وزیر دادگستری گفت: هر کسی در هر مقامی به ادیان توهین و یا اقوام ایرانی را تحقیر کند عمل مجرمانه انجام داده است.

امین‌حسین رحیمی وزیر دادگستری با تبریک فرارسیدن میلاد پیامبر اسلام (ص) و امام جعفرصادق (ع) اظهار کرد: موضوع وحدت جایگاه مهمی در روابط اجتماعی و ایجاد امنیت و آرامش جامعه دارد، به‌خصوص در جهان امروز که چهره جنگ و نسل‌کشی بیداد می‌کند؛ بنابراین امروز دنیا به این وحدت بیشتر نیاز دارد. 

وی افزود: منظور از وحدت، حذف شدن ادیان نیست؛ بلکه منظور این است که ادیان و مذاهب با حفظ اعتقادات خود به‌طور مسالمت‌آمیز و در کنار هم برای هدف مشترک زندگی کنند. اگر در وحدت اسلامی از اتحاد مذاهب در بین مسلمانان صحبت می‌کنیم، منظور این نیست که شیعیان امیرالمؤمنین سنی شوند یا اینکه برادران اهل تسنن، شیعه شوند؛ بلکه منظور این است که با حفظ اعتقادات خود در کنار هم زندگی کنند، آنچنان که در ایران در کنار هم زندگی می‌کنند.

رحیمی ادامه داد: اگر حسن‌نیت و همدلی و ایمان قلبی به وحدت داشته باشیم، در بین ادیان و مذاهب مشترکات زیادی داریم. اعتقادات به پیامبر (ص) و قرآن و احترام به اهل‌بیت پیامبر (ع) مشترکات ماست.

وی ادامه داد: وقتی از وحدت ادیان و مذاهب صحبت می‌کنیم مفهوم ناملموس و دست‌یافتنی نیست بلکه نمونه ارزشمند و اصیل از این وحدت در اختیار داریم و آن نمونه زندگی در ایران عزیز است و ایران اقیانوسی از ادیان و مذاهب است که قرن هاست به بهترین وجه در کنار هم زندگی می‌کنند. در ایران اعتقادات مردم به ادیان مختلف موجب شده این وحدت ایجاد شود و کمتر کشوری در دنیاست که این تنوع قومی و دینی و مذهبی را داشته باشند. ارومیه در این خصوص ایران کوچک و مثال‌زدنی است و تمام اینها را در خود جای داده است.

رحیمی تأکید کرد: رئیس جمهور عزیز ما تأکید بر وحدت دارد و معلوم است که او بزرگ شده و متولد این خطه است و کسی است که وحدت را در عین کثرت تجربه کرده است.

وزیر دادگستری سپس گفت: در اصل ۱۹ قانون اساسی به این وحدت و الزامات آن توجه شده است. 

وی گفت: در عین حال که مردم ما زندگی صمیمی دارند باید مراقبت شود که وحدت خدشه‌دار نشود. یکی از مواردی که باید مراقبت کنیم این است که به هیچ وجه نباید حرمت اقوام و ادیان و مذاهب شکسته شود و در این خصوص بار‌ها مقام معظم رهبری به رعایت این مهم تأکید فرموده‌اند. در قانون مجازات اسلامی هم برای توهین‌کنندگان به اقوام و ادیان، مجازات کیفری تعیین شده است.

رحیمی افزود: دشمنان ایران از اینکه مردم ایران با صمیمیت زندگی می‌کنند ناراحتند و تلاش دارند اختلاف بین مذاهب را ایجاد کنند، پس باید هوشمندانه عمل کرد و اگر هر کسی در هر مقام و موقعیتی به ادیان و بزرگان آنها توهین کند و یا اقوام ایرانی را تحقیر کند عمل مجرمانه انجام داده است و باید مورد تعقیب قرار گیرد و نیاز به شکایت خصوصی ندارد و دادستان وظیفه دارد با او برخورد کند.

وی با بیان اینکه ما در قوه قضاییه تلاش می‌کنیم امنیت قضایی را در جامعه ارتقا دهیم، گفت: هیچ تفاوتی بین پیروان ادیان و مذاهب مختلف وجود ندارد و دستگاه قضایی متعلق به همه مردم ایران است و باید به همه خدمت ارائه کند و در دولت هم همین طور است و تمام خدمات دولتی برای همه مردم است و در دولت چهاردهم شعار رئیس جمهور همین است که هم وحدت داشته باشیم و امکانات به همه تعلق داشته باشد.

وی گفت: امروز فلسطین و مردم مظلوم غزه محور وحدت همه باید باشند. فلسطین و محکوم کردن جنایات صهیونیستی باید محور وحدت تمام مردم جهان و آزادی خواهان و همه اقوام ساکن این کره خاکی باشد تا جلوی این جنایت گرفته و این رژیم کودک‌کش مجازات شود.

وی در پایان گفت: احوال شخصیه اقلیت‌های دینی و مذاهب متکثر وکالت تخصصی است و قضات از آن استقبال می‌کنند که وکلای تخصصی در این زمینه داشته باشیم و از مرکز وکلای قوه قضاییه و رئیس آن برای تحقق این امر تشکر می‌کنم.

برچسب ها: جرم ، ادیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۷
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
به غیر از لر که هیچی حالیش نیست
آخرین اخبار