دولت سوئد به منظور اجرای طرحی جدید، جهت خروج مهاجران از کشور، وعده حمایت مالی از آنها را مطرح کرد.

دولت سوئد اعلام کرده است که از سال ۲۰۲۶ به برخی از مهاجران این کشور مبلغی معادل ۳۵۰ هزار کرون (۳۴ هزار دلار) را در ازای بازگشت آنها به کشور‌های مبدا خودشان پیشنهاد خواهد کرد. 

به گزارش نیوزویک، یوهان فورسل، وزیر مهاجرت سوئد در اظهاراتی این موضوع را مطرح کرده و عنوان کرد: ما در بحبوحه ایجاد تغییر در رویکردمان در موضوع مهاجرت در کشورمان هستیم. 

اجرای این طرح در حالی مطرح می‌شود که مسئله مهاجرت در سوئد، طی سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای بحث‌برانگیز شده است، طوری که حزب دموکرات این کشور تحت تاثیر سیاست‌های مهاجرتی خود در جریان انتخابات عمومی در سپتامبر سال ۲۰۲۲ محبوبیت خود را تا حد زیادی از دست داد. 

فورسل در توضیحات تکمیلی مرتبط با طرح پیشنهادی خود عنوان کرده است: درحال حاضر یک برنامه برای مهاجران در سوئد وجود دارد که بر اساس آن، دولت از مهاجرات بابت بازگشت به کشورشان حمایت مالی می‌کند. مبلغ در نظر گرفته شده برای هر فرد بزرگسال، ۱۰ هزار کرون معادل ۹۷۶ دلار بوده و برای هر کودک ۵ هزار کرون عنوان شده است.

به گفته فورسل این پیشنهاد تاکنون مورد استقبال قرار نگرفته است و طی سال ۲۰۲۳ تنها یک فرد مهاجر با آن موافقت کرده است. 

لودویگ آسپلینگ، قانونگذار و سخنگوی حزب دموکرات‌های سوئد در موضوع مهاجرت عنوان کرد، این طرح تنها برای آن گروه از مهاجرانی که بیکار هستند و برای تامین نیاز‌های خود به حمایت‌های دولتی وابسته‌اند، جذاب است.

در حال حاضر رقم بسیار کمتری از آنچه که در طرح جدید پیشنهاد شده است، به مهاجران داده می‌شود تا به کشور خود بازگردند. کمک هزینه‌ای که از سال ۱۹۸۴ پرداخت آن انجام گرفته، اما مبلغ بسیار کمی بوده و افراد کمی از آن استفاده کرده‌اند. 

دولت سوئد در این رابطه که مبالغ در نظر گرفته شده بر چه اساسی تعیین می‌شوند، هیچ توضیحی نداده است. اکنون دولت در طرح جدید خود مبلغ در نظر گرفته شده برای این اقدام را افزایش داده است. 

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارش دیگری عنوان کرده است که برخی دیگر از کشور‌های اروپایی طرح‌های مشابهی را برای حمایت از مهاجران جهت بازگشت به کشورشان مورد توجه قرار داده‌اند.

این رقم در آلمان ۲ هزار دلار، در فرانسه، ۲ هزار و ۸۰۰ دلار، در نروژ هزار و ۴۰۰ دلار و در دانمارک بیش از ۱۵ هزار دلار است.

آژانس مهاجرت سوئد، عنوان کرده که از زمان روی کار آمدن دولت جدید در این کشور، قوانین پناهندگی و سایر قوانین مربوط به مهاجرت سخت‌گیرانه‌تر شده است، در نتیجه این کشور در مسیر دریافت کمترین میزان درخواست برای پناهندگی نسبت به سایر کشور‌های دیگر قرار گرفته است. 

آژانس دولتی سوئد نیز در گزارشاتی که به تازگی منتشر کرده است از کاهش قابل توجه درخواست‌های پناهندگی برای این کشور خبر داده است. این آژانس ضمن ابراز خوشبینی از وضعیت جدید گفته است: تلاش‌های دولت نتیجه داده است و تعداد درخواست‌های پناهندگی بسیار کمتر شده است و این روند کاهشی برای اولین بار در ۵۰ سال گذشته اتفاق افتاده است. 

طبق گزارشات منتشر شده در سال ۲۰۲۳، بیشترین میزان مهاجرت‌ها به سوئد از کشور‌های عراق، سومالی و سوریه انجام گرفته است. سوئد بیشترین میزان درخواست برای پناهندگی را در سال ۲۰۱۵ تجربه کرد. سالی که در آن ۱۶۳ هزار نفر درخواست پناهندگی خود را به این کشور ارائه کردند.

منبع: فارس

برچسب ها: سوئد ، مهاجران ، پناهندگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار