با بررسی حملات رژیم صهیونیستی به کارکنان و تجهیزات نیرو‌های امدادی در غزه، یک حقیقت تکان‌دهنده آشکار می‌شود: صهیونیست‌ها آگاهانه به نیرو‌های امدادی حمله می‌کنند.

رسانه آمریکایی در مقاله‌ای با اشاره به حملات رژیم صهیونیستی به کارکنان سازمان‌های امدادی در غزه، به بررسی ۱۴ مورد از این حملات پرداخت که شواهد نشان از عامدانه بودن آنها دارد.

پایگاه «Responsible Statecraft» که متعلق به اندیشکده آمریکایی «کویینسی» است، گزارش داد از هفتم اکتبر تا امروز در مجموع ۳۷۸ نفر از نیرو‌های امدادی در سرتاسر جهان کشته شده‌اند و از این میان، ۷۵ درصد از آنان در غزه یا کرانه باختری به شهادت رسیده‌اند. آمار‌ها حاکی از آن است که تعداد نیرو‌های امدادی کشته‌شده در فلسطین در ۳ ماه پایانی سال ۲۰۲۳، از تعداد امدادگرانی که در این سال در دیگر نقاط جهان کشته شدند، بیشتر است.

رژیم صهیونیستی در تازه‌ترین جنایت خود علیه نیرو‌های امدادی در روز چهارشنبه به مدرسه‌ای در اردوگاه النصیرات در غزه حمله کرد که ۱۸ کشته در پی داشت، از جمله ۶ تن از کارکنان آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی (آنروا). این مرگبارترین حمله برای این سازمان از زمان آغاز جنگ غزه بود. این در حالی است که کارکنان سازمان‌های بشردوستانه با رعایت پروتکل‌های مرسوم مانند نشانه‌گذاری تجهیزات، هماهنگی جابجایی‌ها با مقامات صهیونیست و اعلام موقعیت زنده خود به نظامیان صهیونیست، سعی می‌کنند از بروز چنین فجایعی جلوگیری کنند.

با این حال، اندیشکده آمریکایی گزارش داد بررسی حملاتی که به این سازمان‌ها انجام شده، یک الگوی غیرانسانی را افشا کرده است. ماجرا از این قرار است که هرگاه کارکنان این سازمان‌ها موقعیت خود را به نظامیان صهیونیست اعلام می‌کنند، صهیونیست‌ها در همان موقعیت به نیرو‌های امدادی حمله می‌کنند!

سازمان پزشکان بدون مرز در ماه فوریه در گزارشی خطاب به شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد این حملات یا عامدانه هستند و یا دست‌کم از بی‌کفایتی و عدم احتیاط کافی ناشی شده‌اند. این گزارش در حالی منتشر شد که تنها ۴۸ ساعت قبل از آن، صهیونیست‌ها با حمله به یکی از مقر‌های پزشکان بدون مرز در خان یونس ۲ نفر را به شهادت رسانده و ۶ نفر را شدیداً دچار سوختگی کردند.

ایالات متحده به عنوان حامی اصلی رژیم صهیونیستی هم از این جنایت باخبر است. کاخ سفید در ماه مه در گزارشی خطاب به کنگره ایالات متحده، حمله صهیونیست‌ها به نیرو‌های امدادی در غزه را مسئله‌ای بسیار نگران‌کننده دانست و اذعان کرد با وجود رعایت پروتکل‌های جاری از سوی کارکنان این سازمان‌ها، صهیونیست‌ها حملات مرگباری را علیه آنان انجام می‌دهند.

با این حال، اندیشکده آمریکایی در گزارش خود استفاده کاخ سفید از عبارت «نگران‌کننده» را نمایشی دانست و تاکید کرد آمریکا پیشگیری از این تلفات را با منافع خود هم‌سو نمی‌بیند. در این گزارش آمده است: «در همان روزی که اسرائیل در حملات پهپادی پیاپی با تسلیحات دقیق، هفت نیروی امدادی از گروه حقوق بشری آشپزخانه مرکزی جهان را کشت، بایدن مجوز ارسال بیش از ۲۰۰۰ بمب به اسرائیل را امضا کرد.»

نیرو‌های امدادی نیز به‌خوبی از اقدامات صهیونیست‌ها آگاهی دارند، تا جایی که وقتی در ماه مارس یکی از کارکنان یک سازمان امدادی در غزه به شهادت رسید، مدیران این سازمان به کارکنان خود گفتند به منطقه‌ای نقل‌مکان کنند که صهیونیست‌ها آن را به عنوان نقطه امن نیرو‌های امدادی اعلام کرده‌اند، اما این افراد از پذیرش این پیشنهاد خودداری کردند، زیرا می‌دانستند صهیونیست‌ها دیر یا زود به مناطقِ به‌اصطلاح امن، حمله خواهند کرد.

کویینسی در این گزارش با بررسی گزارش‌های رسانه‌ها و سازمان‌های حقوق بشری، ۱۴ مورد از حملات رژیم صهیونیستی به تاسیسات بشردوستانه در غزه را گردآوری کرده است. در تمامی این موارد، نیرو‌های امدادی پروتکل‌های لازم از جمله نشانه‌گذاری تجهیزات، اعلام موقعیت و سکونت در مکان‌هایی که صهیونیست‌ها به عنوان نقطه امن اعلام کرده بودند را رعایت کردند، اما با این حال، هدف حمله آنان واقع شدند.

در ۱۸ نوامبر ۲۰۲۳، نیرو‌های صهیونیست به کاروانی متشکل از پنج خودروی سازمان پزشکان بدون مرز حمله کردند و ۲ نفر از کارکنان این سازمان را کشتند. حرکت این کاروان با مقامات صهیونیست هماهنگ شده بود و خودرو‌ها در مسیری حرکت می‌کردند که ارتش صهیونیستی تعیین کرده بود. ارتش رژیم اشغالگر در این باره هیچ توضیحی ارائه نکرد.

در ۸ دسامبر ۲۰۲۳، نیروی دریایی رژیم صهیونیستی با گلوله‌های توپ ۲۰ میلی‌متری به تأسیساتی وابسته به آنروا در رفح شلیک و ضلع غربی ۲ ساختمان را تخریب کرد. مقامات آنروا چندین بار مختصات این ساختمان‌ها را با مقامات صهیونیست به اشتراک گذاشته بودند، از جمله در همان روز حمله. ارتش رژیم اشغالگر سپس اعلام کرد که این حمله به اشتباه انجام شده است.

در ۱۶ دسامبر ۲۰۲۳، یک تانک ارتش رژیم صهیونیستی چندین گلوله به مقر «جمعیت مبلغان خیریه» شلیک کرد، گروهی که تحت نظارت کلیسای کاتولیک فعالیت دارند. بر اثر این حمله ۵۴ فرد معلول که در آنجا پناه گرفته در آواره شدند و برخی از آنها که برای بقا به دستگاه‌های تنفسی نیاز داشتند، از این دستگاه‌ها محروم شدند. در این حمله یک امدادگر زخمی شد و در همان روز، یک تک‌تیرانداز صهیونیست ۲ زن دیگر که در کلیسا پناه گرفته بودند را به شهادت رساند. وقتی دیگر افراد حاضر در کلیسا برای کمک به‌سوی آنها دویدند، تک‌تیراندازان صهیونیست به آنها نیز شلیک کردند و چندین نفر، از جمله ۲ کودک، زخمی شدند. «پاپ فرانسیس» رهبر کلیسای کاتولیک این حمله را محکوم کرد و آن را مصداق تروریسم دانست. این حمله در حالی انجام شد که صهیونیست‌ها مختصات این ۲ ساختمان را از قبل دریافت کرده و آن را به‌عنوان منطقه امن معرفی کرده بودند.

در ۲۸ دسامبر ۲۰۲۳، کاروانی از خودرو‌های امدادی سازمان ملل در مرکز غزه پس از توزیع کمک‌های بشردوستانه در نواحی شمالی این باریکه، هدف حمله نیرو‌های صهیونیست قرار گرفت. این خودرو‌ها به‌وضوح نماد سازمان ملل را روی خود داشتند و مسیر حرکت آنها نیز از قبل توسط صهیونیست‌ها اعلام شده بود.

در ۸ ژانویه ۲۰۲۴، یک تانک رژیم صهیونیستی به پناهگاه پزشکان بدون مرز در خان یونس شلیک کرد، جایی که بیش از ۱۰۰ نفر از نیرو‌های امدادی و اعضای خانواده آنها را در خود جای داده بود. در این حمله یک دختر پنج‌ساله به شهادت رسید. صهیونیست‌ها این حمله را انکار کردند، اما بقایای یک گلوله تانک ساخت رژیم صهیونیستی در بقایای حمله پیدا شد. این بار نیز پزشکان بدون مرز مختصات این پناهگاه را به نیروهیا صهیونیست اعلام کرده بود تا آنها از حمله به این مکان خودداری کنند.

در ۱۸ ژانویه ۲۰۲۴، چندین نیروی امدادی در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به مجموعه‌ای مسکونی در المواسی مجروح شدند، منطقه‌ای که صهیونیست‌ها آن را به‌عنوان منطقه امن معرفی کرده بودند. شواهد نشان می‌دهد بمب استفاده‌شده در این حمله یک بمب ۵۰۰ کیلوگرمی ساخت ایالات متحده بوده که از یک جنگنده آمریکایی اف-۱۶ پرتاب شده است. مقامات دولتی انگلیس از طریف کانال‌های دیپلماتیک سطح بالا، کوشیده بودند تا از امنیت این ساختمان اطمینان حاصل کنند. حدود یک ماه قبل از حمله نیز ارتش صهیونیستی در پیامی به ساکنان این مجموعه، به آنان اطمینان خاطر داده بود که منطقه محل سکونت آنها به عنوان منطقه امن علامت‌گذاری شده و آنها در امان هستند. صهیونیست‌ها بهانه‌های مختلف و متناقضی درباره این حمله ارائه کردند، از جمله اینکه قصد حمله به ساختمانی در نزدیکی این مجتمع را داشته‌اند، اینکه آنچه به این مجتمع اصابت کرده در واقع قسمتی از بدنه یک هواپیما بوده است، نه بمب، و اینکه اساساً ارتش رژیم صهیونیستی در این حمله نقش نداشته است!

در ۳۱ ژانویه ۲۰۲۴ دفتر آژانس توسعه بلژیکی «انابل» در بمباران نیرو‌های رژیم صهیونیستی کاملاً تخریب شد. وزیر خارجه بلژیک در پی این حمله اعلام کرد مقامات صهیونیست به‌خوبی از وجود دفتر این آژانس در این ساختمان آگاه بودند. صهیونیست‌ها با گذشت یک ماه از این حمله، مدعی شدند که در تخریب این ساختمان نقشی نداشته‌اند. آنها ادعا کردند ساختمان مذکور در پی حمله به ساختمانی در مجاورت آن، آسیب دیده است.

در ۵ فوریه ۲۰۲۴ کشتی‌های رژیم صهیونیستی به کاروان آنروا شلیک کرده و به یکی از کامیون‌های امدادی آسیب رساندند، در حالی که خودرو‌های این کاروان نماد‌های آنروا را به همراه داشته و به‌سادگی قابل تشخیص بودند و همچنین آنروا مسیر حرکت این کاروان را با مقامات صهیونیست هماهنگ کرده بود. در نتیجه این حمله، آنروا ناچار شد فعالیت خود در شمال غزه را به مدت نزدیک به سه هفته متوقف کند، وقفه‌ای که مستقیماً بر زندگی بیش از ۲۰۰ هزار فلسطینی تاثیر گذاشت. این بار صهیونیست‌ها اعتراف کردند که به این کاروان حمله کرده‌اند. آنها همچنین مدعی شدند تمهیداتی به کار گرفته‌اند که از تکرار وقایع مشابه جلوگیری خواهد کرد.

در ۲۰ فوریه ۲۰۲۴، ۲ نفر از اعضای خانواده کارکنان پزشکان بدون مرز با شلیک یک تانک صهیونیستی به پناهگاه این سازمان کشته شدند. هفت نفر دیگر نیز در این حمله مجروح شدند که بیشتر آنها زنان و کودکان بودند. این حمله در حالی انجام شد که یک پرچم بزرگ پزشکان بدون مرز به‌وضوح بر روی ساختمان نصب شده بود و نیرو‌های صهیونیست نیز قبل از حمله هیچ هشداری به این سازمان ندادند. رژیم صهیونیستی پس از ارتکاب این جنایت، هیچ اظهارنظری درباره آن نکرد.

در ۹ مارس ۲۰۲۴، یکی از کارمندان سازمان کمک به پناهندگان خاور نزدیک آمریکا (آنرا) به همراه پسر ۶ ساله و همسایه‌اش در حمله هوایی رژیم صهیونیستی کشته شد، حمله‌ای که به احتمال زیاد با موشک‌های دقیق انجام شد. این ساختمان به‌عنوان یک مکان حساس به رژیم صهیونیستی اعلام شده بود و شواهد نشان می‌دهد که سازمان «آنرا» تصاویر پناهگاه کارکنان خود را با ارتش صهیونیستی به اشتراک گذاشته بود.

حمله به کاروان «آشپزخانه مرکزی جهان»

در ۱ آوریل ۲۰۲۴، رژیم صهیونیستی در چندین حمله پهپادی دقیق به کاروان سازمان بشردوستانه آشپزخانه مرکزی جهان، هفت نفر از کارکنان آن از جمله یک شهروند آمریکایی را کشت. این گروه پیش‌تر مسیر حرکت خود را با ارتش رژیم صهیونیستی هماهنگ کرده بود و خودرو‌های آن در منطقه‌ای هدف قرار گرفتند که از سوی صهیونیست‌ها به عنوان منطقه عدم درگیری معرفی شده بود. لوگو‌های رنگی این سازمان روی سقف و بدنه خودرو‌ها به‌وضوح قابل مشاهده بود و میان نخستین و سومین خودرو در این کاروان، نزدیک به ۲ کیلومتر فاصله وجود داشت، امری که احتمال هدف‌گیری سهوی این خودرو‌ها از سوی صهیونیست‌ها را از میان برمی‌دارد.

در ۹ آوریل ۲۰۲۴، یک کامیون امدادی متعلق به یونیسف که نماد‌های این سازمان به‌وضوح روی بدنه آن قابل رویت بود، در یک ایست بازرسی هدف تیراندازی نظامیان صهیونیست قرار گرفت. این خودرو به دستور ارتش صهیونیستی متوقف شده بود و صهیونیست‌ها که کمی پیش‌تر به آن اجازه ورود داده بودند، به‌سویش آتش گشودند. رژیم صهیونیستی در اظهارات تعجب‌برانگیز، تیراندازی به‌سوی این خودرو را تکذیب کرد!

در ۲۷ اوت ۲۰۲۴، کاروان برنامه جهانی غذا در نزدیکی یک ایست‌بازرسی رژیم صهیونیستی در پل وادی غزه مورد حمله قرار گرفت. این خودرو‌ها چندین بار مجوز نزدیک‌شدن به این ایست بازرسی را دریافت کردند و در نهایت هنگامی که به ایست‌بازرسی نزدیک شدند، نظامیان صهیونیست به سوی آنها تیراندازی کردند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که دست‌کم ۱۰ گلوله به یکی از خودرو‌های این سازمان اصابت کرد. چندین گلوله به پنجره‌های خودرو، درست بالای نشان سازمان ملل و لوگوی برنامه جهانی غذا اصابت کرد که بر روی درب‌ها درج شده بود.

در ۲۹ اوت ۲۰۲۴، در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به کاروان امدادی آنرا که به‌سوی بیمارستان هلال احمر در حرکت بود، چهار فلسطینی به شهادت رسیدند، در حالی که این مسیر پیش‌تر با مقامات صهیونیست هماهنگ و تأیید شده بود. مقامات رژیم صهیونیستی مدعی شدند یکی از خودرو‌های این کاروان حامل مقادیر زیادی سلاح بوده، اما به اذعان اندیشکده آمریکایی، هیچ نشانه‌ای از وجود این سلاح‌ها دیده نشد.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
رژیم صیهونیستی ماشین کتار انسانهاست.در فلسطین اشغالی غیرنظامی وجود ندارد و همه اشغالگران در فلسطین، نظامی و صیهونیست خونخوار هستند و باید همه را نابود کرد.
Iran (Islamic Republic of)
منتظر
۰۹:۱۳ ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
با وجه به رذالت و خوی شیطانی امریکا مثل گرگ حتی به اعضای گله خود هم رحم نمیکند
آخرین اخبار