رزمندگان جنبش انصارالله با سرنگون کردن ۸ پهپاد ۳۲ میلیون دلاری آمریکا در سال جاری میلیون‌ها دلار به ارتش آمریکا خسارت زده‌اند.

رزمندگان جنبش انصارالله یمن تاکنون میلیون‌ها دلار با سرنگون کردن پهپاد «جنرال اتمیکس ام کیو ۹ ریپر» پهپاد منتخب پنتاگون، به ارتش آمریکا خسارت زده اند. 

بنابر اعلام رسانه‌های یمنی، آخرین بار شنبه گذشته بود که انصارالله یک ام کیو ۹ ریپر را در حالی که مشغول جاسوسی و جمع آوری اطلاعات بر فراز استان مارب در مرکز یمن بود، سرنگون کرد.

ارتش آمریکا ابتدا از تایید سرنگونی این پهپاد خودداری کرد، اما بعدا یک مقام ناشناس پنتاگون سرنگونی آن توسط انصارالله را تایید کرد. پنتاگون در مورد اینکه این پهپاد کجا سرنگون شد، چه کسی آن را پیدا کرد و به چه شکلی بود توضیحی نداد.

پهپاد ریپری که روز شنبه سرنگون شد هشتمین پهپاد آمریکایی از این نوع به ارزش ۳۲ میلیون دلار است که انصارالله یمن از نوامبر گذشته هدف قرار داده و سرنگون کرده است.

پیشتر در ۴ آگوست، انصارالله یمن یک ریپر را در آسمان صعده در شمال غربی یمن منفجر کردن. یک منبع آگاه به اسپوتنیک گفت که شبه‌نظامیان برای این کار از یک سیستم دفاع هوایی ۲K۱۲ Kub مدرن شوروی استفاده کردند. گفته می‌شود که انصارالله یمن از فاطر-۱ برای سرنگونی آن استفاده کرده است.

در ۲۹ می، جنبش انصارالله یک ریپر بی‌نشان را که احتمالاً متعلق به سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) بود، بر فراز مارب منهدم کرد. فیلم‌هایی از رزمندگان در بالای پهپاد سرنگون شده منتشر شد که گواه این موفقیت بود.

در ۲۴ می، رزمندگان انصارالله یک فروند ام کیو ۹ را بر فراز صنعا، پایتخت یمن سرنگون کردند.

در ۱۷ می، پهپاد ریپر دیگری بر فراز مارب منهدم شد.

در ۲۷ آوریل، انصارالله یک فروند ام کیو ۹ را در استان صدعا در شمال غرب یمن سرنگون کردند.

در ۱۹ فوریه یک ریپر ام کیو ۹ دیگر بر فراز شهر الحدیده در غرب یمن منهدم شد.

در ۸ نوامبر ۲۰۲۳ یک فروند ریپر نیروی هوایی آمریکا بر فراز دریای سرخ سرنگون شد.

انصارالله سه ریپر دیگر را بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ به همراه مجموعه‌ای از دیگر تسلیحات ساخت ناتو که برای کمک به ائتلاف سعودی ارسال کرده بودند، سرنگون کردند.

مترجم: پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار