حجت‌الاسلام شهریاری گفت: قدس شریف قلب مشترک جهان اسلام است و این قلب مشترک از اهمیت ویژه‌ای برای جهان اسلام برخوردار است.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهریاری، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در نشست خبری سی و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی گفت: بسیار خوشنود هستیم که رئیس جمهور در اولین سفر خود در عراق، مفهوم اتحادیه کشور‌های اسلامی را به عنوان یک آرمان مطرح کرد و این نویدبخش دوره جدیدی از همکاری‌های اسلامی در سطح بین‌المللی خواهد بود. 

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: احترام به اختلاف در اجتهاد و قبله واحده اسلامی از ارزش‌های مشترکی است که مسلمانان دارند و بدنبال آن، توصیه‌هایی که مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با انتشار راه‌کلان راهبرد‌های خود به این مسئله توصیه داشته است که عبارتند از پرهیز از تعصبات فرقه‌ای، تعصبات قومی و ملی و قبیله‌ای و دوری از نزاع و جنگ و ترور و تکفیر در درون جهان اسلام و پرهیز از فتنه‌انگیزی رسانه‌ای و توهین به مقدسات و تحقیر دیگران که این پرهیز‌ها و دوری کردن‌ها از جمله ارزش‌های مشترکی هستند که در کنفرانس وحدت اسلامی به آن تأکید می‌کنیم. 

حجت‌الاسلام والمسلمین شهریاری مطرح کرد: یکی از اماکنی که در بین اماکن مقدسی که برای اقوام و مذاهب مختلف اسلامی دارای قداست است قدس شریف است. قدس شریف قلب مشترک جهان اسلام است و این قلب مشترک از اهمیت ویژه‌ای برای جهان اسلام برخوردار است و امیدواریم شاهد آزادی قدس از دست غاصبان صهیونیستی باشیم.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: ما بر این که همه ساله عنوان کنفرانس همکاری‌های اسلامی برای دستیابی به ارزش‌های مشترکی باشد اصرار داریم و همچنین، این همکاری که در عنوان چهار کنفرانس اخیر که بر آن تأکید و تکرار شده است به این دلیل است که ما می‌خواهیم کنفرانس وحدت فقط در صحنه نظر باقی نماند بلکه به صحنه عمل نیز، گرایش پیدا کند و در صحنه عملی هم شاهد همکاری‌های عینی در میدان عملی باشیم و سخن گفتن و اظهارنظر کردن و بیانیه دادن خوب است و باید ادامه پیدا کند ولی آن‌چه که مشکل‌گشا و راهگشاست همکاری‌هایی است که در میدان و در صحنه عمل اتفاق می‌افتند و امیدوار هستیم همه کشور‌های اسلامی با تدابیر عملی نمونه‌هایی از همکاری‌های عملی را در دستور کار خود قرار دهند و حرکت‌هایی را در میدان عملی انجام دهند که ما را به همدیگر پیوند دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهریاری یادآور شد: امروز، مهم‌ترین پیوند عملی که در صحنه سیاست جهانی می‌تواند اقوام و ملل و مذاهب مختلف اسلامی را به یکدیگر پیوند دهد مسئله فلسطین است و به همین دلیل، امسال ما افزونه‌ای بر عنوان کنفرانس‌های وحدت داشتیم و بر مسئله فلسطین تأکید کرده و در عنوان کنفرانس سی و هشتم وارد کردیم و گفتیم که عنوان سی و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی عبارت است از همکاری‌های اسلامی برای دستیابی به ارزش‌های مشترک با تأکید بر مسئله فلسطین. 

او افزود: حدود یک سال است که رژیم غاصب صهیونیستی انواع جنایات را به وجود آورده و باعث شهادت ۴۰ هزار شهید شده است که بیش از نیمی از آنها کودکان، زنان و سالخوردگان هستند و بعد از جنگ جهانی دوم، شهادت این تعداد انسان بی گناه و غیرنظامی بی‌سابقه بوده است. علاوه بر این، حدود دو میلیون نفر آواره و بی‌خانمان که به ظلم، از حق سکونت خود محروم شده‌اند و یکی از فاجعه‌های بزرگ انسانی است که جامعه جهانی باید به آن توجه کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار