پزشکیان گفت: دستاوردی که در این سفر به دست آوردیم بنا بر سیاست‌های کلی و سخنان رهبری برای ایجاد زبان مشترک به نظرم قابل توجه و مهم بود.

مسعود پزشکیان رئیس جمهور کشورمان پس از ورود به کشور پس از سفری ۳ روزه به عراق در گفت و گویی اظهار کرد: در این سفر سعی کردیم به زبان مشترکی در زمینه‌های امنیتی و فرهنگی و اقتصادی با عراقی‌ها برسیم. با صحبت‌هایی که با رئیس جمهور و روسای احزاب  و مسئولین عراق داشتیم مسائل خود را مظرح کردیم. ۱۴ تفاهم‌نامه امضا شد.

وی تاکید کرد: اما آن چه که  برای ایجاد زبان مشترک مهم بود آن است که  در کنار یکدیگر آن برنامه‌های مهم که داشتیم را اجرایی کنیم که در جلسه بعدی برنامه‌های راهبردی را امضا کنیم. برنامه‌هایی که به عنوان مثال مردم عزیر ایران و عراق بتوانند راحت با یکدیگر رفت و آمد داشته باشند. اربعین نشان داد که تفاهم‌ها تا چه میزان می‌تواتند تاثیرگذار باشد.

رئیس جمهور گفت: با ایرانیانی که در حوزه اقتصادی در عراق بودند جلساتی داشتیم و قرار بر این شد که وزیر اقتصاد ما مسائلی که باید از طرف ما حل شود را زودتر عملی کنند و مشکلات را حل کنند.

به گفته رئیس جمهور دید کلی که  به آن اشاره شد آن بود که زیرساختی باید فراهم شود برای آسان کردن رفت و آمد‌های مردم دو کشور. کشور‌های اروپایی راحت مرز‌های خود را با یکدیگر برداشته اند و ارتباط راحتی با هم دارند و به آسانی معاملات خود را عملی می‌کنند.

وی افزود: مسائل خوبی در این سفر مطرح شد. بعد از زیارت‌های خودمان تعهد کردیم که راه امامان عزیزمان را ادامه دهیم. اگر دستورات آن‌ها را رعایت کنیم عدالت را می‌توانیم عملی کنیم.

وی در انتها گفت:‌ انشاالله آزادگی و عزتی که حضرت ابوالفضل و امام حسین دارند را بتوانیم عملی کنیم و باعث زینت این بزرگواران  شویم. پس از حضور در کربلا و زیارت در آن جا  به بصره رفتیم و توافقی راهبردی در ارتباط با قطار بین شلمچه و بصره امضا کردیم  و جلسات خوبی بود و سخنرانی نیز درباره وحدت و همگامی داشتیم. دستاوردی که در این سفر به دست آوردیم بنابر سیاست‌های کلی و سخنان رهبری برای ایجاد زبان مشترک به نظرم قابل توجه و مهم بود.

جعفر قائم پناه معاون اجرایی رئیس جمهور، محسن حاجی میرزایی رئیس دفتر رئیس‌ جمهور، عباس عراقچی وزیر امور خارجه، عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد، فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی و مهدی سنایی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور، رئیس جمهور کشورمان را در اولین سفر خارجی او همراهی کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار