روز‌های پایانی تابستان و در آستانه بازگشایی مدارس، سبدگردانی اقلام پرتقاضای صنوف در کلانشهر مشهد آغاز شده و حال آنکه این کالا‌ها نسبت به سال قبل گران‌تر شده است و بسیاری از خانواده‌ها قادر به تامین همه مایحتاج فرزندان دانش‌آموز خود نیستند.


 کالاهایی، چون پوشاک، کیف و کفش، کتاب و نوشت افزار، اقلام پرمصرف این ایام بازار مشهد است که به دلیل تقاضای بالا برای آن، قیمتشان نیز افزایش یافته است و به قولی دست در بازار این اقلام زیاد شده است به طوری که اغلب والدین به دنبال یافتن جایی هستند که بتوانند این کالا‌ها را با قیمتی پایین‌تر تهیه کنند.

از جمله این مکان‌ها می‌توان به نمایشگاه عرضه مستقیم کالا یا مغازه‌های دارای فروش فوق العاده در سطح شهر اشاره کرد که خانواده‌هایی که دخل و خرج خود را برابر نمی‌بینند، تلاش می‌کنند تا اقلام مورد نیاز دانش آموز خود را از این مکان‌ها خریداری کنند.

با یک حساب سرانگشتی و با در نظر گرفتن قیمت اقلامی که در بازار وجود دارد، می‌توان هزینه خرید همه کالا‌های مورد نیاز یک دانش آموز در آغاز ماه مهر را حدود ۱۰۰ میلیون ریال برآورد کرد، این در شرایطی است که میانگین حقوق دریافتی ماهانه یک کارگر ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون ریال است و اگر بخواهد در ابتدای سال تحصیلی کالا‌های نو مورد نیاز فرزندش را خریداری کند، باید تمام حقوق خود را بگذارد و حال اگر شمار این فرزندان بیش از یک نفر باشد که اوضاع متفاوت خواهد بود.


نگار عرفانی به عنوان یکی از والدینی که امسال به تازگی فرزند پسر خود را به مدرسه می‌فرستد،  گفت: کیف، کفش، نوشت افزار و لباس فرم اقلامی بود که برای پسر کلاس اولی ام تهیه کردم، قیمت کفش برای من سه میلیون و ۵۰۰ هزار ریال، نوشت افزار ۲۶ میلیون ریال، لباس فرم هفت میلیون و ۵۰۰ هزار ریال و کیف هفت میلیون ریال تمام شده است.

وی افزود: این در شرایطی است که کیف و نوشت افزار از مدرسه و فروشگاه‌های تخفیف دار تهیه شد و اگر می‌خواستم آن‌ها را هم از مغازه‌های معمولی تهیه کنم، باید بیشتر از این هزینه می‌کردم.

عرفانی به نکته دیگری هم اشاره کرد و گفت: نوشت افزار را هر چه ارزان‌تر بخری، کیفیتش پایین‌تر است لذا مجبور می‌شوی تعداد دفعات بیشتری در سال این اقلام را خریداری کنی، در واقع دیگر مثل سال‌های گذشته نوشت افزاز‌های معمولی با قیمت تعاونی در بازار وجود ندارد، سطح کیفی و تنوع رنگ و نوع نوشت افزار و دفتر و کتاب آنقدر زیاد است که ناگزیر به خرید آن برای فرزندت می‌شوی.

وی اضافه کرد: مدارس نیز برای آنکه لوازم بچه‌ها یکسان باشد و مانع از فخرفروشی بچه‌ها نسبت به هم شود، به والدین توصیه می‌کنند که این اقلام را از یک فروشگاه مشترک خریداری کنند که بعضا مجبور هستی به توصیه آنها عمل کرده و هزینه بیشتری برای فرزندت پرداخت کنی.
افزایش قیمت کالا‌ها هم‌راستا با تورم

دست‌اندرکاران اصناف مشهد بر این باورند که افزایش قیمت کالا‌هایی مانند کیف و کفش و نوشت افزار و لباس با توجه به افزایش نرخ تورم و شرایط اقتصادی کشور تقریبا طبیعی است و نباید از اینکه قیمت‌ها نسبت به سال قبل افزایش داشته است، تعجب کرد، در واقع شرایط اقتصادی کشور به نحوی است که گرانی کالا ناگزیر بوده و گران‌فروشی از سوی صاحبان صنوف رخ نمی‌دهد.

رییس اتحادیه صنف کتاب و نوشت افزار مشهد گفت: اگر افزایش مالیات، اجاره مغازه، دستمزد کارگران و هزینه‌های جاری تولیدکننده را در نظر بگیریم، افزایش قیمت نوشت افزار و کتاب تولید داخل کشور نسبت به سال قبل اجتناب ناپذیر است.

رامین درخشانپور افزود: به تناسب افزایش نرخ ارز، قیمت نوشت افزار خارجی نیز در بازار افزایش یافته است، اما با در نظر گرفتن تمام این مولفه‌ها، قیمت اقلامی مانند دفتر نسبت به قیمت تمام شده آن در کارخانه چندان افزایش ندارد، تولیدکنندگان هم با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند، قطعی برق و افزایش هزینه‌ها، آنها را هم دچار مشکل کرده، اما برای حفظ بازار خود در داخل ناگزیرند کالای خود را کمتر از قیمت تمام شده تولید آن، عرضه کنند.

نمایشگاه شلوغ شد اما خرید به اندازه توان مردم بود

بیست و سومین نمایشگاه عرضه مستقیم کالای فروش پاییزه در مشهد از ۱۸ تا ۲۳ شهریورماه با ۴۰۰ غرفه در فضایی به گستره بیش از هشت هزار متر مربع برگزار شد و در آن کالاهای پرمصرف به ویژه مربوط به فصل پاییز از جمله نوشت افزار، پوشاک، کیف، کفش و مواد غذایی با نرخ زیر قیمت بازار عرضه شد که این نمایشگاه با استقبال اصناف همراه و در گزینش متقاضیان بیشترین تمرکز روی تولیدکنندگان بود.

به گفته فرزین سلطانی، رییس شرکت نمایشگاه بین المللی مشهد در طول ۶ شب برپایی این نمایشگاه نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر از آن دیدن کردند اما نمی توان رقم دقیقی از میزان خرید مردم بیان کرد چون قابل احصا نیست.

عضو هیات رییسه اتاق اصناف مشهد خرید مردم از این نمایشگاه را تقریبا مطلوب ذکر کرد و گفت: نمی توان خرید مردم از نمایشگاه را ۱۰۰ درصدی دانست. این نمایشگاه فرصتی برای فعالان اقتصادی است تا در زمان پرتقاضا برای کالاها بتوانند فروش مطلوبی داشته باشند و از سوی دیگر کالاها نیز با نرخ منصفانه به مردم عرضه شود.

محمدی، مداخله مدارس یا برخی فروشگاه‌های غیرمرتبط با صنوف تخصصی مانند نوشت افزار را مردود دانست و افزود: صنوفی مانند نوشت افزار تمام سال را به امید این ایام فعالیت دارند تا بتوانند فروش خوبی داشته باشند، اینکه عده ای مداخله کرده و اقدام به فروش بی ضابطه نوشت افزار یا کتاب در این ایام کنند، ۱۰۰ درصد اشتباه و اجحاف در حق صنوف تخصصی این بخش است.

به منظور جلوگیری از گران فروشی و دیگر تخلفات گروه های بازرسی اصناف و تعزیرات حکومتی در نمایشگاه مستقر بودند، در این راستا مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد نیز آمار تخلفات این حوزه را اعلام کرده است.

به گفته محسن صیادی، در نظارت های انجام شده توسط بازرسان این مدیریت از غرفه های نمایشگاه پاییزه عرضه مستقیم کالا، ۶۷ پرونده با تخلفات گران‌فروشی (عدم رعایت اصول نرخ‌گذاری نمایشگاهی) و درج نکردن قیمت، به ارزش بیش از یک میلیارد ریال تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارجاع شد.

وی اظهار کرد: بیشترین شکایات مردم در این نمایشگاه از صنوف نوشت افزار، پوشاک، کیف، کفش و مواد غذایی بود که با رسیدگی به آن بیش از ۴۰ میلیون ریال وجه به شاکیان برگشت داده شد.

منبع:ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار