دو پژوهشگر حوزه دینامیک سیارک‌ها از دانشگاه مادرید اسپانیا کشف کردند یک سیارک کوچک در ماه جاری یک بار در مداری به دور زمین خواهد چرخید.

دو پژوهشگر حوزه دینامیک سیارک‌ها از دانشگاه مادرید اسپانیا کشف کردند یک سیارک کوچک در ماه جاری یک بار در مداری به دور زمین خواهد چرخید و سپس راهی بخش‌های دیگری از منظومه خورشیدی خواهد شد.

به نقل از فیز، این محققان در مقاله خود که در نشریه «یادداشت‌های تحقیقاتی» منتشر شده، توضیح می‌دهند که زمین چگونه سیارک‌ها را به طور منظم به دام می‌اندازد و همچنین شرحی از محاسبات خود را بیان می‌کنند که مسیر سیارک ۲۰۲۴ PT ۵ را در حال نزدیک شدن به زمین نشان می‌دهد.

تحقیقات قبلی نشان داده بسیاری از سیارک‌ها در مسیر‌های کلی یا جزئی بیضوی در پیرامون زمینی قرار می‌گیرند، اما در نهایت از مدار خارج شده و دور می‌شوند. برای مثال در سال ۲۰۰۶ یک سیارک کوچک برای مدت حدود یک سال به دور زمین چرخید و یک سیارک دیگر چندین سال به دور زمین چرخید و در نهایت در سال ۲۰۲۰ مدار زمین را ترک کرد.

در این تلاش جدید، محققان اقدام به رصد و بررسی یک سیارک کوچک کردند که ماه گذشته با «سامانه هشدار برخورد سیارک» کشف شده بود. تحقیقات قبلی نشان داده بود این سیارک در مسیر برخورد با زمین قرار ندارد و محققان ظن آن را داشتند که این سیارک ممکن است برای مدتی در دام گرانش زمین قرار بگیرد.

محققان خاطرنشان کردند این سیارک کوچکی است و تنها ۱۰ متر طول دارد. دو محقق دانشگاه مادرید با در نظر گرفتن اندازه، سرعت و مسیر این سیارک، مسیر آن را در مدت چند ماه آینده محاسبه و دریافتند که این سیارک به اندازه کافی به زمین نزدیک خواهد شد تا تحت تاثیر گرانش زمین قرار گیرد اگر چه فقط برای مدت یکی دو ماه.

کار تحقیقاتی این محققان نشان داده است که این سیارک یک بار به دور زمین خواهد چرخید و این چرخش ۵۳ روزه، از پایان ماه جاری (سپتامبر) شروع می‌شود و سپس حوالی اواسط ماه نوامبر زمین را ترک خواهد کرد.

محققان با در نظر گرفتن مسیر این سیارک همچنین قادر شدند که منشاء آن را نیز برآورد کنند. آنها دریافتند که این سیارک احتمالا از کمربند سیارکی «آرجونا» آمده است. این کمربند از سیارک‌های زیادی تشکیل شده است که مدار‌های آنها به دور خورشید مشابه مدار زمین است. آنها همچنین خاطرنشان کردند که محتمل نیست که سیارک ۲۰۲۴ PT ۵ یک تکه آشغال (junk) فضایی باشد، زیرا مسیری دارد که مشابه یک شئ دیگر با منشاء طبیعی است.

منبع: ایرنا

برچسب ها: قمر ، سیارک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار