یکی از مباحث مهم در سفر پزشکیان به عراق، تشکیل اتحادیه اسلامی بود که با واکنش‌هایی روبه‌رو شده است.

«مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در سفر به عراق، ایده تشکیل یک اتحادیه اسلامی و حرکت به سمت برداشتن مرز‌ها مانند اتحادیه اروپا را مطرح کرد که این خبر با واکنش‌های متفاوتی در چهره‌های عربی و رسانه‌های غیرعربی بازتاب داشته است.

پزشکیان در جریان دیدار با «عبداللطیف رشید» رئیس‌جمهور عراق این ایده را مطرح کرد و گفت: تقویت وحدت بین کشور‌های اسلامی منجر به ناکارآمدی تحریم‌ها می‌شود. همچنین کلید ریشه کنی و خشکاندن ریشه‌های تروریسم اسرائیل خواهد بود.

 

 

دیداز رؤسای‌جمهور ایران و عراق در بغداد

دیداز رؤسای‌جمهور ایران و عراق در بغداد

پیشنهاد مهم

در این راستا «حیدر اللامی» از رهبران ائتلاف «دولت قانون» درخواست مسعود پزشکیان برای ایجاد اتحادیه اسلامی مشابه اتحادیه اروپا را جدی و مهم توصیف کرد.

اللامی به خبرگزاری المعلومه گفت: «این اتحادیه با سازمان ناکارآمد کنفرانس اسلامی، تفاوت دارد و پخته‌تر است.»

وی اشاره کرد که چالش‌های بزرگی که جهان اسلام از سر می‌گذراند، ایجاب می‌کند که در برابر قدرت‌های بزرگ و ائتلاف‌های بین‌المللی نیرویی تأثیرگذار باشد.

اللامی تصریح کرد: کشور‌های اسلامی تجربیات قبلی مانند تأسیس سازمان کنفرانس اسلامی و سازمان همکاری اسلامی را پشت سر گذاشته‌اند، اما این ۲ سازمان هیچ دستاوردی برای جهان اسلام در مورد هدف اصلی خود یعنی فلسطین نداشته‌اند.

او اضافه کرد: تحقق ندای پزشکیان مستلزم ۲ موضوع است: اول: حرکت به سمت مرجعیت دینی و کار سیاسی، ایجاد حالت تفاهم بین مراجع دینی و رهبران سیاسی و دستیابی به جلسات متعدد برای رسیدن به یک برنامه واحد که منافاتی با اعتقادات دینی نداشته باشد. دوم: ایجاد یک واحد پولی است که در اتحادیه اروپا با انتشار یورو اتفاق افتاد و نیز ایجاد ارتش واحد اسلامی مشابه ناتو است.

از نظر او، پختگی این دعوت مستلزم یک دوره طولانی است.

نشست هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و عراق در بغداد

نشست هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و عراق در بغداد

بهبود روابط

این در حالی است که از سوی دیگر، «واثق السعدون» تحلیلگر سیاسی و کارشناس مطالعات خلیج فارس در مرکز «اورسام» ترکیه که با الخلیج آنلاین صحبت می‌کرد، معتقد است که درخواست پزشکیان برای «حذف مرزها» به عنوان بخشی از یک سری اظهارات مثبت مداوم است که او از زمان تصدی ریاست جمهوری به ضرورت بهبود ماهیت روابط منطقه‌ای به طور کلی و روابط ایران با کشور‌های منطقه به طور خاص می‌گوید.

در این رابطه، السعدون به مقاله‌ای از پزشکیان که چهار روز پس از سوگند ریاست جمهوری ایران توسط روزنامه تهران تایمز منتشر شد، اشاره می‌کند که در آن خطاب به کشور‌های منطقه اعلام کرده بود که دست خود را برای دوستی و برادری با همه همسایگان و کشور‌های منطقه دراز می‌کند تا آنچه را که وی «حرکت واقعی و جدی» توصیف کرد، در مسیر همکاری با کشورش آغاز کند.

سفر پزشکیان به بصره

سفر پزشکیان به بصره

خنثی‌سازی تحریم‌ها

همچنین روزنامه روسی «نزاویسیمایا» در گزارشی به درخواست رئیس جمهور ایران اشاره کرد و نوشت هدف تهران «خنثی کردن تحریم‌های غرب» است.

این روزنامه اشاره کرد: «عراق تنها کشوری است که تهران می‌تواند با آن این موضوع را تجربه کند و محک بزند.»

رسانه روسی همچنین نوشت رئیس جمهور ایران دلیلی برای فکر کردن به مسیری ارائه کرده که قصد دارد از آن دفاع کند.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار