آشنایی با ویژگی‌های منتظران امام زمان (عج) و آماده شدن برای حضور در خیمه حضرت ولی‌عصر در آموزه‌های دینی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که هر منتظری وظیفه دارد تا از قافله منتظران ظهور آن حضرت عقب نماند.

امروز جمعه ۲۳ شهریور مصادف با نهم ربیع الاول و سالروز آغاز امامت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف است. 

با توجه به اهمیت موضوع مهدویت و ضرورت آگاهی از وظایف منتظران امام زمان (عج) خلاصه‌ای از ۴۰ مطلب منتشر شده برای علاقه‌مندان به ظهور آن حضرت و به امید قرار گرفتن در ردیف یاران و منتظران حضرت ولی‌عصر ارائه می‌شود:

۱. چگونه به امام زمان (عج) نزدیک شویم؟

حجت الاسلام محمود اباذری با اشاره به فرازی از دعای عهد و برخی روایات گفت: مومنین با زیارت همدیگر و با گذشت از یکدیگر می‌توانند به ائمه معصومین نزدیک شوند و در نزد اهل بیت جایی برای خود پیدا کنند.

۲. همدلی و گذشت باعث نزدیک شدن به امام زمان (عج) می‌شود

حجت الاسلام اباذری از اختلاف به عنوان یکی از عوامل دور شدن از امام زمان (عج) یاد کرد و گفت: ما می‌توانیم با گذشت و همدلی به امام زمان (عج) تقرب پیدا کنیم.

۳. یاری ستمدیدگان یکی از ویژگی‌های یاران امام زمان (عج) است

حجت الاسلام اباذری گفت: یکی از معیار‌های یاران امام زمان (عج) این است که یاریگر ستمدیدگان از هر گروه و فرقه هستند و در مقابل ستمگران می‌ایستند.

۴. ارتباط منتظران با مهدی موعود (عج) چگونه شکل می‌گیرد؟

حجت الاسلام جواد نصرالله‌پور از اهمیت ارتباط معنوی با امام زمان (عج) سخن گفت: منتظران حضرت مهدی (عج) بیش از آن که در آرزوی دیدن حضرت حجت (عج) باشند، بهتر است به دنبال آن باشند که امام زمان (عج) آنها را ببیند. چون ما همواره در محضر امام هستیم.

۵. چگونه موانع غیبت را برطرف کنیم؟

حجت الاسلام نصرالله‌پور معتقد است یکی از مهمترین دلایل جدیت در دعا کردن برای فرج حجت بن الحسن (عج)، جلو انداختن ظهور آن حضرت است که با استغاثه و تضرع به درگاه الهی صورت می‌گیرد و موانع غیبت را برطرف می‌کند.

۶. انتظار واقعی برای امام زمان (عج) چگونه محقق می‌شود؟

حجت الاسلام نصرالله پور معتقد است انتظار واقعی برای امام زمان (عج) هنگامی تحقق پیدا می‌کند که انسان جهاد با نفس را پشت سر گذاشته باشد.

۷. انتظار فرج را در آئین اربعین می‌توان دید

حجت الاسلام ناصر شهیدی گفت: انتظار فرج را که متشکل از سه عنصر قانع نبودن به وضع موجود، امید دستیابی به وضع مطلوب و تلاش برای رسیدن به ظهور است در اجتماع عظیم اربعین حسینی با آن همدلی و اجتماع قلوب که رمز ظهور آن حضرت است، می‌توان به زیبایی دید.

۸. پیاده‌روی اربعین فراهم‌کننده ظهور امام زمان (عج) است

حجت الاسلام شهیدی از راهپیمایی اربعین حسینی به عنوان موضوعی در فراهم‌سازی زمینه ظهور امام زمان (عج) یاد کرد. چون این راهپیمایی به خوبی توانسته بالندگی بیداری دینی مردم را به تصویر کشیده و بسیاری از کسانی را جذب کند که مسلمان هم نیستند.

۹. چگونه محبت امام زمان (عج) را کسب کنیم؟

حجت الاسلام نصرالله پور گفت: بهترین راه برای تقویت محبت و دوستی امام زمان (عج) درک و شناخت صحیح نسبت به آن ولی پروردگار است.

۱۰. معرفت الهی از مسیر امامت و مهدویت می‌گذرد

حجت الاسلام نصرالله پور گفت: امکان رسیدن به معرفت الهی بدون حرکت در مسیر مهدویت و امامت وجود ندارد.

۱۱. حق معرفت امام زمان چگونه محقق می‌شود؟

حجت الاسلام نصرالله پور گفت: زمانی شیعیان حق معرفت به امام زمان (عج) را ادا می‌کنند که به عهد و پیمان خود با آن حضرت عمل کنند.

۱۲. مهمترین موانع دیدار با امام زمان چیست؟

حجت الاسلام نصرالله پور معتقد است یکی از بزرگترین موانع دیدار شیعیان با امام زمان (عج) وجود ضعف‌ها و مشکلات اخلاقی است و حتی برخی دینداری را پوششی برای هواپرستی خود قرار می‌دهند.

۱۳. چگونه زندگی ما رنگ و بوی امام زمانی می‌گیرد؟

حجت الاسلام حسن محمودی گفت: زمانی زندگی ما رنگ و بوی امام زمانی می‌گیرد که کار‌های ما باعث جلب محبت حضرت ولی‌عصر (عج) شود.

۱۴. یاد امام زمان (عج) غوغا می‌کند

حجت الاسلام محمودی با استناد به آیه‌ای از قرآن گفت: اگر انسان همواره به یاد امام زمان (عج) باشد، امام هم او را یاد می‌کند و یاد امام غوغا می‌کند.

۱۵. انتظار امام زمان (عج) در همه ابعاد زندگی انسان تاثیرگذار است

حجت الاسلام نصرالله پور گفت: انتظار امام زمان (عج) در همه ابعاد زندگی انسان مثل ابعاد فکری و اقتصادی تاثیرگذار است.

۱۶. مهمترین وظیفه منتظران امام زمان چیست؟

حجت الاسلام محمودی گفت: تبدیل دوران غیبت به دوران ظهور مهمترین وظیفه منتظران امام زمان (عج) است.

۱۷. همه مردم مشمول رحمت امام زمان (عج) هستند

حجت الاسلام محمدصادق کفیل گفت: همه مردم مشمول رحمت امام زمان (عج) و تمام عالمیان مدیون آن حضرت هستند.

۱۸. علائم ظهور امام زمان (عج) را نمی‌توان مقدمه و شرط ظهور دانست

حجت الاسلام کفیل گفت: علائم ظهور را نمی‌توان به عنوان مقدمه و شرط ظهور دانست و یکی از دلایل مهم بیان علائم ظهور امام زمان (عج) برای جلوگیری از حرکت مدعیان و مقابله با آن است.

۱۹. چه هدیه‌ای به امام زمان (عج) بدهیم؟

حجت الاسلام محمودی معتقد است دادن هدیه به امام زمان (عج)، یکی از راه‌های ارتباط با آن حضرت است و می‌توان سه بار سوره توحید را بعد از هر نماز واجب به حجت‌بن‌الحسن هدیه داد.

۲۰. اربعین گام برداشتن به سوی ظهور است

حجت الاسلام محمدباقر ولدان از موکب‌های زائران حسینی در مراسم پیاده‌روی اربعین به عنوان زمینه‌سازان ظهور حضرت مهدی (عج) یاد کرد و گفت: لبیک «یا حسین» در پیاده روی اربعین به معنای لبیک «یا مهدی» در گام برداشتن به سوی ظهور است.

۲۱. مهمترین آمادگی برای انتظار مهدی (عج) چیست؟

حجت الاسلام محمدمهدی زارعی گلپایگانی از آمادگی معرفتی و اخلاقی به عنوان مهمترین ابعاد آمادگی برای انتظار حضرت مهدی (عج) یاد کرد و گفت: شناخت، نقش مهمی در ایجاد آمادگی انسان برای انتظار ظهور امام زمان (عج) دارد.

۲۲. منتظران امام زمان (عج) با زیارت اربعین برای ظهور آماده می‌شوند

حجت الاسلام محمدصادق کفیل از زیارت اربعین به عنوان یک زیارت آماده‌کننده منتظران برای ظهور امام زمان (عج) یاد کرد و گفت: عاشورا و اربعین الگویی است که دنیا را عدالت‌خواه و آماده ظهور حضرت حجت (عج) می‌کند.

۲۳. موج جهانی اربعین زمینه‌ساز تعجیل امام زمان (عج) خواهد شد

حجت الاسلام محمد شجاعی از اربعین به عنوان نماد وحدت مردم جهان یاد کرد و گفت: با ایجاد موج جهانی آیین پیاده‌روی اربعین می‌توان تعجیل در ظهور حضرت ولی‌عصر (عج) را فراهم کرد.

۲۴. کدام عدالت‌طلب در کنار امام زمان (عج) خواهد بود؟

حجت الاسلام علیرضا شاه فضل قمصری با اشاره به یکی از نشانه‌های منتظران حضرت مهدی (عج) در قرآن گفت: کسانی در عصر ظهور در کنار امام عصر (عج) خواهند بود که بتوانند منافع خود و نزدیکان خود را در مواجهه با عدالت کنار بگذارند.

۲۵. شناخت امام زمان (عج) تنها راه نجات است

آیت الله جوادی آملی گفت: شناخت ولی خدا و امام عصر (عج) تنها راه نجات و رستگاری است که با درخواست از ذات اقدس خداوند و مجاهده علمی و عملی، شدنی است.

۲۶. منتظران قائم به امام زمان (عج) ملحق می‌شوند

حجت الاسلام شجاعی گفت: کسی می‌تواند به امام زمان (عج) ملحق شود که مثل آن حضرت، قائم باشد و قیام در زندگی او تجلی داشته باشد.

۲۷. راه رسیدن به حریم معرفت امام زمان (عج) در نگاه آیت‌الله جوادی آملی

آیت الله جوادی آملی گفت: کسی که می‌خواهد وجود مبارک ولی عصر (ع) را بشناسد، بهتر است زیارت‌ها و دعا‌های مرتبط با آن حضرت را به دقت بررسی کند تا به حریم معرفت آن امام همام راه یابد.

۲۸. درس واقعی انتظار از نگاه رهبر انقلاب

رهبر معظم انقلاب معتقدند «انتظار، یک عمل است، بی‌عملی نیست. دست روی دست گذاشتن و منتظر ماندن نیست، یک آماده‌سازی است، تقویت انگیزه در دل و درون است، یک نشاط و تحرک و پویایی در همه زمینه‌هاست، انتظار ظهور امام زمان (عج) درس واقعی است.

۲۹. نماز امام زمان (عج) تجلی توحید است

آیت الله جوادی آملی از نماز امام زمان (عج) به عنوان «تجلی توحید» یاد کرد و گفت: وقتی کسی ۴۰۰ بار به توحید شهادت داد و سپس به محضر اولیای خدا عرضه داشت که «فانکما کافیای» به این معناست که شما نمایندگان خدایِ کافی هستید.

۳۰. امام زمان (عج) میراث‌بر همه پیامبران الهی است

رهبر معظم انقلاب معتقدند «تمام پیامبران الهی آمدند تا بشریّت را به جامعه آرمانی و هدف نهایی نزدیک کنند و حضرت ولیّ‌عصر (عج) میراث‌برِ همه پیامبران است که گام آخر را در ایجاد آن جامعه الهی برمی‌دارد».

۳۱. حرکت به سوی قله توحید، محوری‌ترین هدف ظهور امام زمان (عج) است

حجت الاسلام اباذری گفت: محوری‌ترین هدف ظهور، حرکت کاروان بشر به سمت قله توحید به قافله سالاری حضرت ولی عصر (عج) است.

۳۲. فعالیت‌های یک منتظر امام زمان (عج) علامت انتظار دارد

حجت الاسلام مجتبی کلباسی معتقد است فعالیت‌های منتظر امام زمان (عج) باید علامت انتظار داشته باشد، به گونه‌ای که تمامی زندگی اش بر اساس آرمان ظهور باشد.

۳۳. حس حضور امام زمان (عج) امید و نشاط می‌بخشد

رهبر معظم انقلاب معتقدند «شیعه خوب کسی است که حضور امام زمان (عج) را حس کند و خود را در حضور او احساس نماید. چون این احساس، به انسان امید و نشاط می‌بخشد».

۳۴. تعجیل در ظهور امام زمان (عج) را با استغاثه بخواهیم

حجت الاسلام ایمان ضرابی از استغاثه به درگاه الهی برای ظهور امام زمان (عج) به عنوان یک نسخه فراموش‌شده یاد کرد.

۳۵. امام زمان (عج) را ناظر بر اعمال خود بدانیم

حجت الاسلام شجاعی گفت: وقتی ما امام زمان (عج) را در همه جا ناظر بر اعمال خود بدانیم، به مرور زمان احساس خواهیم کرد که امام زمان (عج) در کنار ماست.

۳۶. بزرگترین وظیفه منتظران ظهور امام زمان (عج) از نگاه رهبر انقلاب

رهبر معظم انقلاب معتقدند «بزرگترین وظیفه منتظران امام زمان (عج) این است که از لحاظ معنوی و اخلاقی و عملی و پیوند‌های دینی و اعتقادی و عاطفی با مؤمنین و همچنین برای پنجه درافکندن با زورگویان، خود را آماده کنند».

۳۷. مواسات با مردم یکی از راه‌های نزدیک شدن به امام زمان (عج) است

حجت الاسلام اباذری از مواسات و یاری‌رساندن به مردم به عنوان یکی از برترین راه‌های نزدیک شدن به امام زمان (عج) یاد کرد.

۳۸. انتظار قیام امام زمان (عج) را با مشق معرفت و محبت کوتاه کنیم

حجت الاسلام محمدتقی ربانی معتقد است منتظران ظهور امام زمان (عج) با مشق‌های معرفتی و محبت می‌توانند به آن حضرت نزدیک شوند.

۳۹. مروری بر عهد و پیمان منتظران امام زمان (عج)

حجت الاسلام محمدرضا صبوحی با مروری بر دعای عهد گفت: توفیق شهادت در رکاب امام زمان (عج) یکی از ویژگی‌های منتظران آن حضرت است.

۴۰. میزان وفاداری منتظران امام زمان (عج) با «بیعت» مشخص می‌شود

حجت الاسلام صبوحی گفت: بیعت با امام زمان (عج) به منزله وفاداری به آن حضرت به ویژه در زمان‌های سخت است تا میزان وفاداری آنها مشخص شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.