رئیس‌جمهور آمریکا درباره هشدار رئیس‌جمهور روسیه در مورد احتمال درگیری مستقیم بین ناتو و مسکو، گفت او چندان به ولادیمیر پوتین فکر نمی‌کند.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به سوالی درباره هشدار «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در مورد احتمال درگیری مستقیم بین ناتو و روسیه، گفت او چندان به رهبر روسیه فکر نمی‌کند.

بایدن روز جمعه در پاسخ به سوالی درباره خط قرمز رهبر روسیه گفت: «من زیاد به ولادیمیر پوتین فکر نمی‌کنم.»

پوتین هشدار می‌دهد که ایالات متحده و ناتو در صورت لغو محدودیت‌های اعمال‌شده در استفاده اوکراین از تسلیحات دوربرد غرب که از حملات عمیق در خاک روسیه جلوگیری می‌کند، در خطر دخالت مستقیم در جنگ با روسیه هستند.

بنا بر گزارش‌ها، «کر استارمر» نخست‌وزیر بریتانیا، روز جمعه در واشنگتن به سر می‌برد تا بایدن را متقاعد کند که مجوز استفاده اوکراین از تسلیحات دوربرد را دریافت کند، اما کاخ سفید پیشتر اعلام کرده بود که پس از نشست دوجانبه نباید انتظار تغییر در این سیاست آمریکا را داشت.

به گزارش اسپوتنیک، طی روز‌های گذشته، «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری‌خواه ریاست‌جمهوری آمریکا از بایدن به دلیل تلاش نکردن برای گفتگو با پوتین در بیش از ۲ سال گذشته برای حل مناقشه اوکراین انتقاد کرده است. ترامپ مدعی است که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر، فورا قادر به میانجیگری برای طرح صلح خواهد بود.

«کر استارمر» نخست‌وزیر بریتانیا در جریان سفرش به کاخ سفید گفت هفته‌های آینده دوره‌ای حیاتی در درگیری اوکراین خواهد بود و بر اهمیت حمایت از نیاز‌های کی‌یف تأکید کرد.استارمر روز جمعه در کنار رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید گفت: «فکر می‌کنم چند هفته و ماه آینده می‌تواند بسیار مهم باشد. بسیار بسیار مهم است که ما از اوکراین در این جنگ حیاتی آزادی، حمایت کنیم.»

بایدن گفت او و استارمر در مورد مسائل مهم مربوط به اوکراین، منطقه هند و اقیانوس آرام و غرب آسیا، از جمله گفتگو‌های جاری در مورد اسیران صهیونیست در غزه و آتش‌بس گفتگو کردند.

رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که سفر استارمر به واشنگتن صرفا برای ترغیب بایدن به حمایت از بکارگیری موشک‌های دوربرد در عمق خاک روسیه است. بر اساس گزارش‌ها، بریتانیا می‌خواهد به اوکراین اجازه دهد تا از موشک‌های دوربرد «سایه طوفان» برای هدف قرار دادن اهدافی در عمق خاک روسیه استفاده کند، اما نمی‌تواند این کار را انجام دهد، زیرا این موشک‌ها دارای فناوری ایالات متحده هستند و برای هرگونه حملاتی نیاز به مجوز از دولت ایالات متحده دارند.

کاخ سفید پیشتر گفته بود که پس از دیدار روز جمعه بین رهبران ایالات متحده و بریتانیا نباید انتظار تغییر در سیاست آمریکا را داشت. در همین حال «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه به غرب در مورد تأیید استفاده از سلاح‌های غربی برای حملات عمیق در داخل خاک روسیه هشدار داده و افزود چنین تصمیمی وارد کردن ناتو به درگیری مستقیم با روسیه تلقی می‌شود.

به گزارش وال‌استریت‌ژورنال، مقامات به‌ویژه نگران هستند که ولادیمیر پوتین بتواند با مسلح کردن نیرو‌های انصارالله مستقر در یمن که در یک کارزار طولانی‌مدت برای اجرای عملیات‌هایی علیه کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ هستند، تلافی کند.

پس از اینکه غربی‌ها در اظهاراتی بی‌اساس و غیرسازنده و بدون سند و مدرک، ایران را به ارسال موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد برای روسیه به منظور استفاده در اوکراین متهم کردند، رهبران غربی می‌گویند که در حال تجدیدنظر در محدودیت‌ها هستند.

بایدن اشاره نکرد که آیا تصمیم گرفته است یا خیر، اما گفت که در این گفت‌وگوی پشت در‌های بسته در مورد استفاده احتمالی از موشک‌های دوربرد غربی در داخل روسیه بحث خواهند کرد.

تصمیم برای لغو ممنوعیت کی‌یف برای استفاده از موشک سایه طوفان که می‌تواند اهدافی را در ۱۵۵ مایلی دورتر هدف قرار دهد، برای شلیک به روسیه یک «پیروزی بزرگ» برای اوکراین خواهد بود و این اقدام ممکن است در زمانی که روسیه به آرامی در امتداد خط مقدم پیشروی می‌کند، به نیرو‌های تحت محاصره اوکراین فضای تنفسی بدهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار