موقعیت دریایی ایران به گونه‌ای است که نیروی دریایی در آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و توجه به آن می‌تواند به یک قدرت دریایی تبدیل شد.

ناوشکن تمام ایرانی جماران که با پشتیبانی ناوبندر پشتیبانی رزمی بوشهر در قالب ناوگروه رزمی ٩٨ نداجا بیش از ١٢۶ شبانه روز ماموریت تامین امنیت خطوط مواصلاتی کشتیرانی کشورمان، در خلیح عدن و دریای سرخ با موفقیت پشت سرگذاشت، شنبه گذشته با استقبال فرماندهان نیروی دریایی راهبردی ارتش در اسکله منطقه یکم امامت بندرعباس، پهلو گرفت.

ناوشکن تمام ایرانی از اهمیت فراوانی برای نیروی دریایی کشورمان برخوردار است.

ناو جماران نخستین نمونه از کشتی‌های جنگی کلاس موج ساخت ایران است که به موشک‌های ضدکشتی و سطح‌به‌هوا، اژدرانداز، توپ پدافندی، ابزار ناوبری الکترونیکی نوین و امکانات جنگ الکترونیک مجهز است.

این کشتی با طول ۹۴ متر، ظرفیت ۱۴۲۰ تُن (ناو محافظ سبک، فریگیت) و سرعت ۳۰ گره دریایی (۵۶ کیلومتر بر ساعت)، توانایی حمل ۱۴۰ ملوان و حمل بالگرد و سوخت‌گیری آنها را نیز دارد. به‌گفته رسانه‌های داخلی، این کشتی در ایران با بکارگیری قطعات داخلی و خارجی و همکاری ۱۲۰ دانشگاه ایرانی طراحی و ساخته شده‌است. موتور این کشتی ساخت فرانسه است، اما به دلیل تحویل داده‌نشدن کامل گیربکس، شفت و پروانه طبق قرارداد، این قطعات از جمله شفت ۱۲ متری آن با وجود دشواری توسط متخصصین "ایرانی" ساخته شده‌است.

موقعیت دریایی ایران به گونه‌ای است که نیروی دریایی در آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و توجه به آن می‌توان به یک قدرت دریایی تبدیل شد و بر پایه آن از منافع ملی خود دفاع کرد.

دولت‌ها با تشکیل نیروی دریایی از آن به عنوان ابزار اعمال سیاست و نفوذ در خارج از مرز‌های سرزمینی استفاده می‌کنند.

نیروی دریایی

بر اساس این واقعیت‌های ژئوپولیتیکی خلیج فارس و تنگه هرمز است که ایران باید در پی توسعه نیروی دریایی خود باشد. وجود این نیروی دریایی نه تنها می‌تواند مدافع منافع ملی ایران در خلیج فارس باشد، بلکه می‌تواند زمینه ای برای تبدیل شدن به یک قدرت دریایی برتر را فراهم آورد. چرا که بستر‌های جغرافیایی ایران در این زمینه کاملاً فراهم است و نیازمند اراده ملی و سیاسی برای شکل‌گیری این مهم است. حضور ناو‌های خودی در کشور‌های خارجی بیانگر قـدرت دریـایی کشـور صـاحب پرچم است و می‌تواند این ایده را به ملت آن کشور القا نماید که چنین قـدرتی وجـود دارد. 

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از چهار نیروی زیرمجموعه ارتش، علاوه بر حراست و حفاظت از مرز‌های آبی جمهوری اسلامی ایران، مأموریت حفاظت از منافع جمهوری اسلامی ایران را نیز در دریا‌ها و آب‌های بین المللی برعهده دارد. این نیرو در راستای انجام وظایف و تحقق اهداف خود، مأموریت‌های دریانوردی را در سطح اقیانوسی از سال ۱۳۸۸ و با هدف مقابله با دزدی‌های دریایی در خلیج عدن و حضور در آب‌های بین‌المللی و حفاظت از کاروان‌های تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و با طی مسافت ۳ هزار کیلومتری به این منطقه آغاز کرد و پس از آن تا امروز در بازه‌های زمانی مشخص، ناوگرو‌های رزمی ارتش به منطقه خلیج عدن و دریای سرخ، اقیانوس‌های هند، آرام و اطلس اعزام می‌شوند.

نیروی دریایی جایگاه راهبردی و اثرگذاری در تقویت قدرت نظامی، صیانت از منافع ملی و دستیابی به اهداف دفاعی دارد و کشور را در دستیابی به یک سیاست دفاعی موفق و کارآمد یاری خواهد کرد. یکی از عناصر قدرت در جهان حضور نیروی دریایی کشور‌ها در آب‌های جهانی است، حقوق بین‌الملل، آزادی دریا‌ها را به رسمیت شناخته است.

ناوگروه رزمی 98 نیروی دریایی ارتش

در آیین استقبال از ناوشکن جماران و ناوگروه ٩٨ رزمی ارتش جمهوری اسلامی ایران ، معاون هماهنگ کننده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهور، اجرای موفقیت آمیز ماموریت تامین امنیت خطوط مواصلاتی کشتیرانی کشورمان در آب‌های دوردست توسط ناوگروه ٩٨ رزمی نداجا را در راستای لبیک به فرامین فرماندهی معظم کل قوا دانست و اظهار کرد: با وجود شرایط حساس نظامی حاکم بر خلیج عدن و دریای سرخ، ناوشکن جماران با پشتیبانی ناوبندر پشتیبانی رزمی بوشهر، با قوت و قدرت تمام، از خطوط مواصلاتی کشتیرانی کشورمان و کشتی‌های تجاری و نفتکش جمهوری اسلامی ایران حراست و حفاظت کردند.

امیر دریادار بلوچ افزود: هم اکنون ناوشکن تمام ایرانی دنا با پشتیبانی ناوبندر پشتیبانی رزمی بوشهر در قالب ناوگروه ٩٩ رزمی نداجا، در حال حراست و صیانت از منافع ملی کشور عزیزمان ایران، در خلیج عدن و دریای سرخ است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در سخنانی حضور دریایی در مناطق دوردست و اقیانوس‌های آرام و اطلس را حضوری امنیت‌ساز برای کشور خواندند و افزودند: ویژه‌خواری در مسائل عمومی بشریت جزو خصوصیات آمریکا و ابرقدرت‌ها است و اگر بتوانند حتی دریاها را هم به نام خود سند می‌زنند تا دست دیگران از آنها کوتاه شود اما شما با حضور خود و مقابله با اقدامات خصمانه آنها برای ناکامی یا تخریب این سفر، ثابت کردید که دریاهای آزاد متعلق به همه است.

ایشان با اشاره به برخی مانع‌تراشی آمریکایی‌‌ها در حمل و نقل‌های دریایی، گفتند: اینکه می‌گویند ما اجازه نمی‌دهیم فلان کشتی از فلان جا‌ها عبور کند، غلط زیادی است چراکه آبهای آزاد متعلق به همه است و دریا و هوا باید برای همه ملتها آزاد، و امنیت کشتیرانی و حمل و نقل دریایی باید برای همه تامین باشد.

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: امروز آمریکایی‌ها به نفتکش‌ها تعرض و به باندهای قاچاق دریایی در منطقه ما و مناطق دیگر کمک می‌کنند که این کارها تخلف بزرگ و نقض قوانین بین‌المللی و بشری است.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به سهم۹۰ درصدی حمل و نقل دریایی در تجارت جهانی، ظرفیت چند هزار کلیومتر مرزهای دریایی و اتصال کشور به دریا در شمال و جنوب کشور خطاب به مسئولان گفتند: هنوز توجه لازم به دریا وجود ندارد. البته مدتی است حرکتی در این زمینه آغاز شده اما مسئولان باید با طراحی و برنامه‌ریزی، حرکت وسیع‌تری را برای استفاده از فرصت دریا و تامین منافع ملی آغاز کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۳
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
خیلی خوب اما میشه بگین کشتی جنگی تو آن طرف دنیا چه نفعی به حال ملت داره یکی بیاد توضیح بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
توان دفاعی در کره زمیییییییییییین؟!!!!!!!!

بابا کوتاه بیااااا
سوارقایق میشی میری هوا میخوری بشر !!!!
Ireland
منصور
۰۸:۰۹ ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
چند تا موشک داریم کل خاور میانه در اتش جنگه یا استرس جنگ داره
اگه ارتش امریکا را داشتیم مقامات محترم جنگ سوم جهانی را شروع میکردن
آخرین اخبار