معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس‌جمهور گفت: شرکت‌های دانش بنیان تحول عظیمی در کشورمان ایجاد کرند و در زمینه‌های الکترونیک و هوا فضا رشد خوبی داشتند.

حسین افشین معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس‌جمهور شامگاه شنبه در دیدار با کارآفرینان، اعضای اتاق بازرگانی و روسای دانشگاه‌های اصفهان در استانداری، افزود: با حمایت‌های کوچک و خُردی که از شرکت‌های دانش بنیان و فناور صورت گرفته، کار‌های بزرگی در کشور انجام شده است، اما شاید این ضعف ما بوده که نتوانستیم به خوبی آنها را به تصویر بکشیم و معرفی کنیم.

وی ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان و فناور ما در صنایع دارویی، پزشکی، ماشین‌سازی و کشاورزی نیز رشد خوبی داشته اند که باید دستاورد‌های آنها بیش از پیش نمایش داده شود.

افشین با تاکید بر اینکه یکی از اولویت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این دوره حمایت از شرکت‌های دانش بنیان فعال در زمینه صادرات است، خاطرنشان کرد: کار‌هایی در این زمینه در منطقه انجام دادیم و پایه‌ریزی کردیم که به افزایش صادرات آنها کمک می‌کند.

وی همچنین تقویت علوم پایه را یکی از مباحث اولویت‌دار در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دانست و افزود: در این زمینه نیز برنامه‌ریزی شده که امید است به خوبی اجرایی شود.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه از هر ایده و خلاقیتی در حوزه هوش مصنوعی استقبال می‌کنیم، گفت: شهر‌هایی مانند اصفهان می‌توانند در راه اندازی باشگاه هوش مصنوعی و ایجاد شبکه بین بنیاد نخبگان استان‌ها در این زمینه پیشتاز باشند.

افشین با تاکید بر اینکه هوش مصنوعی موضوع پیچیده‌ای است، افزود: این مبحث چند عامل دارد بطوریکه نیروی انسانی از وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و زیرساخت آن توسط وزارت ارتباطات تامین می‌شود و موضوع داده در دست شورای عالی فضای مجازی و عامل چهارم، زیست بوم این عرصه است.

وی ادامه داد: تا زمانیکه این چهار عامل کنار هم نباشند این بخش پیشرفت نمی‌کند.

رییس بنیاد ملی نخبگان همچنین تاکید کرد: رتبه‌بندی شرکت‌های دانش بنیان باید توسط تشکل‌ها و کمیسیون‌های اتاق‌های بازرگانی انجام شود.

افشین خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این است که به معاونت‌های پژوهشی تعدادی از دانشگاه‌های بزرگ کشور اختیاراتی واگذار شود تا نیازی به ارجاع همه امور به ستاد‌های معاونت علمی نباشد.

افشین با اشاره به اینکه بخش اعظم کار ستاد‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در زمان حاضر بررسی پروژه‌های استادان است، گفت: این کار باعث می‌شود که ستاد‌های ما به جای پرداختن به کار‌های پیشران، بیشتر وقت خود را برای داوری صرف کنند درحالیکه چنین کاری را باید نهاد‌های دیگر مانند بنیاد علم انجام دهند.

وی همچنین با تاکید بر لزوم ورود شرکت‌های دانش بنیان به موضوع آلودگی هوا، خاطرنشان کرد: در شهر‌هایی مانند اصفهان، عمده آلودگی آنها از منابع ثابت مانند کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها (در صورت سوزاندن مازوت) است و شرکت‌های دانش بنیان باید در مبدا جلوی آن را بگیرند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: انتظار ما از صنایع و شرکت‌های بزرگ این است که کار‌های عظیمی انجام دهند و منتظر اقدامات خوبی توسط آنها مانند راه اندازی صندوق‌های مالی خطرپذیر هستیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.