مدیر پایگاه میراث فرهنگی «سیلک» کاشان گفت: کارگاه‌های فلزکاری ۲۷۰۰ ساله در «سیلک» کاشان کشف شد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی «سیلک» کاشان گفت: ۲ کارگاه فلزکاری مربوط به دوران ششم سیلک کاشان با قدمت ۲ هزار و ۷۰۰ سال در فصل سوم کاوش‌های باستان‌شناسی در این محوطه تاریخی کشف شد.

جواد حسین زاده افزود: قدمت این کارگاه‌ها به دوران ماد‌ها بازمی‌گردد و یک کارگاه با همین کاربری نیز سال گذشته در فصل دوم از مرحله سوم کاوش‌های باستان‌شناسی این محوطه کشف شد.

وی گفت: همچنین بقایای تنور ساج و ظروف سالم نیز در فصل سوم کاوش‌ها در محوطه سیلک بدست آمده است.

حسین‌زاده افزود: فصل سوم از مرحله سوم کاوش‌های باستان‌شناسی سیلک از ۲۵ اَمرداد سالجاری با همکاری دانشگاه کاشان، موزه ملی ایران و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آغاز شد و به مدت یک ماه ادامه داشت.

وی یادآور شد: مرحله نخست کاوش‌ها توسط صادق ملک شهمیرزادی از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ انجام شد و مرحله دوم آن به سرپرستی حسن فاضلی نشلی در سال‌های ۱۳۸۷ و ۱۳۸۸ ادامه داشت.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی سیلک کاشان افزود: مرحله سوم کاوش‌ها از سال ۱۴۰۱ به سرپرستی جبرئیل نوکنده و بنده آغاز شد و اکنون فصل سوم این مرحله از کاوش‌ها پایان یافته است.

وی گفت: سیلک کاشان نزدیک به هشت هزار سال پیش از دوران روستانشینی تا دوران ماد، شواهد و مدارک تحولات زندگی بشر را در دل خود نگاه داشته است.

سیلک محدوده ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ با شماره ۳۸ در فهرست آثار تاریخی ایران ثبت شده است.

این محوطه از دو تپه شمالی و جنوبی و چندین محوطه گورستانی تشکیل شده است که تاکنون آثاری از هزاره هفتم پیش از میلاد تا آغاز دوره هخامنشی، جز دوره مفرغ، در آن کشف شده است.

باستان‌شناسان همچنان در پی آن هستند تا شواهدی از وضعیت سیلک در دوره‌های پنجم و ششم (آخرین مراحل استقراری این تپه) و علل متروک شدن آن را را پیدا کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار