شرکت اُپن‌ای‌آی ادعا می‌کند که مدل جدید هوش مصنوعی آن موسوم به o1 در واقع می‌تواند استدلال داشته باشد و منطقی فکر کند.

شرکت هوش مصنوعی اُپن‌ای‌آی از جدیدترین مدل هوش مصنوعی خود به نام o1 رونمایی کرده است که به ادعای این شرکت، می‌تواند وظایف استدلالی پیچیده را به طور موثرتری نسبت به مدل‌های قبلی انجام دهد. عرضه این هوش مصنوعی در حالی انجام می‌شود که اُپن‌ای‌آی در رقابت برای توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی پیشرفته‌تر با رقبای رو به رشدی مواجه است.

به نقل از انگجت، اُپن‌ای‌آی در وبسایت خود گفت که o1 طوری آموزش داده شده است که برای فکر کردن در مورد مشکلات پیش از پاسخ دادن به آنها، مانند یک شخص، زمان بیشتری صرف می‌کند. از طریق آموزش، مدلها یاد می‌گیرند که فرآیند تفکر خود را اصلاح کنند، استراتژی‌های مختلف را امتحان کنند و اشتباهات خود را تشخیص دهند. اُپن‌ای‌آی پیش‌بینی می‌کند که این مدل جدید توسط محققان مراقبت‌های بهداشتی برای حاشیه نویسی داده‌های توالی سلولی، توسط فیزیکدانان برای تولید فرمول‌های ریاضی و توسط توسعه‌دهندگان نرم افزار استفاده شود.

سیستم‌های هوش مصنوعی فعلی اساسا نسخه‌های جذاب‌تری نسبت به نسخه‌های قدیمی هستند که به‌ جای اینکه واقعا به سؤال «فکر» کنند، از طریق آمار پاسخ‌ها را ایجاد می‌کنند، به این معنی که کمتر از آنچه به نظر می‌رسد «هوشمند» هستند.

این شرکت ادعا می‌کند که با استفاده از o1، با نوع جدیدی از مدل هوش مصنوعی که برای درگیر شدن در حل مسائل پیچیده و تفکر منطقی طراحی شده است، پا به عرصه می‌گذارد. این مدل به طور مشابه با دانشجویان دکترا در وظایف چالش برانگیز در فیزیک، شیمی و زیست شناسی شرکت می‌کند و در ریاضیات و کدنویسی برتری دارد. به عنوان مثال، مدل پرچم‌دار فعلی آن، GPT-4o، تنها توانست ۱۳ درصد از مسائل را در آزمون مقدماتی المپیاد بین‌المللی ریاضی در مقایسه با o1 که ۸۳ درصد را حل کرد، به درستی حل کند.

با این حال، مدل جدید دارای قابلیت‌هایی مانند مرور وب یا امکان آپلود فایل‌ها و تصاویر نیست و در مقایسه با GPT-4o، در پردازش بسیار کندتر است. o1 زمان بیشتری برای بررسی خروجی‌های خود نیاز دارد.

O1 هنوز در مرحله اولیه است و اُپن‌ای‌آی آن را «پیش‌نمایش» می‌نامد و از دیروز با محدودیت‌هایی در مورد تعداد سؤالاتی که می‌توان در هفته از آن پرسید، فقط برای مشتریانی که اشتراک تهیه می‌کنند، در دسترس قرار گرفته است. علاوه بر این، اُپن‌ای‌آی همچنین در حال راه اندازی o1-mini است، یک نسخه که به گفته این شرکت به طور ویژه برای کدنویسی مناسب است.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.