مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان گفت: عملیات رطوبت زدایی از دیوار «مَدرَس ابن سینا» اصفهان در چند مرحله در حال اجراست.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان با اشاره به اسیب جدی به جداره‌های بنای این مدرسه بر اثر نفوذ رطوبت به دیواره‌ها گفت: بررسی‌ها نشان داده که منشا این رطوبت که درونی و از زیرزمین به صورت بالارونده است، شالوده و جداره‌های این بنای تاریخی ارزشمند را با تهدید مواجه کرده است.

محمدعلی ایزدخواستی افزود: پس از مشورت با مرمت گران و استادان سازه‌های سنتی، مرمت و مقاوم سازی این بنا بر مبنای کنترل رطوبت کف سازه از ابتدای شهریور امسال آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

وی گفت: بر این اساس بخش‌های آسیب‌دیده که دیوار‌های مَدرَس ابن‌سینا طی ۵۰ سال گذشته بر روی آن استوار شده بود، اصلاح و تعویض شد.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان ادامه داد: همچنین رطوبت بالارونده‌ای که در کف بنا وجود داشت آزاد شد و در مرحله بعد کنترل خواهد شد.

ایزدخواستی گفت: سطح فعلی کف مَدرَس ابن‌سینا واقعی نیست و بالاتر از سطح تاریخی آن قرار دارد که این مساله بر میزان رطوبت بنا افزوده است.

وی اضافه کرد: این در حالیست که بر اساس اسناد موجود، کف این بنا در ۵۰ سال گذشته بیش از یک متر به وسیله خاک دستی پر شده که یکی از دلایل حبس رطوبت و نفوذ آن به جداره هاست.

ایزدخواستی افزود: کارشناسان اکنون در حال بررسی این راهکار هستند که افزایش ارتفاع کف مدرس اصلاح و جداره‌ها آزاد شود و یا در سطح فعلی دوباره کف‌سازی انجام گیرد.

مسوول بافت تاریخی شهرداری اصفهان گفت: پس از عملیات اصلاح و تعویض پیوندی‌های قدیمی، مقاوم سازی و دفع رطوبت بالارونده بنا، در مرحله پایانی مرمت جداره‌های این مدرسه نیز انجام خواهد شد.

وی افزود: بدلیل رطوبت و خیس بودن خاک کف بنا، عملیات حفاری کنار دیوار‌ها با سختی پیش رفت که با نظارت مهندسان و کارشناسان، پایداری بنا کنترل و عملیات مرمت با دقت انجام شد.

ایزدخواستی عنوان کرد: موقعیت بنا به گونه‌ای است که احداث کانال هوا نیز امکان پذیر نیست، به همین منظور تصمیم گرفته شد با استفاده از مصالح سنگی همخوان با بنا‌های قدیمی، شدت رطوبت را کاهش دهیم.

وی پیش بینی کرد مرمت و مقاوم سازی بنای مدرس ابن سینا اصفهان تا ۲ ماه آینده به پایان برسد.

مدرسه یا «مَدرَس ابن‌سینا» قدیمی‌ترین مدرسه طب دنیاست که در سال‌های پایانی زندگی ابوعلی سینا در اصفهان ساخته شده و او هر روز صبح بعد از اذان در این مکان تدریس می‌کرده است.

این بنا مربوط به دوره آل بویه و در اصفهان، خیابان ابن سینا، کوچه پا گلدسته، بالاتر از مدرسه شفیعیه واقع شده و در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۸۳ با شماره ثبت ۱۱۵۵۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار اثر تاریخی (یکهزار و ۹۴۰ اثر ملی و ۱۵ اثر ثبت جهانی) و افزون بر ۶۰۰ خانه تاریخی و جاذبه‌های مختلف طبیعی، فرهنگی، مذهبی و تفریحی یکی از قطب‌های گردشگری ایران است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار