این است که موضوع ارتقاء روابط و تعامل با جهان و همچنین به قول خود او «تغییر نگاه جهان به ایران» را به عنوان پیام این سفر با خود به سازمان ملل ببرد. اینکه آیا این اتفاق خواهد افتاد یا خیر، به رایزنی‌ها، گفتگو‌ها و واکنش کشور‌های مختلف و همچنین حال‌وهوای مذاکرات بستگی دارد. باید در آن شرایط قرار گرفت تا بتوان اظهار نظر کرد، اما آقای پزشکیان به‌دنبال این است که این امر صورت بگیرد.

وی همچنین درباره انتظاراتی که می‌توان از سفر رئیس جمهور به سازمان ملل داشت، عنوان کرد: به‌نظر می‌رسد که اگر خواسته رئیس جمهور مبنی بر تغییر نگاه جهان به ایران و ارتقاء روابط و دادن یک پیام مناسب برای همکاری‌ها به‌طور حتم می‌تواند کمک‌کننده باشد.

کارشناس سیاست خارجی همچنین در اظهارات پایانی خود درباره اولین سفر برون‌مرزی آقای پزشکیان به عراق تصریح کرد: اصل این موضوع که اولین سفر برون‌مرزی آقای پزشکیان به کشور همسایه بوده است، بسیار حائز اهمیت است. این سفر به‌لحاظ حوزه امنیت برای کشور بسیار مهم بوده و دارای منافعی است که در سال‌های آینده بیشتر خود را نشان خواهد داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
امید خدا که نگاه جهان به ایران مثبت باشه آقای پزشکیان فردی هست میانه رو و با دید صلح و دوستی پیش می‌رود
آخرین اخبار