معاون آبزی‌پروری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: این استان دارای بالاترین ظرفیت کشور در تولید ماهیان دریایی در قفس با توجه‌به راهیابی به آب‌های آزاد اقیانوسی است.

جواد غلامی، بیان کرد: نیروی کار بومی ماهر و آشنا با فنون آبزی‌پروری، کیفیت و دمای آب مناسب و عاری از هر گونه آلودگی صنعتی در سواحل آبی استان (آب اقیانوسی)، عمق مناسب آب در حداقل فاصله از ساحل برای پرورش آبزیان در دریا (قفس)، شناسایی اراضی پشتیبان ساحلی برای پرورش ماهی در دریا در نوار ساحلی استان، وجود سایت پرورش میگوی چهار هزار هکتاری گواتر از ظرفیت‌های مهم هستند.

وی گفت: شناسایی ۴۲ هزار هکتار اراضی ساحلی جدید مستعد برای آبزی‌پروری (سایت‌های بریس، پزم و دشت تنگ) و قابلیت ۲ بار پرورش میگو در سال باعث شده تا سیستان و بلوچستان ظرفیت‌های خوب شیلاتی در بخش آبزی‌پروری داشته باشد.

معاون آبزی‌پروری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان با بیان اهمیت توسعه محور‌های فعالیت آبزی‌پروری در استان افزود: احیاء و توسعه آبزی‌پروری میگو در مجتمع پرورش میگو شهید صنعتی گواتر، احیاء مراکز تکثیر میگو استان، راه‌اندازی پروژه پرورش میگو مجتمع رودیک، واگذاری اراضی شناسایی شده به‌منظور پرورش میگو از فعالیت‌های مهم در این حوزه است.

وی فعالیت تکثیر و پرورش ماهی در قفس در دریا، حمایت از طرح‌های تکثیر و پرورش سایر آبزیان بومی منطقه (لابستر، آرتمیا، خیار دریایی، جلبک، آبزیان زینتی و صدف) را از جمله اقدامات انجام شده در خصوص توسعه این صنعت در استان دانست.

غلامی با بیان وضعیت تکثیر و پرورش میگوی سیستان و بلوچستان و سایر اقدامات شاخص حوزه آبزی‌پروری طی سال زراعی ۱۴۰۳ بیان کرد: از هفت مرکز تکثیر احداث شده در استان سه مرکز تکثیر میگو تخریب و چهار مرکز تکثیر با زیرساخت‌های لازم وجود دارد.

وی ادامه داد: تعداد سه مرکز (شرکت آبزی پرور چابهار، اژدرماهی مکران، میگو کشت چابهار واقع در شهرستان کنارک) اقدام به تولید کردند و در مجموع بیش از ۱۹۶ میلیون قطعه بچه‌میگو در استان تولید شده که نسبت به سال زراعی ۱۴۰۲ حدود ۱۰ درصد رشد داشته و علاوه بر تأمین نیاز داخل استان، حدود ۸۳ میلیون قطعه نیز به استان‌های گلستان و هرمزگان ارسال شده که میزان آن در مقایسه با سال زراعی ۱۴۰۲ رشد حدود ۴۳ درصدی داشته است.

برچسب ها: شیلات ، تولید ماهی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار