مدیرکل دفتر پیش آگاهی و عوامل خسارت زا حفظ نباتات گفت: با توجه به آغاز سال زراعی جدید، کشاورزان استفاده از بذر مرغوب و بوجاری را در دستور کار قرار دهند.

اکبر آهنگران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به سطوح مبارزه با عوامل خسارت زای گندم گفت: در سال زراعی فعلی با تغییرات اقلیمی گسترده نسبت به سنوات قبل روبرو بودیم که در نهایت این امر منجر به تغییرات گسترده  در سطح مبارزات گیاهی شده است به طوریکه اگر کنترل مناسبی صورت نمی گرفت، با افزایش جمعیت آفات و حجم بالای خسارت روبرو بودیم.

به گفته او، با توجه به آغاز بارش ها از اواخر بهمن تا اردیبهشت، شرایط مساعدی برای گسترش و بروز بیماری‌ها بوجود آمد به طوریکه سطح بیماری‌ها بالا رفت.

مبارزه علیه علف های هرز گندم به ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار رسید

آهنگران ادامه داد: بنابر آمار امسال در ۳ میلیون و ۹۰۰ هزارهکتار مبارزه علیه علف های هرز گندم  صورت گرفت، این درحالی است که سال زراعی گذشته ۳ میلیون و ۳۰۰ هزارهکتار بود، همچنین در حوزه آفات گندم به جزء آفت سن بیش از یک میلیون هکتار مبارزه انجام شد، درحالیکه سال زراعی قبل ۴۹۰ هزارهکتار مبارزه داشتیم.

مدیرکل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت زا حفظ نباتات با بیان اینکه در حوزه بیماری گندم نزدیک به یک میلیون و ۸۷۰ هزارهکتار مبارزه صورت گرفت، افزود: مجموع بیماری ها سال گذشته ۷۸۰ هزارهکتار بود و همواره به سبب شرایط مساعد آب و هوایی رشد زیادی در حوزه آفات داشتیم که اقدامات مناسبی همکاران حفظ نباتات در سطح کشور انجام دادند و خوشبختانه هیچ گونه خسارتی از جنبه عوامل خسارت زا گیاهی وارد نشد که در نهایت این امر موجب شد تا و عملکرد خرید به بیش از ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزارتن برسد.

آهنگران از آغاز کشت گندم در مناطق سردسیر خبر داد و گفت: توصیه ما در حوزه گندم این است که برای کشت از بذر مرغوب، بوجاری و ضدعفونی شده استفاده شود و توصیه ما این است که از بذر بوجاری و گواهی شده استفاده شود و در صورتی که کشاورزان از بذور خودمصرفی استفاده کنند، توصیه ما این است که این بذور قبل از کشت  به منظور خذف علف های هرز بوجاری شود و همواره بعد از بوجاری نیاز است که بذر با قارچ های مناسب ضدعفونی شود.

این مقام مسئول ادامه داد: بیماری ها از جمله سیاهک گندم در دوره داشت برای کنترل نمی توان اقدامی کرد و تنها راه این است که بذرسالم با قارچ کش ضدعفونی شود و موضوع بعدی بحث مبارزه با علف های هرز است، مبارزه با علف های هرز  استان های جنوبی از اواخر آذر آغاز و سپس به مناطق معتدل و سردسیر می شود.

ضرورت مبارزه به موقع با آفات اولیه کلزا

به گفته او، برای هرعامل خسارت زا، زمان یکی از کلیدی ترین و مهم ترین موضوعات است و در خصوص علف های هرز زمان اهمیت دارد. در زمانی که علف های هرز در مزرعه رشد زیادی ندارند و چهاربرگی شدند، نیاز است که مبارزه با علف های بنابر توصیه کارشناسان انجام شود و بعد از انجام این زمان کارایی مناسب مدنظر کشاورز نخواهد داشت. براین اساس اطلاعیه های پیش آگاهی که همکاران در حوزه حفظ نباتات استان ها صادر می کنند، توجه لازم شود و در زمان مناسب عوامل کنترل و مبارزه ای صورت بگیرد.

مدیرکل دفتر پیش آگاهی و عوامل خسارت زا حفظ نباتات با بیان اینکه درحوزه کلزا آفات اولیه فصل اهمیت دارد، افزود:  با ضدعفونی بذر به راحتی می توان کنترل کرد، در مناطقی که آلودگی به یک سری از آفات اولیه فصل وجود دارد، کشاورزان علاوه بر مبارزه با قارچ کش با حشره کش های مناسب بذر ضدعفونی کنند تا آفات اول فصل خسارتی به محصول وارد نکند.

آهنگران گفت: با توجه به آنکه خیلی از آفات اولیه فصل کنترل در زمان داشت مشکل است ،شاید نیاز باشد که کشاورز چندبار سم پاشی انجام دهند، همچنین  گل جالیز در کلزا از دیگر بیماری های علف هرز انگلی است که در برخی استان ها مشاهده شده و راه حل کنترلی در دستورالعمل های حفظ نباتات آمده است که در صورت توجه کشاورزان به راحتی می توانند کنترل کرد به طوریکه کشاورزان با رعایت دستورالعمل ها به راحتی می توانند کنترل مناسب و موثری داشته باشند.

خبرنگار: آزاده محبی

برچسب ها: بذر گندم ، بذر بوجاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار