نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه اردبیل گفت: شیعیان و محور مقاومت از جمله حزب الله لبنان تا کنون تنها حامی عملی اهل سنت ساکن در غزه بوده و هستند.

آیت‌الله سیدحسن عاملی در خطبه‌های نمازجمعه در مصلای اردبیل با گرامی‌داشت هفته وحدت تصریح کرد: ماجرای غزه ثابت کرد که اهل سنت در دنیا هنگام گرفتار شدن هیچ ناصر و پناهی جز شیعه ندارند و دولت‌های سنی حاضر به اقدام عملی در دفاع از ملت مظلوم فلسطین نشدند.

وی افزود:‌ای کاش ابن تیمیه حاضر می‌شد و همچنین شیوخ سلفیه (که می‌گفت شیعه همیشه از پشت به امت اسلام خنجر زده است)‌ای کاش می‌آمدند و تماشا می‌کردند که چه کسی از پشت به امت خنجر زده است؛ جای تاسف است که سلفی‌ها الان هم حرف ابن تیمیه را تکرار می‌کنند.

نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل اظهار کرد: دشمن میلیارد‌ها دلار پول خرج کرده بود تا بین شیعه و سنی در دنیا اختلاف درست کند ولی ماجرای غزه همه آن تلاش‌ها را باطل کرد؛ حزب الله بیش از ۴۰۰ شهید تا کنون تقدیم کرده است و این نشان می‌دهد که موالیان اهل بیت (ع) جز مصالح کلان امت به چیز دیگری فکر نمی‌کنند و این مساله را اهل سنت ایران به طور کامل متوجه شدند و از این پس دیگر نعره‌های اختلاف‌افکن، مجال و منفذ ورودی برای ایجاد اختلاف در کشور پیدا نخواهد کرد.

وی به اظهارات چندی پیش یکی از علمای بزرگ مغرب عربی به نام احمد ریسونی که از بزرگان اهل سنت است و پیش‌تر رئیس اتحادیه جهانی علمای اسلام بود نیز اشاره کرد و یادآور شد: او گفت که کتمان شهادت حرام و اعلان آن واجب شرعی است و باید به این حقیقت بزرگ شهادت دهم که شیعه در مسیر کمک به فلسطین فداکاری‌های بسیار بزرگی انجام داده است، اما اهل سنت هیچ کمکی نکردند؛ شیعیان از برجسته‌ترین کمک‌کنندگان مقاومت فلسطین هستند و با جان، مال و سلاح کاری کردند که اهل سنت آن کار را انجام ندادند.

آیت‌الله عاملی عنوان کرد: نهایت کاری که مرکز‌های بزرگ و اصلی اسلامی اهل سنت از جمله الازهر، رابطه العالم الاسلامی، سازمان دیانت و اتحادیه علمای اسلام در ازای فلسطین انجام دادند، تنها محکومیت جنایت اسرائیل بود و جرات صدور فتوای جهاد نداشتند تا کل امت به طرف اسرائیل حرکت کند.

وی با اشاره به آیه ۷۵ سوره نسا گفت: دولت‌ها و علمای اهل سنت در ماجرای غزه با بی‌عملی خود ده‌ها آیه قرآن را تعطیل کردند و نهایت کاری که الازهر می‌کند این است که می‌گوید مسلمان‌ها محصولات اسرائیلی را تحریم کنند؛ در حالی که کسی از محصولات آنان استفاده نمی‌کند.

امام‌جمعه اردبیل بیان کرد: آنها باید فتوا دهند که همه محصولات آمریکایی و اروپایی تحریم شود و اگر الازهر از دولت مصر بخواهد که مرز‌ها را باز کند تا مسلمان‌ها خودشان برای نصرت فلسطین اقدام کنند، هنوز مرز باز نشده، اسرائیل نه از غزه بلکه از فلسطین خارج می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شیخ الازهر این هفته ولادت رسول خدا (ص) را تبریک گفت و اصلی‌ترین سخن او این بود که دنیای امروز بیشتر از هر زمان به هدایت رسول خدا (ص) احتیاج دارد، در حالی که باید می‌گفت رسول خدا (ص) بیشتر از هر زمان دیگری در اذیت و ناراحتی است.

آیت‌الله عاملی آیه ۵۷ سوره احزاب را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: چنان که یک نویسنده عرب سنی اظهار کرد، امروز کسانی که پیغمبر خدا را اذیت و ناراحت نمودند، آن دسته از دولت‌های اسلامی عرب و غیرعربی هستند که روابط خود را با اسرائیل عادی‌سازی کرده و با دشمنان اسرائیل دشمنی می‌کنند.

مسلمانان در عمل به مسئولیتشان برابر فلسطین کوتاهی کردند

وی تصریح کرد: فتوای همه علمای اسلام این است که اگر یک وجب از خاک مسلمان‌ها از سوی کفار به ویژه کفار حربی تصرف شود، بر هر مسلمانی واجب است که جهاد کند و تا آن قسمت آزاد نشده، همه مسلمان‌ها گناه کار هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه مسلمان‌ها از ۷۵ سال است که در عمل به مسئولیت خود در این زمینه قصور کردند، اظهار کرد: در خصوص وحدت امت توجه به ۲ مطلب لازم است، اول اینکه شیعه از ابتدا در سخت‌ترین لحظه‌های امت و گرفتاری‌های اهل سنت در کنار آنها ایثار و جهاد کرده است، چنان که رئیس حوزه نجف (سید محمد کاظم یزدی) در اشغال عراق از سوی انگلیس در کنار دولت عثمانی ایستاد، فتوای جهاد داد و همه عشایر عراق را علیه انگلیس بسیج کرد.

وی یادآور شد: همچنین خاندان آیت‌الله العظمی حکیم نیز بیش از ۶۰ شهید تقدیم کردند که بیشتر آنها از سوی صدام شهید شدند و علت آن کینه صدام با خانواده حکیم این بود که او از آیت‌الله حکیم فتوای کفر کرد‌های شافعی عراق را می‌خواست ولی آقای حکیم صادر نکرد و روی این موضوع سنگین‌ترین تاوان را پرداخت نمود.

آیت‌الله عاملی در ادامه آیه ۳۱ سوره روم را یادآور شد و گفت: خداوند ایجاد اختلاف را در قرآن شرک معرفی کرده است و عنصر اصلی اختلاف در امت قبل از دشمنان اسلام وهابیت است که غیر خود را کافر می‌دانند و حتی اصلی دارند مبنی بر اینکه هر کس را آنها تکفیر کنند، همه باید او را تکفیر کنند والا خودشان هم کافر هستند.

وی افزود: معنای سخن علمای وهابی این است که باب اجتهاد تنها به روی آنها باز است، تنها قرائت آنها از دین رسمیت دارد و همه باید مثل آنها فکر کنند که این عنصر اصلی اختلاف در امت است و در ماجرای غزه هم به طور کاملا بی‌آبرو شدند.

امام‌جمعه اردبیل بیان کرد: آنها در ماجرای سوریه پشت سر هم فتوا می‌دادند که جهاد علیه دولت سوریه واجب است، با اینکه مبنای آنها این است که اطاعت از حاکم ولو جائر باشد واجب است؛ اما در سوریه عکس آن عمل کردند و این جز به بازی گرفتن دین و هرج و مرج در دین چیز دیگری نیست.

وی اضافه کرد: آنها با فتوا‌هایی که بوی خون از آن می‌آمد و به طور کامل سیاسی بود، از ۸۰ کشور سلفی‌ها را به سوریه ریختند و در نتیجه حدود ۴۰۰ هزار نفر انسان بی‌گناه کشته شد، اما در جنگ غزه حتی یک فتوا از سوی آنها صادر نشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: وقتی شهید اسماعیل هنیه در ایران ترور شد، یک مفتی وهابی در عربستان اطلاعیه داد و گفت که هنیه کافر بود و باید کشته می‌شد و کلی علیه او بد و بیراه گفت؛ همین‌ها تقریب را حرام می‌دانند.

آیت‌الله عاملی عنوان کرد: شاه بیت سخن سلفی‌ها حرمت توسل به اموات است، در حالی که بر اساس نقل خودشان هم امیر المومنین (ع) و هم ابوبکر هنگام فوت پیامبر اسلام (ص) کفن رسول خدا را از صورت حضرت باز کردند و گفتند که‌ای رسول خدا ما را در نزد خدای خود یاد کن و هیچ وقت ما را فراموش نکن.

وی تصریح کرد: آن اقدام ۲ خلیفه از زیربنا اندیشه سلفی‌ها را نفی می‌کند، در حالی که آنها فتوا دادند که هر کس خواستار شفاعت پیامبر (ص) در نزد خدا باشد، مشرک و خونش هدر است؛ بر اساس این فتوا هم خلفای راشدین و هم روسای چهار مذهب به خاطر توسل مشرک به حساب می‌آیند! در حالی که یکی از شیوخ الازهر پیش‌تر در بیانیه رسمی گفت که توسل به رسول خدا (ص) و اهل بیتش (ع) از افضل قربات است.

رئیس جمهور قانون نظام هماهنگ پرداخت را عملیاتی کند

نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل در بخش دیگری از خطبه‌ها گفت: رئیس جمهور در دوران تبلیغات چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از حسن عدالت و ضرورت عدالت صحبت می‌کردند و اکنون به‌جا و شایسته است که به این موضوع ورود کنند.

وی بیان کرد: افتخار می‌کنیم رئیس جمهوری داریم که به موضوع عدالت این قدر حساس است، اما برای اینکه ایده او در مرحله کلام نماند و به عمل برسد، انتظار می‌رود در اولین فرصت قانون نظام هماهنگ پرداخت حقوق و دستمزد را عملیاتی کنند.

آیت‌الله عاملی تصریح کرد: بعضی از کارکنان شرکت‌ها سه برابر یک قاضی و یا معلم حقوق می‌گیرند، در حالی که از نظر کاری به طور قطع سختی کارشان به پای یک معلم یا قاضی نمی‌رسد؛ چنین تبعیضی باور‌ها را ویران، جمال یک حکومت را مشوه [زشت روی]و امید‌ها را به ناامیدی تبدیل می‌کند و با تغییر شرایط به طور قطع شان رئیس جمهور به طور مضاعف بالا خواهد رفت.

وی در ادامه نیز با اشاره به طرح منطقه آزاد بیله‌سوار گفت: هفته گذشته بر اساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام، بیله‌سوار به عنوان منطقه آزاد کارش آغاز شد که در همین راستا از نمایندگان، مدیریت ارشد استان و ریاست سازمان مناطق آزاد کشور انتظار می‌رود که در سریع‌ترین زمان ممکن الحاق گرمی، مشگین‌شهر و نمین را در اولویت کاری خود قرار دهند.

امام‌جمعه اردبیل تاکید کرد: مساحت کنونی منطقه آزاد بیله‌سوار بسیار کم است و با مساحت منطقه‌های آزاد ماکو، جلفا و انزلی قابل قیاس نیست، اما برکت آن به میزان گسترده خواهد بود و موجب ایجاد اشتغال در منطقه خواهد شد که در همین راستا مسئولان مربوطه می‌توانند از توان همه مسئولان استانی از جمله نمایندگی ولی‌فقیه استفاده کنند.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.