یک کارشناس علوم قرآنی، توجه به زندگی عاطفی حضرت محمد (ص) و حضرت خدیجه (س) را الگویی از سبک زندگی درست و سالم و انتخاب درست بدون در نظر گرفتن جایگاه اقتصادی و اجتماعی را نکته‌ای آموزنده دانست.

حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش درباره سالروز ازدواج حضرت محمد (ص) و حضرت خدیجه (س) گفت: رسول اکرم (ص) به عنوان الگو و شخصیتی جاودانه برای مسلمانان شناخته می‌شود. سبک زندگی این دو بزرگوار درس‌های ارزشمند از یک زندگی موفق را مطرح می‌کند.

وی ادامه داد: نگاهی به روند زندگی حضرت محمد (ص) نشان می‌دهد که باید سیر زندگی ایشان در زمان زندگی با حضرت خدیجه (س) را به سه بخش تقسیم کرد؛ در ابتدا به شخصیت و جایگاه حضرت خدیجه (س) باید پرداخت، این بانوی بزرگوار در زمان خود جایگاهی ویژه در جامعه داشت، زیرا به عنوان یک تاجر در منطقه حجاز و شام فعالیت می‌کرد. توانمندی او در عرصه اقتصادی و اجتماعی قابل توجه بود و به عنوان بازرگانی توانمند شناخته می‌شد.

سروش شرایط زنان در شبه جزیره عرب را مورد بررسی قرار داد و افزود: زمانی که حضرت خدیجه (س) به عنوان یک شخصیت ویژه شناخته می‌شد، زن در جزیره العرب جایگاهی نداشت، در عین حال باید در نظر داشت که شخصیت حضرت خدیجه (س) را نمی‌توان در چهارچوب خانه در نظر گرفت.

وی تاکید کرد: حضرت خدیجه (س) با توجه به جایگاه اجتماعی و اقتصادی خود خواستگاری حضرت محمد (ص) را پذیرفت و مطابق با معیار‌های پسندیده جواب مثبت به آن داد. نکته دیگر اینکه پیامبر اسلام (ص) اگرچه از نظر مالی جایگاهی در جامعه نداشت، اما شناخت حضرت خدیجه (س) از این شخصیت سبب شد تا پیوند مبارکی بین آنها شکل گیرد. طی روند زندگی مشترک حضرت خدیجه با تمام اعتبار اجتماعی و اقتصادی تمام دارایی‌اش را در اختیار خاتم النبیین (ع) قرار داد و ایشان نیز این دارایی را در مسیر رشد و توسعه و گسترش اسلام به کار گرفتند.

این کارشناس علم قرآنی به زندگی حضرت محمد (ص) و حضرت خدیجه (س) اشاره و بیان کرد: دوران زندگی پیامبر اسلام (ص) و حضرت خدیجه (س) دورانی بسیار شیرین است. اگرچه دشواری‌های مسیر راهنمایی و بعثت خاتم النبیین (ص) مشکلاتی را ایجاد کرد، اما در نهایت زمانی که حضرت محمد (ص) در کنار حضرت خدیجه (س) بود هرگز ازدواج دیگری نکرد و در عین حال حرمتی که حضرت محمد (ص) برای حضرت خدیجه (س) در نظر داشتند تا پایان عمر مبارکشان ادامه داشت. در یکی از روایت‌های تاریخی آمده است که حضرت محمد (ص) پس از هجرت به تعدادی از بانوان که به دیدار ایشان آمده بودند، احترام خاص می‌گذاشت و هنگامی که از وی درباره این احترام سوال شد، ایشان در پاسخ فرمودند: که این افراد از دوستان حضرت خدیجه (ص) بودند و من به احترام این بانو با دوستان وی با کرامت ویژه برخورد کردم.

سروش به اختلاف دیدگاه‌های پیامبر (ص) و برخی دیگر از همسران ایشان اشاره و بیان کرد: در آیات سوره تحریم به خوبی به فاصله دیدگاه‌های زنان حضرت محمد (ص) بعد از وفات حضرت خدیجه (س) پرداخته شده است. شادی، روشنایی و عواطف بلند انسانی که بین خاتم الانبیا (ص) و حضرت خدیجه (س) وجود داشت، دورانی خاص از زندگی را برای حضرت محمد (ص) شکل داده بود.

وی به تربیت حضرت فاطمه زهرا (س) توسط حضرت خدیجه (س) اشاره و تاکید کرد: رویکرد حضرت خدیجه (ص) در مراحل مختلف زندگی ایشان نکاتی است که باید به آن توجه داشت به عنوان مثال تربیت حضرت فاطمه زهرا (س) دربهترین سطح نشان دهنده توان این بانوی بزرگ است. همچنین احساس عاطفی که حضرت خدیجه (س) نسبت به حضرت محمد (ص) داشتند را می‌توان در سبک زندگی حضرت زهرا (س) انعکاسش را مشاهده کرد. این مهم در دنیای امروز که عواطف تعریف متفاوتی پیدا کرده قابل تامل است.

این کارشناس علوم قرآنی به بخشی دیگری از زندگی حضرت خدیجه (س) اشاره و بیان کرد: رفتار پیامبر اسلام (ص) نشان دهنده عظمت ام المومنین (ص) بود. هنگامی که نام حضرت خدیجه (س) برده می‌شد، چشمان مبارک حضرت خاتم النبیین (ص) مملو از اشک می‌شد و از ایشان با احترام و ارادت ویژه یاد می‌کردند. در روایتی از پیامبر اسلام (ص)، سرور زنان جهان خدیجه (س)، فاطمه (س)، مریم و آسیه معرفی شده‌اند. همچنین پیامبر (ص)، خدیجه (س) را مانند آسیه و مریم از زنان کامل در جهان و نیز از بهترین زنان معرفی کرده است.

سروش تصریح کرد: ابتدای آشنایی، مسیر زندگی و انتهای زندگی مشترک بین حضرت محمد (ص) و حضرت خدیجه (ص) سراسر درس‌هایی است از زندگی و الگو‌هایی ارزشمند، برای کسانی که می‌خواهند زندگی خود را بر پایه مسیر درست انسانی برنامه‌ریزی کنند و یا در ابتدای مسیر زندگی قرار دارند.

منبع: میزان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۲
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
باید این روز جشن گرفته بشه. چقدر بی سر و صدا؟؟
آخرین اخبار