دهقانی اشکذری گفت: خلاقیت و نوآوری در انتقال پیام در قالب شعر می‌تواند با تعابیر جدید یک اثر بدیع خلق کند.

محمدرضا دهقانی اشکذری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد جشنواره بین المللی شعر حضرت علی اکبر (ع) را یکی از ده‌ها برنامه جشنواره امامت و مهدویت برشمرد و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تبیین و تعمیق فرهنگ امامت و ولایت در کل کشور در همه واحد‌ها در سبک‌ها و حوزه‌ها و موضوعات مختلف هنری، علمی، فرهنگی و پژوهشی در حال برگزاری جشنواره است.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد سومین سالی است که میزبان جشنواره شعر و مدیحه سرای علی اکبر (ع) است. از سال گذشته این جشنواره از ملی به سطح بین المللی ارتقا یافت. محور‌های اصلی این جشنواره در حوزه شعر است که با تاکید بر شخصیت حضرت علی اکبر (ع)، درشباهت زیاد به پیامبر آخرالزمان نشان می‌دهد جوان‌ها می‌توانند با الگوگیری از ائمه معصومین خودشان را در عالی‌ترین سطح، رشد و تعالی دهند.

وی ادامه داد: از سال قبل دو تغییر در این جشنواره داشتیم، نخست سطح جشنواره از ملی به سطح بین المللی ارتقا یافت و شعر‌های بسیار ارزشمندی از سراسر جهان و کشور‌های اسلامی ارسال شد و در ادامه اضافه کردن بخش مدیحه سرایی بود.

دهقانی اشکذری مدیحه را ظرفیت عظیمی دانست و اذعان کرد: شهر یزد حسینیه ایران است و با اضافه شدن مدیحه سرایی، امکان استفاده از ظرفیت مداحان و شاعران اهل بیت فراهم و با استفبال خوبی همراه بود.

دبیر جشنواره بین المللی شعر و مدیحه سرایی حضرت علی اکبر (ع) ادامه داد: در سال جاری با الهام از زیارت جامه کبیره به عنوان یکی از بزرگترین و بهترین ذخایر دینی که ظرفیت معنوی ائمه است، منبع اصلی جوان‌ها، شعرا و هنرمندان قرار دادیم.

دکتر محمدرضا دهقانی اشکذری افزود: در این زیارت عظیم از جهت رفتاری، معرفتی و دینی تعابیری از ائمه می‌بینیم که در ادعیه دیگر دیده نمی‌شود و می‌توان از این ظرفیت بهره گرفت و با زبان شعر این ظرفیت را تبدیل کرد به یک تابلویی که برای انتقال به نسل جوان قابل درک و فهم باشد.

دهقانی اشکذری با اشاره به شروع جشنواره از ۱۳ رجب و پایان آن در نیمه شعبان اذعان کرد: در این جشنواره از همراهی و همکاری نهاد‌های و سازمان‌هایی مانند سازمان تبلیغات، کانون مداحان، سازمان ورزش و جوانان، ورزش و جوانان، اداره ارشاد، هیئت‌های مذهبی، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری و ارگان‌های دیگری که در عرصه‌های هنری فرهنگی فعال اند کمک گرفتیم.

دبیر جشنواره بین المللی شعر و مدیحه سرایی حضرت علی اکبر (ع) ملاک ارزیابی آثار ارسالی را بدیع و جدید بودن دانست و اظهار کرد: شاخص‌های ارزیابی در حوزه شعر، محتوا، هماهنگی و وزن شعر است. خلاقیت و نوآوری در انتقال پیام در قالب شعر می‌تواند بزرگترین معانی با تعابیر جدید شکل داده و یک اثر بدیع خلق کند که قطعا در ارزیابی ملاک اول خواهد بود.

محمدرضا دهقانی اشکذری مخاطب اصلی این جشنواره را دانشجویان و نوجوانان برشمرد و اذعان کرد: ما هر سال در این جشنواره‌ها، شاهدیم چهره‌های گمنامی که آثار آنان مانند چشمه جوشانی بیان‌گر ظرفیت هنری و فرهنگی جوانان ما است ظاهر می‌شود.
وی تاثیر این جشنواره را در معرفی شخصیت‌های تاریخی و تولید محتوا‌های خلاقانه برشمرد و تبیین کرد: شخصیت‌های تاریخی که اسناد تاریخی کمی درباره آنها وجود دارد برای حفظ امانت و اصالت نمی‌توان مطالب جدیدی اضافه کرد ولی از بخش کوتاه تاریخ از نگاه‌های مختلف می‌توان محتوا‌های خلاقانه تولید کرد که بدیع بودن و نوظهور بودن آن قابل احساس است. این آثار می‌تواند به غنای مکتب تشییع بیفزاید و این آثار مکتوب به نسل‌های بعد منتقل شود.

محمدرضا دهقانی اشکذری با توصیه به جوانان برای استفاده از فرصت‌ها و بستر‌ها در دانشگاه گفت: این جشنواره فرصتی است که جوانان خودشان را نشان داده و ظرفیت‌ها و استعداد‌های خود را به کارگیرند و با اقدام به عمل، بزرگترین اتفاق را برای رشد و تعالی خود رقم زنند. خلاقیت و نوآوری جوانان یک ذخیره تمام نشدنی است که جوانان با استفاده از این ظرفیت‌های خدادادی جلوه درخشانی از هنر خود را در آلبوم این جشنواره ارزشمند قرار داده تا آیندگان از این گوهر نو و تابلو‌های اصیل استفاده کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار امیدواری کرد این جشنواره قدم کوچکی در راستای تحقق تمدن بزرگ ایرانی اسلامی باشد که با عنایت اهل بیت به بهترین نحو آنچنان که شایسته آن حضرت است برگزار شود و بتوانیم به وظیفه خود عمل کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.