هانی زاده گفت: تحریم‌های انگلیس و اتحادیه اروپا علیه ایران در چهارچوب جریان‌سازی و زمینه‌سازی برای فشار به روسیه است.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به تحریم‌های انگلیس بیان کرد: تحریم‌های اعمال شده از سوی انگلیس و کشور‌های اتحادیه اروپا علیه ایران صرفاً در چهارچوب جریان سازی و زمینه سازی برای فشار به روسیه است. اتهام زنی غرب و اینکه ایران موشک‌های بالستیک پیشرفته در اختیار مسکو قرار داده صرفاً برای این است که سیل کمک‌های ناتو به اوکراین برای تغییر معادله جنگ قرار است به زودی روانه شود و معادله به نفع اوکراین تغییر پیدا کند.

وی ادامه داد:  این جریان سازی‌ها علیه ایران در آستانه سفر رئیس جمهور اسلامی ایران به نیویورک برای شرکت در نشست سران کشور‌های سازمان ملل و همچنین همزمان با سفر او به عراق آغاز شده است. سفر نخست وزیر انگلیس هم به واشنگتن و دیدار با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا صرفاً برای ایجاد یک فضای فشار علیه ایران و روسیه است و به نظر میرسد که این تلاش‌ها از یک سو برای تحت شعاع قرار دادن جنایت رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و از سوی دیگر برای اینکه ناتو بتواند فشار بیشتری به روسیه وارد کند آغاز شده است.

هانی زاده تاکید کرد: روسیه شریک استراتژیک جمهوری اسلامی ایران است و همواره ایران در کنار روسیه قرار داشته همچنان که روسیه هیچگاه روابط خودش را با ایران فدای رابطه با سایر کشور‌های منطقه نخواهد کرد لذا با توجه به فشاری که برخی کشور‌های غربی آمریکا و همچنین ترکیه برای تغییر ژئوپولیتیک منطقه در بین ارمنستان و آذربایجان ایجاد میکنند تلاش‌ها صرفا به خاطر ایجاد شکاف بین تهران و مسکو است. حتی در رابطه با مسائل جزایر سه گانه ایرانی هم یک سری بحث‌ها و بحث‌های رسانه‌ای صورت گرفته و مدعی شده که روسیه از حاکمیت کشور‌های عربی امارات و الجزایر سه گانه حمایت میکند در حالی که چنین چیزی نیست و اینها صرفا به یک سری جریان برای ایجاد اختلاف بین تهران و مسکو مربوط میشود.

وی گفت:  چین و روسیه هر دو شریک مهمی هستند هم در شانگهای و هم در بریکس و هم در مناسبات مختلف سیاسی و امنیتی. سه محور ایران، چین و روسیه به عنوان مثلث بزرگ قدرت در منطقه در برابر هژمونی آمریکا ایستادگی می کنند و لذا فشار‌ها اکنون هم بر چین اضافه شده و یک سری تحریکاتی از سوی ناتو و آمریکا در تایوان علیه چین آغاز شده که چین را هم درگیر تایوان کنند همچنان که روسیه را در اوکراین درگیر کردند.

 کارشناس مسائل سیاست خارجی بیان کرد: به نظر میرسد که یک سری برنامه ریزی‌های از سوی آمریکا و غرب برای انتقال بحران از غزه به شرق آسیا و آسیای میانه وجود دارد. 

خبرنگار: فاطمه تورانلو                                                                                                                         

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
ولی کرد... جزایر سه گانه ... کوریدور زنگزور ... بازم بگیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
روسها کثیف وخائن هستند آنها هرکس پولی بیشتردهد برایش میرقصند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
روسیه کشوری منفعت طلبه و از هر کشوری که پول بیشتری بهش برسه با اون رفیقه اون یکیو زیر پاش له میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
صنار بده آش، به همین خیال باش!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
خواب ديدي خير باشه
آخرین اخبار