مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: برای بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید ثبت نام بیش از ۹۸ درصد دانش‌آموزان در استان انجام شده است.

کلام الله صفری افزود: برای بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید در مناطق و نواحی آموزشی استان اردبیل، ۹ کارگروه تخصصی تشکیل و ثبت نام بیش از ۹۸ درصد دانش‌آموزان انجام شده و تنها ثبت نامه پایه دهم با حدود ۷۰ درصد پیش رفته و در این پایه نیز هدایت تحصیلی در حال انجام است و تا بازگشایی مدارس، مرحله ثبت نام آنها نیز به طور کامل طی می‌شود.

او گفت: این استان آماده آغاز سال تحصیلی جدید در اول مهرماه است و طبق برنامه ریزی انجام شده، امسال برای دومین سال پیاپی کلاس بدون معلم نخواهیم داشت. 

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل بیان کرد: از تدوین برنامه گام به گام بازگشایی مدارس شامل ۶۴ اقدام عملی خبر داد و گفت: این برنامه در اختیار همه مدیران مدارس قرار گرفته و اقدامات همه بر اساس روند تاریخی تا شروع سال تحصیلی جدید در آن تشریح و تکالیف مدیران مشخص شده است.

صفری بیان کرد: سفارش و خرید کتب درسی توسط والدین و مدیران مدارس نیز انجام شده و در این زمینه نیز مشکل جدی وجود ندارد و در مجموع، استان اردبیل در مراحل آماده سازی شرایط برای بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید در رتبه ۶ کشوری قرار دارد.

او با اشاره به اجرای مرحله کلاس بندی و ساماندهی نیروی انسانی و معلمان و صدور ۹۵ درصد ابلاغ معلمان مدارس ابتدایی اظهار کرد: صدور ابلاغ شروع به کار معلمان در مدارس تعیین شده در سایر پایه‌‎ها نیز در مرحله نهایی قرار دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل اضافه کرد: امسال نیز در اول مهرماه همانند سال گذشته استان اردبیل کلاس بدون معلم نخواهد داشت و سعی بر این است که در آغاز سال تحصیلی، معلم بدون کلاس و کلاس بدون معلم نداشته باشیم و بر این اساس، کلاس و مدرسه ۱۸ هزار و ۵۰۰ معلم تا آغاز سال تحصیلی جدید در استان اردبیل مشخص خواهد شد.

صفری با اشاره به کمبود ۲ هزار و ۱۰۰ معلم و نیروی انسانی در آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: این کمبود حاد نیست و با استمرار خدمت همکاران در آستانه بازنشستگی، بکارگیری بازنشستگان، جذب همکاران مجرب و استفاده از معلمان شاغل به شکل اضافه تدریس، کمبود نیروی انسانی مدیریت شده است.

او بیان کرد: شعار امسال بازگشایی مدارس در این استان «همه با هم، یک صدا برای ایران قوی، مدرسه قوی» انتخاب شده و برای آغاز مطلوب و بدون نقص سال تحصیلی جدید، طبق دستورالعمل صادر شده، جلسات شورای معلمان مدارس با هماهنگی مدیران مدارس باید تا روز ۲۵ شهریورماه برگزار شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل با اشاره به آماده سازی همه کلاس‌های فعال و نیز افتتاح ده‌ها پروژه مدرسه سازی برای کاهش تراکم کلاس‌ها و نیز تامین کلاس برای همه پایه‌های تحصیلی در استان اردبیل افزود: در مجموع به علت نیاز استان به فضای آموزشی کافی به خصوص در مرکز استان، تراکم کلاس‌ها بالاست ولی تلاش بر این است که کیفیت آموزشی در مدارس و کلاس‌ها ارتقا یابد و بر این اساس، کلاس‌های چند پایه در استان به حداقل رسیده و در اول مهرماه هم کمبود معلم و کسری نیروی انسانی نخواهیم داشت.

صفری همچنین از آغاز بررسی نتایج آزمون خرداد ماه امسال و آماده شدن نتیجه آن تا اول مهرماه خبر داد و بیان کرد: معلمان باید نتیجه اقدامات خود در کلاس‌ها در سال تحصیلی طی شده را به شکل ملموس ببینند و همین نتایج، در ارزشیابی آنها نیز لحاظ خواهد شد.

او از تجلیل از نخبگان علمی، آموزشی و ورزش دانش آموزی و نیز رتبه‌های برتر کنکور در اولین روز بازگشایی مدارس خبر داد و بیان کرد: از آنها خواسته ایم تا دلایل موفقیت خود را به دانش آموزان تشریح کنند چرا که تجربه نشان داده که همین امر، سبب ایجاد و افزایش انگیزه در بین دانش‌آموزان می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل در ادامه از شروع عملیات ثبت نام برای سرویس مدارس در سامانه سپند خبر داد و گفت: سال گذشته ۳۰ هزار نفر در این زمینه در حال جا به جایی دانش آموزان بودند و امسال هم بستر لازم از سوی مدارس و شهرداری‌ها فراهم شده است.

صفری با اشاره به افتتاح ۲۵۰ کلاس درس در قالب ۶۰ مدرسه در سطح استان تا آغاز سال تحصیلی در مهرماه افزود: برای بازگشایی مدارس مانور آزمایشی بازگشایی مدرسه در سطح استان برگزار شد و در حال بررسی نتایج این مانور هستیم تا آمادگی مدارس را برای آغاز سال تحصیلی جدید بسنجیم.

او بهره برداری از مدرسه بزرگ دارالفنون با ۳۰ کلاس درس همراه با تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی استاندارد تا آغاز سال تحصیلی جدید و نیز آماده سازی بزرگترین مجتمع ورزش دانش آموزی کشور در اردبیل را دو اقدام مهم برای سال تحصیلی جدید ذکر و بیان کرد: برای آغاز سال تحصیلی جدید در قالب طرح شهید عجمیان، شاداب سازی، تعمیر، رنگ آمیزی و آماده‌سازی محیطی ۱۵۹ مدرسه با یک هزار کلاس درس آغاز شده که تا چند روز آینده به اتمام می‌رسد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل همچنین با اشاره به تحصیل ۹ هزار دانش آموز استان اردبیل در ۶۵ مدرسه شبانه روزی این استان، از نوسازی تجهیزات و همه امکانات این مدارس خبر داد و اضافه کرد: هم اینک ۴۱ درصد دانش‎‌آموزان استان در هنرستان‌ها تحصیل می‌کنند.

صفری همچنین اظهار کرد: تعداد دانش آموزان در حال تحصیل در رشته ریاضی فیزیک هشت درصد بود که با اقدامات انجام شده و هدایت تحصیلی، به ۱۲ درصد رسید.

او اضافه کرد: بیشترین گرایش به تحصیل در رشته‌های علوم تجربی است ولی به عنوان یک کارشناس آموزشی اعلام می‌کنم که اصرار خانواده‌ها برای تحصیل در این رشته به خود دانش آموزان آسیب می‌زند چرا که به علت قبول نشدن در کنکور در پی رقابت شدید، پشت کنکور می‌مانند و بر همین اساس لازم است که خانواده‌ها، آگاهانه و بر مبنای ظرفیت و استعداد دانش آموزان آنها را به تحصیلی در رشته‌های خاص ترغیب کنند و علاوه بر این به هدایت تحصیلی معلمان و مدارس بر مبنای تراز علمی و با رعایت توسعه متوازن اعتماد کنند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.