پری صابری برای آخرین بار به تالار وحدت آمد و روی دست علاقمندان و همکارانش به سمت بهشت زهرا (س) تشییع شد.

صبح امروز ۲۳ شهریور مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد پری صابری با حضور هنرمندان و مدیران فرهنگی و هنری، با اجرای نیما کرمی در مقابل تالار وحدت برگزار شد.

حسین پاکدل، هادی مرزبان، مهوش وقاری، مارال فرجاد، شکرخدا گودرزی، شهره سلطانی، محمد ساربان، محمد حاتمی، سعید داخ، ایرج راد، فروغ قجابگلی، عباس عظیمی، یارتا یاران، علیرضا تابش، مهدی شفیعی، مرتضی کاظمی، کاظم نظری، اصغر همت، منظر لشگری، داوود فتحعلی‌بیگی، شهرام کرمی، بهرام ابراهیمی، محمد اله‌یاری، مریم معترف، فرهاد شریفی، مسعود میرطاهری، رضا بنفشه‌خواه و … از جمله حاضران در این مراسم بودند.

در ابتدای این مراسم ایرج راد رئیس هیئت‌مدیره خانه تئاتر به ایراد سخنانی پرداخت و گفت: خانم صابری از هنرمندان شاخصی است که از دوران جوانی با بزرگان فرهنگ و هنر آشنایی و هم‌نشینی داشته است و علاوه بر تحصیلات در عرصه‌های مختلف هنر‌های نمایشی تجربه‌های متعدد داشت. وی علاوه بر بازی در ۲ فیلم ماندگار سینمای ایران، آثار درخشانی از نمایشنامه‌نویسان مطرح جهان و همچنین از مفاخر ادبیات ایرانی را روی صحنه برد. پری صابری تالار مولوی را به عنوان مرکز تئاتر دانشجویی راه‌اندازی کرد و ۱۰ سال مدیریت آن را بر عهده داشت.

وی ادامه داد: کتاب «بانوی رند» توسط نشر ثالث منتشر و فیلمی هم درباره این بانوی هنرمند ساخته شد، اما ناگفته‌های بسیاری از تأثیرگذاری پری صابری در هنر‌های نمایشی ایران هست که باید به آنها پرداخته شود.

سپس قطعه‌ای از موسیقی نمایش «شمس پرنده» پخش شد.

در ادامه محمد حاتمی روی صحنه رفت و یادداشتی را درباره پری صابری قرائت کرد و گفت: ۳۷ سال پیش با ایشان آشنا شدم و پیشنهاد حضور در نمایش «باغ عرفان» درباره سهراب سپهری را داد که سرشار از ایران و فرهنگ ایران بود. موسیقی در نمایش‌های او غوغا می‌کرد که امروز نام کنسرت‌نمایش بر آن گذاشته‌اند با اجرای موسیقی‌های بی‌محتوا.

وی ادامه داد: برای صابری ادبیات تجملی و دور از دسترس نبود و او شگفتی‌های ادبیات را به نمایش می‌گذاشت. صابری هنرمندی اندرزگو نبود، حضور زن در آثارش پررنگ بود و تا آخرین لحظه عمرش زنانه زندگی کرد و در ذهن‌ها جاودانه شد.

در ادامه فروغ قجابگلی از حاضران در مراسم خواست تا به احترام پری صابری این هنرمند فقید را تشویق کنند.

وی تاکید کرد: کار‌های پری صابری قلب‌ها را فتح می‌کرد. هر جای دنیا آثارش اجرا می‌شد مهر فرهنگ ایران را داشت. من برای نمایش «باغ دلگشا» با ایشان آشنا شدم. به من ایمان و باور و عشقی را داد که تا این لحظه با همان ایمان و باور فعالیت هنری انجام می‌دهم. پری صابری باشکوه بود.

قجابگلی تاکید کرد: از آقایان حسین پاکدل و مهندس کاظمی قدردانی می‌کنم که در دوران مدیریت خود می‌دانستند پری صابری چه نگاه هنری و فرهنگی دارد و از وی حمایت کردند.

پس از آن پیکر زنده‌یاد پری صابری با اجرای مارش عزا و بر دوش هنرمندان و حاضران در مراسم تشییع و با حضور حجت‌الاسلام خطیب نماز بر پیکر این هنرمند اقامه شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار