صهیونیست‌ها در بحبوحه بی‌تفاوتی کابینه به آسیب‌های اقتصادی جنگ با غزه و لبنان، از وضع کنونی، شاخص‌های تورم و هزینه‌های بالای زندگی گلایه دارند.

وب سایت کانال اسرائیلی «مکان» گزارش داد که بر خلاف برآورد‌ها و انتظارات قبلی، تورم مالی در اراضی اشغالی بیش از یک درصد جهش کرده است و این بدان معناست که کاهش ارزش سود بانکی در افق نزدیک به چشم نمی‌خورد.

براساس گزارش المیادین، اداره مرکزی آمار رژیم صهیونیستی دیروز اعلام کرد که شاخص قیمت مصرف کننده در ماه جولای ۰.۹ درصد افزایش یافت و به عنوان بخشی از این افزایش، شاخص تورم یک شگفتی بزرگ بود و بیش از حد انتظار از ۳.۲ درصد به ۳.۶ درصد افزایش یافت و قیمت آپارتمان ۰.۹ درصد طبق اطلاعات سایت جهش داشته است.

رشد شاخص تورم بیش از انتظارات

در شاخص ژوئیه، تورم از سقف تعیین شده توسط بانک اسرائیل فراتر رفت و به بیش از ۳ درصد رسید، اما در ماه اوت، برخلاف تخمین تحلیلگران مبنی بر افزایش نیم درصدی، تقریباً ۱ درصد افزایش یافت. 

وب سایت کانال صهیونیستی مکان در ادامه می‌افزاید: در توزیع افزایش شاخص هزینه زندگی، افزایش قیمت مسکن بر اساس مناطق صورت می‌گیرد، زیرا در منطقه مرکزی تل آویو ۰.۱ درصد و در حیفا ۰.۸ درصد افزایش داشته است و افزایش ۱.۸ درصدی در منطقه مرکزی و ۰.۴ درصدی در منطقه جنوبی به چشم می‌خورد، قیمت آپارتمان‌های نوساز نیز ۰.۹ درصد بالاتر رفته است. 

بانک اسرائیل

قیمت سبزیجات تازه در ماه گذشته ۱۳.۲ درصد، حمل و نقل ۲.۸ درصد، آموزش، فرهنگ و سرگرمی ۰.۵ درصد، نگهداری از خانه ۰.۴ درصد و مواد غذایی ۰.۳ درصد در رژیم صهیونیستی افزایش یافته است. به این ترتیب نرخ سالانه افزایش قیمت تقریبا ۶ درصد است و در صورت تداوم افزایش قیمت ها، افزایش بیش از ۱۰ درصدی قیمت آپارتمان‌ها وجود خواهد داشت.

هاآرتص: شاخص جنگ نیز اقتصادی است

روزنامه هاآرتص نیز از سویی دیگر با انتقاد از وضعیت اقتصادی رژیم صهیونیستی نوشت: طولانی‌ترین و پرهزینه‌ترین جنگ در تاریخ ما، هزینه‌های بالای زندگی را به ما تحمیل می‌کند و فرصت کاهش نرخ بهره را پایین می‌آورد.

به گزارش هاآرتص، اما این باعث نمی‌شود که بانک اسرائیل برای افزایش نرخ بهره عجله کند، زیرا می‌ترسد فعالیت اقتصادی را سرکوب کند، که آخرین چیزی است که در حال حاضر برای صهیونیست‌ها لازم است.

اقتصاد اسرائیل

هاآرتص شاخص هزینه زندگی در اسرائیل را شاخص جنگ خواند و تاکید کرد که طولانی‌ترین و پرهزینه‌ترین جنگ در تاریخ این رژیم نه تنها هزینه‌های امنیتی و غرامت برای بسیاری از قربانیان، بلکه در هزینه‌های زندگی نیز تاثیر گذاشته است. این روزنامه صهیونیستی افزود: شاخص آگوست ۰.۹ درصد افزایش یافت، برخلاف انتظارات اولیه که تخمین می‌زدند تنها نیم درصد افزایش یابد، این تا حد زیادی به جنگ و تأثیرات آن مرتبط است.

نتیجه کاهش پروازها به اسرائیل

این روزنامه اسرائیلی توضیح داد که بخشی از افزایش شدید قیمت پرواز هواپیماها به دلیل اقدامات شرکت‌های مسافرتی صهیونیستی است، زیرا شرکت‌های هواپیمایی خارجی پرواز‌های خود را به اراضی اشغالی کاهش داده‌اند، عرضه کاهش یافته و تقاضا افزایش یافته است و نتیجه این اتفاق شد: افزایش ۲۲.۱ درصدی هزینه سفر به خارج از رژیم صهیونیستی.

این روزنامه اذعان کرد که لغو پرواز‌های شرکت‌های خارجی پس از ترور فواد شکر، فرمانده ارشد حزب الله در بیروت و اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران افزایش یافته است زیرا کشورهای دیگر از ترس تشدید تنش پروازهای خود به رژیم صهیونیستی را کاهش داده و یا لغو کردند.

پروازهای بن گورین

به نوشته این روزنامه، این ترس هنوز به طور کامل از بین نرفته است و این امر از جمله در شکاف ۱.۲ درصدی بین بازده اوراق قرضه اسرائیل و اوراق قرضه آمریکا مشهود است، به این معنی که سرمایه گذاران خواستار بازدهی بالاتری از سرمایه گذاری در اوراق قرضه اسرائیل هستند، چون در نظر این زمان خطرناک‌تر نسبت به قبل است.

هاآرتص افزود: این شکافی است که در طول جنگ به وجود آمد و با توجه به سطح تنش‌های منطقه‌ای تغییر کرد. معنای این شکاف، هزینه‌های بالای تامین مالی بدهی‌هایی است که دولت برای تامین هزینه‌های جنگ بر عهده می‌گیرد.

اعتراض صهیونیست‌ها به بیخیالی کابینه رژیم صهیونیستی

این روزنامه انتقاد کرد که با وجود همه اینها هیچکس در کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی را آزار نمی‌دهد و علیرغم تأثیر قابل توجه آن بر جمعیت شهرک نشینان، ملاحظاتی در سیستم ادامه جنگ لحاظ نمی‌شود.

بر اساس داده‌های وزارت خزانه داری رژیم صهیونیستی، کابینه این رژیم در سال آینده باید هفت میلیارد شیکل بیشتر از سال ۲۰۲۴ به عنوان سود بدهی پرداخت کند و در سال ۲۰۲۶ افزایش بدهی به دلیل بهره به ۱۰ میلیارد شکل خواهد رسید.

بنیامین نتانیاهو

با این وجود بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی هیچ اقدامی در جهت بهتر شدن وضعیت اقتصادی رژیم برنمی‌دارد. در همین راستا پیش از این ناتان زهاوی، روزنامه نگار معاریو در رژیم صهیونیستی به نقل از کارشناسان نوشت: بزالل اسموتریچ در بحبوحه بی‌خیالی نسبت به بدتر شدن وضعیت اقتصادی در  رژیم صهیونیستی در نتیجه جنگ چند جبهه‌ای ۱۱ ماهه، هیچ شناختی از اقتصاد ندارد.

زهاوی گفت: با وجود این واقعیت‌ها، اسموتریچ هنگام سخنرانی در رویداد‌ها یا مصاحبه‌های مختلف، مطمئن است که رژیم صهیونیستی ، بهشت اقتصادی است و فکر می‌کند اوضاع را تحت کنترل دارد. او می‌گوید وزیرانی که از او انتقاد می‌کنند یا به او هشدار می‌دهند، باید استعفا دهند.

مترجم: مینا عظیمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار