رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس از آزادسازی زندانیان مهندس جرائم غیرعمد خبر داد و گفت: طی یک سال گذشته ۲۱ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد مهندس از زندان‌های استان آزاد شدند.

ستار خورشیدی در نشست خبری به تشریح عملکرد دوره نهم هیئت مدیره این سازمان پرداخت و گفت: ۶۱ مورد عملکرد طی مدت فعالیت هیئت مدیره یعنی از آذرماه سال ۱۴۰۱ تاکنون انجام شده است که بخشی اعظمی از این موارد برای اولین بار انجام شده است. ش

او با بیان اینکه از روز نخست که به عنوان رئیس این سازمان انتخاب شده است، با تحصن اعضای سازمان مواجه شده است که به عدم اجرای ساختارشکست مصوب سال ۷۹ اعتراض داشتند، گفت: در طول این مدت ۳۵ پرونده کیفری برای شخص من باز شد که برای هر کدام از آنان باید به دادگاه رفته و پاسخگو می‌بودم.

خورشیدی در ادامه برخی از این موارد را که به دلیل اجرای قوانین سازمان بوده است، را برشمرد و گفت: از روز اول فعالیت مشکلات سازمان را از قبل شناسایی کردیم و بر روی دو مبحث نیروی انسانی و نرم‌افزاری و سخت‌افزاری کار کردیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس با بیان اینکه برای جذب نیرو از طریق آزمون در دانشکده مهندسی اقدام کردیم تا بهترین نخبگان دانشگاهی که هر کدام در کار خود بی‌نظیر بودند را جذب کنیم، گفت: در بحث سخت‌افزاری در گام اول سرور‌ها را تعویض و امنیت اطلاعات سازمان را تضمین کردیم.

او یکی از مشکلات اساسی این سازمان را نرم‌افزار آن دانست که اعضای هیئت مدیره هیچ تسلطی بر آن نداشته و معلوم نیست چه کسانی به اطلاعات آن دسترسی دارند و سپس افزود: این مسئله را به شورای مرکزی و وزارتخانه هم اعلام کردیم، اما اعلام کردند که نرم‌افزار جامع کشوری را ارائه می‌دهند که هنوز این نرم‌افزار ارائه نشده است.

خورشیدی بیان کرد: یکی از اقداماتی که در این سازمان برای نخستین بار انجام دادیم، اجرای صورتجلسه تحویل و تحول بود. یعنی هر چیزی که سازمان اعم از اموال منقول یا غیرمنقول دارد، صورتجلسه می‌شود تا از یک هیئت مدیره به هیئت مدیره بعدی انتقال یابد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس، اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و اصلاح حقوق پرسنل متناسب با مدرک و تلاش و سختی کار آنان و ارجاع نظارت کلیه پروژه‌های ساختمانی به صورت مکانیزه به منظور عدالت‌محوری را از دیگر اقدامات این سازمان در دوره هیئت مدیره نهم برشمرد و گفت: افراد بسیاری با این کار ارجاع نظارت مخالف بودند، چون همیشه خودشان ظرفیت نظارت خودشان پر بود و مالکان هم نمی‌توانستند با ناظر همیشگی تبانی کنند لذا مخالف این قضیه بودند، اما ما این طرح را اجرا کردیم و اکنون حتی کوچکترین متراژ هم بر روی سامانه ارجاع قرار می‌گیرد.

او ادامه داد: ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر عضو این سامانه هستند که پروانه اشتغال دارند و در این سامانه با اجرای این طرح، به همه آنان پرونده می‌رسد، لذا اگر بررسی کنیم مشاهده خواهیم کرد که چقدر وضعیت معیشتی معماران و مهندسان عمران تغییر کرده است، چون به همه آنها پرونده رسیده است.

خورشیدی با بیان اینکه اگر دنبال سالم‌سازی و اصلاح امور هستیم در راس این کار شفاف‌سازی قرار داد، گفت: اگر همه چیز شفاف شود، خطاب به حداقل می‌رسد به همین دلیل سامانه شفافیت را راه‌اندازی کردیم و اکنون همه اعضا می‌توانند این سامانه را رصد کنند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس بیان کرد: یکی از مشکلات دیگر بین ناظران و سازنده‌ها، عدم وجود یک قرارداد بین سازنده و ناظر است که حجم زیادی از پرونده‌های قضایی را تشکیل می‌دهد لذا برای اولین بار تهیه متن قرارداد نظارت مشترک و الزام کلیه مالکان و ناظران به عقد قرارداد و آپلود آن بر روی سامانه را انجام دادیم.

او با بیان اینکه راه‌اندازی سامانه Gps دفتر تفکیک برای اولین بار انجام دادیم، گفت: افراد بسیاری با این سامانه مخالفت کردند چرا که منافعشان به خطر می‌افتد. اما یکی از محاسن نرم‌افزار این است که ماهانه حدود ۱۵۰۰ مکاتبه را حذف کرده است و اکنون فعالیت کارشناسان نقشه‌بردار رصد می‌شود.

خورشیدی، اجرا و کنترل شهرسازی و ترافیک برای ساختمان‌های گروه ج و د برای اولین بار را از دیگر اقدامات این سازمان برشمرد و گفت: یکی از دغدغه‌ها که به حق است، این است که باید سیستممان برای خدمات به مردم باشد نه گلوگاهی برای تلکه کردن مردم. باید کمک کنیم که کار مردم در چارچوب قانون انجام شود آن هم با حداقل حق الزحمه.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس با بیان اینکه برای بسیاری از پروژه‌های بزرگ بحث ترافیک و شهرسازی دیده نمی‌شود و بعداً این مسئله تبدیل به معضلی برای مردم می‌شود، گفت: از دیگر اقدامات ما اجرای طرح همزمانی شروع سال کاری مهندسی با سال نو شمسی به منظور سهولت در ارائه خدمات به اعضا و ارسال گزارشات به دارایی و مالیات برای اولین بار بود.

او همچنین از عقد و اجرای تفاهم نامه طراحی و نظارت جایگاه‌های سوخت در سطح استان (بیش از ۴۲ پروژه) خبر داد و گفت: برای اولین بار جایگاه‌های سوخت زیرنظر نظام مهندسی آمد و طراحی و محاسبات و نظارت تمام جایگاه‌ها، به سامانه ما آمد و از چرخه سازمان می‌گذرد که این کار ۲ حسن دارد یکی اجرای دقیق قانون و دیگری اجرای عدالت برای نظارت و محاسبه جایگاه‌های سوخت.

خورشیدی ادامه داد: تمدید و اجرای تفاهم‌نامه طراحی و نظارت در شهرک صنعتی و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای ارجاع پروژه‌های یاد شده برای اولین بار، ایجاد کارتابل مالکان برای عدم مراجعه حضوری به سازمان، تشکیل شورای حقوقی مجرب و استقرار و توسعه نرم‌افزار واحد حقوقی برای اولین بار، اجرای بخشنامه تعارض منافع در داخل سازمان، اجرای نرم‌افزار شورای انتظامی، اتصال به سامانه کشوری عضویت اعضا (IMS) و تکمیل عضویت بیش از ۱۱۲۵۰ نفر عضو این سامانه، ارائه خدمات اپراتوری آموزشی و مشاوره‌ای به کلیه اعضا به صورت حضوری و غیرحضوری به منظور سهولت فرایند تکمیل عضویت در سامانه IMS از دیگر اقدامات این سازمان در بازه فعالیت دوره نهم هیئت مدیره بوده است.

ارائه خدمات مهندسی به بیش از ۱۰ هزار مورد پروژه نهضت ملی مسکن

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس از ارائه خدمات مهندسی به ۱۰ هزار و ۷۴۶ مورد پروژه نهضت ملی مسکن با مجموع متراژ ۶ میلیون و ۸۶۵ هزار و ۶۴۸ متر مربع و انجام هرگونه همکاری ممکن با نهاد مربوطه به منظور پیشبرد اهداف طرح در استان خبر داد و گفت: همچنین ارائه خدمات مهندسی به ۲۷۲ پروژه خیریه با مجموع متراژ ۵۶ هزار و ۲۹۸ متر مربع از دیگر خدمات ما طی این مده بوده است.

او با بیان اینکه همچنین ۲۲۸ خدمات مهندسی تعمیری به منازل زلزله‌زده شهر اوز به صورت رایگان ارائه دادیم، الکترونیکی کردن مستندات و پرونده‌های واحد مجریان و ایجاد سامانه الکترونیکی واحد مجریان و اسکن کلیه پرونده‌های این واحد از ابتدای تشکیل تاکنون را از دیگر اقدامات این سازمان برشمرد.

به گفته خورشیدی، اصلاح ضوابط به کارگیری کارشناس کنترل مضاعف، آسیب‌شناسی و بهبود سامانه جامع خدمات مهندسی fceo، کنترل مضاعف بر گروه‌های الف و ب، انجام محاسبات برای سازه‌های بنایی، برپایی میز مشاوره و میز خدمت خدمات مهندسی در کلیه شهرستان‌ها، برگزاری آزمون جذب نیروی متخصص توسط دانشگاه فنی مهندسی و تشکیل کمیته جذب و مراحل جذب از دیگر اقدامات این سازمان در دوره مذکور بوده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس با بیان اینکه برای بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ نفر دوره آموزشی برگزار کردیم، گفت: برای نخستین بار آموزش کارگران و همچنین آموزش بتن‌ریزی برای آرماتوربند‌ها و بتن‌ریز‌ها داشتیم. همچنین دوره‌های بازآموزی و نوآموزی کارگاه‌ها و بازدید‌های آموزشی برای تمامی رشته‌های ۷ گانه مهندسی طی این مدت داشتیم.

او از تشکیل بیش از ۱۲ کمیته موضوعی و تفکیک حق‌الزحمه نقشه برداری و همچنین متراژ و تعداد طبقات ساختمان‌های مشمول خدمات ژئوتکنیک خبر داد و گفت: از دیگر اقدامات ما پیگیری بر بحث نظارت بر بافت‌های تاریخی و پیگیری جهت حضور ناظران مرمت و تاسیسات در پروژه‌های مرمتی بافت‌های تاریخی بود.

خورشیدی تصریح کرد: در بافت تاریخی یکسری خانه‌هایی که هیچ استحکامی ندارد، بزک کرده و تبدیل به محل گردشگری و تجمع افراد و گردشگران می‌کنند که اگر اتفاق یا زلزله‌ای رخ دهد، در این اماکن فاجعه سنگینی رخ می‌دهد لذا در این مورد به دستگاه‌های مربوطه در بحث استحکام بنا‌ها و تأسیسات تأکید کردیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس، راه‌اندازی وب سایت نشریه گزارش را از دیگر اقدامات این هیئت مدیره برشمرد و گفت: همچنین وصول مطالبات از سال‌های گذشته را انجام دادیم و در این راستا ۹۵ فقره چک که وصول نشده بود را وصول کردیم.

ارائه برگ تشخیص و قطعی عملکرد ساعت ۱۴۰۰، پرداخت بیش از ۱۰ هزار فقره تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی با بهره ۴ درصد و بیش از ۳۵۰۰ فقره وام ۲۰۰ میلیون تومانی به اعضای سازمان، خرید زمین در یکی از بهترین نقاط ممکن شهر به منظور احداث ساختمان مرکزی و زدودن پراکندگی ارائه خدمات در ساختمان‌های مختلف سازمان و تبدیل نقدینگی به احسن، تعیین تکلیف وضعیت قرارداد عمرانی ساخت‌وساز و توسعه ورزشگاه ویژه سازمان، ساخت و تکمیل ساختمان دفتر نمایندگی شهرستان‌های کازرون، نی‌ریز، خرم‌بید و صدرا، بررسی کلیه اموال سازمان و چک کردن کد اموال آنان و برگزاری جلسات متعدد هم اندیشی از دیگر مواردی بود که خورشیدی از آنان یاد کرد.

او همچنین از آزادسازی زندانیان مهندس جرائم غیرعمد خبر داد و گفت: طی یک سال و نیم گذشته توانستیم ۲۱ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد مهندس را از زندان‌های استان آزاد کنیم.

خورشیدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه دوره نهم هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان رو به اتمام است، زمان برگزاری انتخابات دوره دهم را ۱۲ مهرماه جاری اعلام کرد و گفت: در انتخابات پیش‌رو ۸۰ نفر ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعدا ۱۵ نفر به عنوان عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس انتخاب خواهند شد.

او افزود: برای دوره بعدی انتخابات این سازمان کاندیدا نشدم، اما در عین حال از کاندیدا درخواست داریم تا اخلاق را رعایت کرده و از تخریب دیگر کاندیدا خودداری کرده و تنها برنامه‌های خود را ارائه دهند.

خورشیدی همچنین به اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس توصیه کرد که در انتخاب خود دقت کرده و به صورت تیمی انتخاب کنند نه قومیتی و سپس افزود: بسیاری از اقداماتی که در دوره نهم انجام شد، برای اولین بار بود، اما وظیفه بود و از سوی دیگر بسیاری از کار‌های دیگر هم باید در دوره آتی انجام شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس یادآور شد: این سازمان اکنون حدود ۳۷ هزار کد عضویت دارد که ۳۲ هزار و ۱۷۰ نفر عضو فعال دارد.

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار