معاون هنری کانون پرورش فکری گفت: نباید به‌دنبال مرزبندی آثار تولید شده برای کودک و نوجوان بود بلکه باید دید چه نگاهی به دنبال این مرزبندی است.

ساخت آثار کودک و نوجوان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا کودکان و نوجوانان بخش مهمی از جامعه را تشکیل می‌دهند و تأثیر زیادی بر آینده آن دارند. آثار کودک و نوجوان می‌توانند نقش مهمی در شکل‌گیری شخصیت، ارزش‌ها و باور‌های این گروه سنی ایفا کنند. آثار کودک و نوجوان باید با توجه به ویژگی‌های سنی و نیاز‌های این گروه سنی ساخته شوند. آنها باید از نظر محتوای آموزشی و تربیتی غنی باشند و به رشد و پرورش کودکان و نوجوانان کمک کنند.

در نشست خبری المپیاد فیلمسازی نوجوانان موضوع جداسازی فیلم‌ها و آثار تولیدی کودک و نوجوان مطرح شد. جداسازی تولید آثار نوجوان از کودکان با این مضمون که نوجوان‌های امروزی زودتر از موعد به بلوغ رسیده‌اند و علاقه‌مند هستند تا بزرگسال حساب شوند بحث مهمی است. از این رو باید دیدگاه مدیرانی که به هر نحوی با آثار کودک و نوجوان سرکار دارند در این زمینه چیست و باید دید که آیا آثار تولیدی کودک و نوجوان در صورت نیاز جامعه و بلوغ فکری نوجوان‌های امروزی نیازمند جداسازی است یا نیازمند این است تا برخی از آثار تولیدی کودک و نوجوان از جمله تئاتر، سینما، کتاب و موسیقی صرفا از نظر سنی دسته‌بندی مناسبی داشته باشند. از این رو نظر فرهاد فلاح معاون هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را جویا شدیم.

فرهاد فلاح معاون هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره جداسازی تئاتر، فیلم و کتاب‌های کودکان با نوجوانان گفت: در زمینه تولید آثار فرهنگی، فیلم‌ها بیشتر برای کودک و نوجوان جدا می‌شود  این مرزبندی میان کودک و نوجوان سخت است و به اهدافی که دنبال می‌شود برمی‌گردد. از این رو نمی‌توان صرفا با یک دیدگاه، مرزبندی برای کودکان و نوجوانان قرار داد. 

وی بیان کرد: در آمریکا قصد داشتند ۱۸ سالگی را سن کودک اعلام کنند؛ اما تعریفی که از کودک و نوجوان در دنیا مطرح شده متفاوت است. در دنیا مطرح شده است که دیگر سن کودکی نداریم و بچه‌ها  فقط وارد دوران نوجوانی می‌شوند. زیرا ظهور و بروز فناوری‌ها و استفاده از سیستم‌های نوظهور موجب ایجاد چنین مسئله‌ای شده است.

فلاح افزود: لذا نباید به دنبال مرزبندی آثار کودک و نوجوان بود؛ بلکه باید دید چه نگاهی به دنبال این مرزبندی است، هدف چیست و ما را به کدام سمت و سو خواهد برد.

خبرنگار: زهرا بالاور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار