معاون هماهنگ کننده ارتش گفت: امروز نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران بزرگترین و مقتدرترین سازمان ضد تروریستی جهان محسوب می‌شود.

 امیر دریادار حبیب‌الله سیاری که به چین سفر کرده است، طی سخنرانی در اجلاس امنیتی شیانگ‌شان پکن تحت عنوان «اجلاس صلح و امنیت جهانی» که از ایده «برابری، آزادی، فراگیری و یادگیری متقابل» دفاع می‌کند، گفت: دنیایی که در آن به سر می‌بریم سرشار از تنش‌ها، جنگ‌ها و تقابل‌هایی است که نسل بشر را با خطراتی بسیار مواجه کرده است.

وی افزود: این چالش‌ها اگرچه در طول تاریخ دارای نمونه‌های متعدد بوده است، اما در حال حاضر از وخامت بالایی برخوردار بوده و می‌طلبد تا جمع‌های خبرگی و نخبگی، چون اجلاس شیانگ شان پکن راهبرد‌ها و راهکار‌هایی اساسی و البته عملی را برای مقابله با آنها ارائه نموده و تلاش‌ها را در جهت بهبود اوضاع بشریت در سرتاسر جهان متمرکز کند.

رئیس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش با تأکید بر اینکه هیچ انسان دردمندی نمی‌تواند از درد‌ها و مشقت‌های حال حاضر جامعه جهانی چشم پوشی کند، تصریح کرد: یکجانبه گرایی و تمامیت خواهی از جانب برخی قدرت‌های بزرگ و البته رو به اضمحلال، باعث شده است امکانات و ملزومات عمدتاً محدود بشر، نه متوجه صلح و ثبات جهانی که صرف جنگ‌های بی فایده و کشتار در سطح جهانی شود و بشریت را در تنگنایی حیرت افزا گرفتار کند.

ابرقدر‌ها از فروپاشی امپراطوری‌ها بزرگ عبرت نمی‌گیرند

دریادار سیاری با اشاره به تاریخ که ابرقدرت‌ها از آن عبرت نمی‌گیرند، یادآور شد: تاریخ به ما می‌آموزد که هرگاه ابرقدرت‌های بزرگ پا را از صلح و خوشبختی بشریت تحت حاکمیت خود فراتر نهاده‌اند، با افول و فروپاشی نهایی مواجه شده و بزرگترین امپراطوری‌ها به خاطره‌ها سپرده شده‌اند.

وی اضافه کرد: در زمان حاضر یک جانبه گرایان و تمامیت خواهان بر اساس تمایلات ذاتی قدرت‌های رو به افول، اراده‌ای برای تغییر خواست و میل استکباری خود ندارند و با ایجاد جنگ‌های نیابتی در جهان درصدد ارضاء خوی وحشی‌گری و زورگویی خود هستند و برای کسب منافع استعماری خویش تلاش‌های بی ثمری را دنبال می‌کنند.

رئیس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش گفت: تحریک خطوط قرمز امنیتی کشور‌های دیگر با ارائه وعده‌های پوچ به برخی حاکمان زودباور، تحریک و تهییج خطوط قرمز سرزمینی برخی از کشور‌ها با تسلیح سرزمین‌هایی که عملاً ظرفیتی برای مواجهه با دیگر کشور‌ها را ندارند یا حمایت از رژیم‌های نژادپرستی که تاریخی سرشار از جنایت علیه بشریت دارند، از جمله اقداماتی است که باعث می‌شود دنیای امروز، دنیایی مملو از کشتار بیگناهان و صرف منابع نه برای ارتقاء زندگی بشریت، بلکه برای نابودی بشریت شود.

دریادار سیاری با اشاره به گروه‌های تروریستی که فجایع بسیاری را در مناطق مختلف مرتکب می‌شوند، اظهار کرد: حمایت از حکومت‌های اقتدارگرا و دیکتاتور، حمایت از کودتا‌های سخت و نرم و رنگی در جهان، علاوه بر اینکه نمایانگر تغییر طیف راهبرد‌های یک جانبه گرایان رو به افول است، باعث گسترش فلاکت در نقاط مختلف جهان شده و جهان را به محیطی نه برای زندگی که برای کشتار و جنایات تبدیل کرده است.

وی تأکید کرد: بحران غزه و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی، اقدامات خلاف مبانی حقوق بین‌الملل توسط این رژیم است که با حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه و نیز ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران ادامه یافته و حمایت‌های اطلاعاتی - نظامی بی حد و حصر آمریکا از رژیم صهیونیستی و لشکرکشی به منطقه و تهدیدات مستمر این رژیم علیه جمهوری اسلامی ایران نشان از وضعیت وخیم آنارشی در نظام بین‌الملل است که البته با هبوط آمریکا و زوال رژیم صهیونیستی همراه خواهد شد.

وظیفه نهاد‌های مشروع همچون شانگهای و بریکس تلاش برای مقابله با منشاء شر جهانی است

رئیس ستاد ارتش با تأکید بر اینکه دنیای حال حاضر، نه دنیایی پرامید و شاد، که دنیایی پر از کشتار انسان‌های بیگناهی است که به جرم تلاش برای آزادی، برابری و تعیین سرنوشت خود کشته می‌شوند، گفت: خودمحوی و یکجانبه گرایی، جهان را به سمت نکبت روزافزون سوق داده و وظیفه خبرگان و نخبگانی، چون جمع حاضر و سایر نهاد‌های مشروع بین‌المللی همچون پیمان همکاری شانگهای و بریکس تلاش در جهت مقابله با منشاء شر جهانی است.

وی افزود: اگرچه جمهوری اسلامی ایران با سیاست خارجی مبتنی بر حکمت، عزت و مصلحت و در پیش گرفتن صبری راهبردی، تاکنون وارد بازی مختوم به باخت آنان نشده است، لیکن قطعاً از حق خود در دفاع از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی نخواهد گذشت.

رئیس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش، رفع تهدید امنیتی ایران را مهمترین اصل برای ایجاد ثبات و همکاری در منطقه برشمرد و گفت: بر این مبنا نظریه " امنیت برای همه" در راهبرد دفاعی جمهوری اسلامی ایران رکن اصلی محسوب می‌شود به طوری که هرگونه ایجاد ناامنی برای ایران به معنای ناامنی برای قدرت‌های استکباری خواهد بود و واکنشی به تهدیدات مستمر نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی قلمداد می‌شود.

دریادار سیاری اظهار کرد: امروز نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در زمین، هوا، دریا، زیر سطح و فضا در حال تلاش برای ارتقاء کمی و کیفی امنیت در جهت ترویج توسعه امنیت برای همه خیرخواهان عالم است.

وی با بیان اینکه ساختار آنارشیک نظام بین الملل، مداخلات قدرت‌های خارجی و گسل‌های امنیتی خاورمیانه یا غرب آسیا به عنوان سه عامل باعث می‌شوند ایران درصدد کسب توانمندی دفاعی به میزان مقتضی در راستای افزایش امنیت نسبی برآید، گفت: امروز نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران بزرگترین و مقتدرترین سازمان ضد تروریستی جهان محسوب می‌شود و در سطح منطقه با هرگونه خودسری، بی انظباطی و عدم پایبندی به مبانی و اصول بین المللی به جد برخورد خواهد کرد و طعم این برخورد را رهبران به اصطلاح هژمونی جهانی بار‌ها چشیده اند.

رئیس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش با بیان اینکه دنیای ما بیش از اسلحه به همدلی نیاز دارد، بیش از بمب به بهداشت نیاز دارد و فراتر از جنگ باید به صلح اندیشید و این دقیقاً بر خلاف اهداف همان "زورگویان جهان" است، گفت: آنان که بقای خود را در گستراندن جنگ در نقاط مختلف جهان تعریف کرده‌اند، به نظر می‌رسد، کورکورانه منافع کمپانی‌های اسلحه سازی و مجتمع‌های نظامی - صنعتی را دنبال می‌کنند.

دریادار سیاری تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران، دعوت می‌کند تا همگان، زیر پرچم صلح، برابری و آزادی و ایجاد فرصت‌های فراگیر برای یادگیری در قالب امنیت با هم و به هم پیوسته متحد و متفق شوند و با ایستادن در مقابل ابرقدرت‌های خونریز، آنان را در رسیدن به اهدافشان ناکام و بشریت را منطبق با ابتکار‌های مطرح شده توسط صلح خواهان جهانی مانند رئیس جمهور چین شامل ابتکار امنیت جهانی، ابتکار توسعه جهانی و ابتکار تمدن جهانی به سرمنزل سعادت نائل کنند.

وی افزود: ما به دنبال توسعه اتحاد‌هایی بر اساس پیشرفت و سعادت بشری بوده و مشتاقیم در طرح‌های کشور‌های دوست و برادر خود در مسیر کمربند‌های توسعه‌ای مانند یک کمربند یک جاده همراه و شریکی امن و قابل اتکا باشیم، زیرا راه‌های توسعه را به صلاح آبادانی و پیشرفت همگان در جهان می‌دانیم و آن را فراتر از امیال استعماری "اشغالگران" قلمداد می‌کنیم.

جمهوری اسلامی ایران از الگوی سیاست همسایگی بهره می‌برد

رئیس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران از الگوی سیاست همسایگی بهره می‌برد و نسبت به باز آفرینی مفاهیم سیاست همسایگی اقدام نموده است. اساساً با پیچیدگی روابط بین الملل و نظم‌های منطقه‌ای توجه به دیپلماسی فعال و سیاست همسایگی به منظور قدرت سازی و تامین منافع ملی و فرا ملی از جمله ضروریات راهبردی کشور‌ها است.

دریادار سیاری با بیان اینکه من به عنوان نماینده کشورم خود را حامی و پشتیبان ایده این اجلاس متعالی دانسته و اهداف آن را مترادف و همسان با اهداف عالیه کشور خود می‌دانم و البته این اهداف به هیچ عنوان منافی درک واقعیت‌های تلخ جهان در حال حاضر و تحولات دردناک آن نیست، تاکید کرد: ما در عین حقیقت جویی، واقعیات جهان را به خوبی درک کرده و در عین صلح خواهی و تلاش در جهت سعادت و آرامش بشریت، از این واقعیت آگاهیم که برای مواجهه با "جنایتکاران بین المللی" نیاز به اقدامی سخت و متنبه کننده است.

وی با بیان اینکه این اجلاس می‌تواند منشاء اقدامات فرح بخشی در کل جهان برای صلح و سعادت بشر بوده و با قدرت‌هایی که هنوز در خیال خام خود تفنگ را پیش برنده اهداف استعماری خود می‌دانند، مقابله کند، تصریح کرد: اعتقاد داریم، جهان در حال گذراندن پیچی تاریخی بوده و کتاب تاریخ در حال ورق خوردن است. در این شرایط، خواهان تغییر راه بشریت از مسیر "یکجانبه گرایی" به سمت نه حتی چندجانبه گرایی، که همه جانبه گرایی جهانی هستیم.

رئیس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش گفت: مسیری که در آن همه کشور‌ها و ملت‌های جهان براساس ظرفیت‌ها، استعداد‌ها و توانمندی‌های ملی خود در نظمی نوین و امنیتی بهم پیوسته، دنیایی بهتر از این که هست بسازند و در صلحی فراگیر، همگان به سعادت بشریت بیاندیشند.

دریادار سیاری تاکید کرد: در این مسیر، هم افزایی، تلاش فراگیر و به دور از منفعت طلبی یکجانبه گرا، می‌تواند در طرح‌هایی نظیر طرح، "یک کمربند یک راه" و سایر طرح‌های مشابه تجلی یابد و این امر اراده و تلاش همگان را می‌طلبد.

وی گفت: صلح و امنیت در کریدور‌های ارتباطی، پایان جنگ‌های خونین، مجازات قاتلان بشریت، از بین بردن حربه تحریم‌های یک جانبه و تعاملات علمی، صنعتی و فناوری در زنجیره تولید جهانی آرزویی است که به نظر می‌رسد در صورت وجود اراده‌ای مستحکم و همگانی در دسترس بوده و بارقه‌های آن در افول تمامیت خواهان در افق بشریت کاملاً هویداست. در همین راستا شعار اجلاس یعنی «ترویج صلح برای آینده مشترک» راه گشای مسیر رشد و شکوفایی بشریت تحت امنیت بهم پیوسته و با بکارگیری ابتکار‌های امنیت جهانی، توسعه جهانی و تمدن جهانی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار