دومین همایش کشوری پارک‌های ملی و مناطق تحت حفاظت در پارک ملی تنگ‌صیاد برگزار شد.

دومین همایش کشوری پارک‌های ملی و مناطق تحت حفاظت با حضور معاون حقوقی عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور و معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست کشور روز شنبه در پارک ملی تنگ‌صیاد چهارمحال و بختیاری آغاز شد.

غلامعلی حیدری استاندار چهارمحال و بختیاری در این همایش با اشاره اهمیت حفظ و حراست از محیط‌زیست، گفت: فرهنگسازی یکی از مهمترین راه‌های حفظ محیط‌زیست و پیشبرد اهداف این مجموعه ارزشمند است.

وی افزود: حفاظت و حراست از محیط زیست از توصیه‌های مکرر قرآن کریم است و بزرگان در احادیث به اهمیت حفاظت از محیط زیست و کاشت درخت توجه ویژه دارند.

حیدری با اشاره به برگزاری همایش ملی و ارزشمند پارک‌های ملی و مناطق تحت حفاظت گفت: اهمیت حفاظت از محیط‌زیست به حدی است که مقام معظم رهبری بیان داشتند که حفاظت از محیط‌زیست مربوط به دولت‌ها نیست و یک مساله‌ای درازمدت و ملی است که به این دولت و دولت قبلی مربوط نیست.

وی با اشاره به اینکه حفظ تنوع گونه‌ها و پوشش گیاهی از اهمیت زیادی برخوردار است بیان داشت: پیوند محیط‌زیست و دانشگاه برای فرهنگ‌سازی حائز اهمیت است.

علی جعفری دبیر علمی دومین همایش ملی پارک‌های ملی و مناطق حفاظت‌شده گفت: ۱۳۰ مقاله برای شرکت در این همایش از سراسر کشور به دبیرخانه شد که از این تعداد بعد از داوری ۸۵ مقاله انتخاب شد.

وی افزود: مقالات انتخاب‌شده در قالب پوستر چاپ و در حاشیه همایش به نمایش گذاشته شد.

جعفری تصریح کرد: محور‌های این همایش را حفاظت موثر از تنوع‌زیستی در مناطق تحت حفاظت، ارزیابی مخاطرات طبیعی و انسانی مناطق تحت حفاظت، خدمات اکوسیستمی در مناطق تحت حفاظت، مدیریت و حکمرانی مناطق تحت حفاظت، حفاظت مشارکتی در مناطق تحت مدیریت، گردشگری پایدار در مناطق تحت مدیریت، فناوری‌های نوین برای نظارت و مدیریت مناطق تحت حفاظت و محور ویژه در زمینه ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره است.

به گفته وی حفاظت موثر از تنوع زیستی در مناطق تحت حفاظت بیشترین مقالات و کمترین مقالات در حوزه حفاظت مشارکتی و ارزیابی مخاطرات طبیعی و انسانی در مناطق حفاظت‌شده بود.

جعفری اظهار داشت: کم بودن مقالات در این ۲حوزه نشان می‌دهد که حفاظت مشارکتی در حوزه محیط‌زیست مغفول مانده است.

سعید یوسف‌پور مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری گفت: هم‌‍اکنون ۱۵درصد مساحت استان جز مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط‌زیست قرار دارد.

وی افزود: در این استان هشت منطقه حفاظت‌شده شامل یک اثر طبیعی ملی، یک پارک ملی، یک پناهگاه حیات‌وحش و پنج منطقه حفاظت‌شده و ۲ منطقه شکار ممنوع برای زیستگاه حیات وحش وجود دارد.

یوسف پور با اشاره به اینکه تشکل‌های مردم‌نهاد همیشه کمک حال محیط زیست هستند گفت: در صورتی که تشکل‌های مردم‌نهاد فعال نباشند، از محیط‌زیست آن طور که باید حفاظت صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: مناطق حفاظت‌شده در این استان شامل منطقه حفاظت شده شیدا، هلن، قیصری، سبزکوه و پارک ملی و منطقه حفاظت‌شده تنگ صیاد، منطقه شکار ممنوع خداآفرین و اثر طبیعی ملی لاله واژگون است.

یوسف‌پور گفت: حفاظت از محیط‌زیست جز عشق و جانفشانی مسیر دیگری نیست و برای حفظ آن باید شبانه‌روز تلاش کرد.

وی اظهار داشت: در این همایش سه پانل تخصصی با عنوان جایگاه ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره در حفاظت از تنوع زیستی، مدل‌های مطلوب مشارکت مردم در حفاظت و راهبرد‌های مخاطرات طبیعی و انسانی در مناطق تحت مدیریت با تاکید بر تغییر اقلیم، خشکسالی و آتش‌سوزی و پانل الگو‌های حفاظت و مدیریت نوین مناطق تحت مدیریت برگزار می‌شود.

به گفته یوسف‌پور، در این همایش نشست‌های تخصصی طبیعت‌گردی حفاظت‌محور، چالش‌های مناطق تحت مدیریت با معدن‌کاوی و جاده‌سازی و کارگاه ارزش‌گذاری اقتصادی خدمات اکوسیستم برگزار می‌شود.

تقی جاودان مدیر فناوری دانشگاه شهرکرد با اشاره به اهمیت حوزه محیط‌زیست در استان و کشور گفت: دانشگاه شهرکرد بیشترین قرارداد مطالعاتی و تحقیقاتی را با اداره کل حفاظت محیط زیست و سایر ادارات استان و سایر استان‌ها دارد.

وی افزود: هم‌اکنون هشت استان کشور با این دانشگاه قرارداد برای اجرای طرح‌های تحقیقاتی و مطالعاتی را منعقد کردند.

گفتنی است؛ دومین همایش ملی پارک‌های ملی و مناطق تحت حفاظت از ۲۴ تا۲۶ شهریورماه در چهارمحال و بختیاری حال اجراست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار