دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب گفت: مراسم افتتاحیه سی و هشتمین کنفرانس وحدت اسلامی با حضور رئیس‌جمهور برگزار می شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری در نشست خبری که صبح امروز در دانشگاه مذاهب اسلامی به مناسبت برگزاری سی‌وهشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با موضوع همکاری‌های اسلامی برای دستیابی به ارزش‌های مشترک با تاکید بر مسئله فلسطین برگزار شد، گفت: وقتی از ارزش‌های مشترک در جهان اسلام سخن به میان می‌آید در جهان اسلام بالاترین ارزش توحید است. شعار لا اله الله شعاری است که تمام مسلمانان به آن پایبند هستند و این شهادت را در نماز ادا می‌کنند.

وی ادامه دهد: قرآن کریم کتابی آسمانی برای همه مسلمانان است که ارزشی مشترک و افتخاری برای مسلمانان است که خدا معجزه خود را را در یک کتاب قرار داده است.

شهریاری بیان کرد: خداوند بر اخوت اسلامی تاکید کرده و مجمع تقریب ایجاد امت واحده اسلامی تاکید دارد. ریاست جمهوری در سفر به عراق اتحادیه کشور‌های اسلامی را مطرح کرد که نویدبخش همکاری‌های اسلامی در سطح بین‌المللی است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: قبله واحد و توصیه‌هایی که مجمع با پرهیز تعصبات فرقه‌ای، قومی، ملی، دوری از نزاع، جنگ، ترور، تکفیر و پرهیز از فتنه‌انگیزی رسانه‌ای و تحقیر دیگران و پرهیز از توهین به مقدسات از جمله مواردی است که در مجمع تقریب بر آن تاکید داریم.

قدس شریف قلب مشترک جهان است

وی ادامه داد: یکی از مکان‌هایی که برای مسلمانان مهم است قدس شریف است که قلب مشترک جهان است و از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است و امیدواریم با همکاری صحنه و میدان شاهد آزادی آن از دست صهیونیست‌ها باشیم.

شهریاری افزود: هر سال اصرار داریم شعار سال همکاری مشترک باشد که در چهار کنفرانس اخیر بر آن تاکید شده تا در صحنه عملی شاهد همکاری بین‌المللی باشیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: سخن گفتن و بیانیه دادن خوب است، اما همکاری در صحنه عمل راهگشاست. امیدواریم همه‌کشور‌های اسلامی نمونه‌ای از اقدامات عملی را انجام دهند.

وی اظهار کرد: مهمترین اقدام عملی که می‌تواند مذاهب را پیوند دهد مسئله فلسطین است لذا افزونه‌ای در شعار امسال داشتیم که بر مسئله فلسطین تاکید کردیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد: حدود یک سال است رژیم صهیونیستی دست به کشتار فلسطینیان می‌زند که کشتار غیرنظامیان که عمده آنها زنان و کودکان و سالخوردگان است و بعد از جنگ جهانی دوم بی‌سابقه است.

سازمان‌های بین‌المللی سردمداران جنایات جنگی در غزه را محکوم کنند

شهریاری بیان کرد: دو میلیون آواره از فاجعه‌های بزرگ انسانی است. عدالت بزرگترین ارزش در مذاهب اسلامی است و امیدواریم کشور‌های اسلامی کاری کنند تا رژیم صهیونیستی دست از کشتار بردارند و سازمان‌های بین‌المللی سردمداران این جنایات جنگی را محکوم کنند.

وی افزود: متاسفانه همکاری‌های اسلامی در حدی نیست که جلوی این کشتار را بگیرد و دست‌درازی‌ها به کرانه باختری رسیده و شاهد رفتار سازنده‌ای در جهان اسلام در این خصوص نیستیم.

دبیر مجمع تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: خوشحال هستیم سردمدار وحدت در کشور‌های اسلامی هستیم و در برخی کشور‌ها اولین گام‌ها برای تقریب مداهب برداشته شده هست.
شهریاری بیان کرد: در سی‌و‌هشتمین کنفرانس اسلامی که کارش با وبینار‌های غیرحضوری آغاز شده و تا یکشنبه آینده ادامه پیدا می‌کند و برخی از عالمان به دلایل مختلف نتوانستند در کنفرانس شرکت کنند، اما ۲۳۴ سخنرانی وبیناری داریم.

وی تاکید کرد: خوشحال هستیم سردمدار وحدت در کشور‌های اسلامی هستیم و در برخی کشور‌ها اولین گام‌ها برای تقریب مذاهب برداشته شده است.

دبیر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد: سی‌وهشتمین کنفرانس وحدت اسلامی کار خود را با وبینار‌های غیرحضوری آغاز کرده و تا یکشنبه آینده ادامه دارد .در ۲۳۴ سخنرانی وبیناری خواهیم داشت که ۱۴۴ عالم از کشور‌های مختلف و ۹۰ نفر از داخل کشور در این وبینار حضور دارند.

شهریاری بیان کرد: مراسم افتتاحیه با حضور رئیس‌جمهور کشورمان از ساعت ۸:۳۰ دقیفه در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود که در ابتدا شاهد سخنرانی آقای پزشکیان هستیم و بعد از آن دو اجلاس دیگر در روز پنج‌شنبه هستیم و منتخبان لشکری و کشوری و مهمانان خارجی در آن حضور دارند.

وی تصریح کرد: ۷۸ نفر از وزیران، مفتی و روسای سازمان‌های بین‌المللی حضور دارند. برای نخستین بار مهمانی از آمریکا، روسیه، اندونزی و سی کشور اسلامی در این کنفرانس حضور دارند. نیمی از مهمانان از عربستان، اردن و امارات هستند که نشانه توفیق ایران در وحدت و همدلی نخبگان جهان اسلام است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: از بین مهمانان داخلی ۱۴۰ تن از علمای مجلس خبرگان رهبری، مجمع تشخیص و جامعه مدرسین قم در این مراسم حضور دارند همچنین سی نفر از بانوان کشور‌های اسلامی در بین مهمانان کنفرانس حضور خواهند داشت.

مهمانان داخلی و خارجی در روز میلاد نبی اکرم (ص) به محضر رهبر انقلاب می‌روند

وی ادامه داد: با همت بیشتری بخش علمی کنفرانس را دنبال کردیم. از ۱۲ عنوان کتاب جدید در کنفرانس رونمایی می‌شود و دو نشست هم‌اندیشی داریم و در روز میلاد نبی اکرم (ص) مهمانان خارجی و داخلی به محضر رهبر انقلاب خواهند رسید و زیارت از مرقد امام خمینی (ره) و بازدید از برج میلاد در برنامه‌های کنفرانس است و بعدازظهر شنبه هم بیانیه پایانی منتشر خواهد شد.

وی ادامه داد: افراد زیادی از علمای جهان اسلام درخواست حضور وبیناری داشتند، اما ظرفیت ما بیشتر از ۲۳۴ نفر نبود. طوفان‌الاقصی باعث پیروزی در جنگ شناختی است و ایران در توجه انسان‌ها قرار گرفته است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار کرد: ما یک سه‌گانه مشترک داریم که اول قدرت در میدان است یعنی اگر در صحنه نظامی توفیقی نداشته باشیم یکی از بازوهایمان فشل خواهد بود لذا مباحث نظامی مهم است و تا ۱۰ سال پیش چنین همگرایی در بین کشور‌های عضو جبهه مقاومت نداشتیم.

وی افزود: بازوی دوم این است که قدرت را به منافع اسلامی و ارزش‌های مشترک تبدیل کند و این نیاز به گفتمان‌سازی دارد که این کار توسط دیپلماسی تقریبی انجام می‌شود، چون وظیفه ما رفتن به جنگ نیست بلکه توفیقات جنگ را به دیپلماسی و وحدت تبدیل کنیم و بازوی سوم جنگ شناختی است.

شهریاری بیان کرد: سه لایه قدرت در جهان اسلام داریم که لایه اول آحاد مسلمانان است. لایه بالایی لایه نخبگانی و علمایی است که اینها قبلا از دولت‌هایشان واهمه داشتند و بالاترین لایه دولت‌ها هستند که دو لایه پایین به لایه دولتی فشار می‌آورند.

دشمن و گروه‌های سایبری مشغول تولید اطلاعات علیه ایران هستند

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: دشمن و گروه‌های سایبری در کشور‌های مختلف مشغول تولید اطلاعات علیه ایران برای شلوغ شدن خیابان‌ها و منفی کردن ذهن مردم هستند. شناخت خیلی مهم است که در صحنه پیروز شده لذا دشمن بیکار ننشسته است، اما جهل نادر نیست و یکی از مشکلات جهان اسلام است. 

وی گفت: جامعه اهل سنت خدمات زیادی به کشور را ارائه کرده و این همه طلبه و حوزه‌های علمیه اهل سنت در قبل از انقلاب نداشتیم و به مهمان‌های خارجی مدارس آنها را نشان می‌دهیم.

شهریاری بیان کرد: از ۲۵۰۰ سال پیش ایرانی‌ها از خود یک ارزش مشترک نشان داده‌اند و آن همزیستی مسالمت‌آمیز با سایر مذاهب است. یهودی‌ها و مسیحیان کنیسه و کلیسا در کشور دارند البته همیشه کج‌اندیشی وجود داشته و ترور با تفکرات افراطی و خشونت شکل گرفته، اما در بین شیعه و سنی در حاشیه است و آن چیزی که مهم است وحدت است که کنفرانس وحدت نمونه عملی آن است حدود ۱۴۰ عالم اهل سنت در این مراسم حضور دارند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار کرد: سازمان‌های بین‌المللی در جنگ شناختی رفوزه شدند. اسرائیل تعهد داده بود تا قدس را به عنوان پایتخت معرفی نکند، اما در یک سال گذشته زیر همه تعهدات خود زده است.

طالبان باید امنیت را برای همه قومیت‌ها ایجاد کند

وی ادامه داد: با وزیر دینی طالبان دیدار داشتم و خواستم هیئتی را معرفی کنند و امیدواریم امارت اسلامی دعوت ما را قبول کنند. بزرگانی از افغانستان در اجلاس ما حضور دارند و مشکلی برای حضور طالبان و مجاهدان شیعه و سنی افغانستان وجود ندارد.

شهریاری بیان کرد: افغانستان همکاری خوبی با ما دارد و دادن حقوق قومیت‌های مختلف ازجمله هزاره‌ها و تاجیک‌ها، امنیت مرز، استیفای حقآبه و حسن همجواری به آنها منتقل شده و توفیقات خوبی در این راستا ایجاد شده است البته مشکلاتی وجود دارد و که با تجربه طالبان می‌تواند این مشکلات حل شود. امنیت شیعیان خط قرمز ما است و طالبان باید امنیت را برای همه قومیت‌ها ایجاد کند.

وی اظهار کرد: در ماه آینده کنفرانس مشهد با حضور صد نفر از علمای افغانستان و با حضور بالای هزار نفر برگزار می‌شود و از طالبان دعوت کردیم تا در این کنفرانس حضور یابد.

خبرنگار: محمد امیرحسینی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
هدر دهندگان سرمایه کشور و مردم
ویکی از ارگانهای بردن کشور به سمت فقر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
مردیم از اینهمه تبعیض
آخرین اخبار