هواپیماهای مسافربری دارای سیستم ناوبری و خودکاربوده، دید خلبان دیگر مطرح نیست:
در نخستین روزهای رونق صنعت حمل و نقل هوایی، هواپیماها جهت حفظ ایمنی در طول پرواز، نیاز مبرمی به توجه و دقت خلبانان داشتند. بدیهی است که این موضوع در بردهای طولانی پرواز و ساعت های مداوم سفر، خلبانان را دچار خستگی می کرد بنابراین سیستمی برای انجام برخی از وظایف خلبان در طول پرواز، طراحی و راه اندازی شد.
اولین سامانه اتوپایلوت در سال 1912 میلادی و توسط کمپانی Sperry به کار گرفته شد. این سامانه به خلبانان کمک می کرد تا بدون توجه ویژه، هواپیمای تحت فرمان خود را در جهت تعیین شده قطب نمایی و به صورت مستقیم و بدون تغییر ارتفاع به پرواز در بیاورند. گفتنی است این سیستم قادر به انجام تیک آف و لندینگ هواپیما به صورت کاملاً خودکار بود و در همان دوره مورد توجه فرماندهی نظامی فرانسه قرار گرفت.
در نخستین روزهای رونق صنعت حمل و نقل هوایی، هواپیماها جهت حفظ ایمنی در طول پرواز، نیاز مبرمی به توجه و دقت خلبانان داشتند. بدیهی است که این موضوع در بردهای طولانی پرواز و ساعت های مداوم سفر، خلبانان را دچار خستگی می کرد بنابراین سیستمی برای انجام برخی از وظایف خلبان در طول پرواز، طراحی و راه اندازی شد.
اولین سامانه اتوپایلوت در سال 1912 میلادی و توسط کمپانی Sperry به کار گرفته شد. این سامانه به خلبانان کمک می کرد تا بدون توجه ویژه، هواپیمای تحت فرمان خود را در جهت تعیین شده قطب نمایی و به صورت مستقیم و بدون تغییر ارتفاع به پرواز در بیاورند. گفتنی است این سیستم قادر به انجام تیک آف و لندینگ هواپیما به صورت کاملاً خودکار بود و در همان دوره مورد توجه فرماندهی نظامی فرانسه قرار گرفت.
فقط ادعای تمدن داریم