یک مطالعه جدید نشان داد این تهدید وجود دارد که سیارک آپوفیس معروف به «الهه آشوب» در طول نزدیک شدن به سیاره ما در سال ۲۰۲۹ با زمین برخورد کند.

 

احتمال وقوع برخورد اپوفیس یا الهه آشوب با زمین که می‌تواند فاجعه‌بار باشد کمی بیش از یک در یک میلیارد است، اما حداقل تا سه سال دیگر نمی‌توانیم این احتمال را رد کنیم.

آپوفیس یک صخره فضایی به شکل بادام زمینی شکل است که حدود ۱۱۰۰ فوت (۳۴۰ متر) عرض دارد یا تقریباً به اندازه برج ایفل است.

 این سیارک عظیم به اندازه‌ای سنگین نیست که بتوان آن را یک سیارک «قاتل سیاره» در نظر گرفت، اما به اندازه‌ای بزرگ است که یک شهر بزرگ را محو کند و تأثیرات آب و هوایی در سطح سیاره ایجاد کند.

این شی خطرناک در سال ۲۰۰۴ کشف شد و به نام آپوفیس، خدای مصری تاریکی و آشوب، نامگذاری شد و به همین دلیل به او لقب «الهه آشوب» داده شد.

مدت کوتاهی پس از کشف این صخره فضایی، اخترشناسان فاش کردند که آپوفیس در ۱۳ آوریل ۲۰۲۹ از نزدیکی زمین می‌گذرد و این نگرانی را در مورد احتمال برخورد آن با سیاره ما افزایش می‌دهد. به گفته ناسا، با این حال، مشاهدات بعدی نشان داد که این سیارک با خیال راحت از کنار زمین در فاصله کمتر از ۲۰۰۰۰ مایلی (۳۲۰۰۰ کیلومتری) عبور خواهد کرد که کمتر از یک دهم فاصله بین زمین و ماه است که البته این فاصله هنوز به قدری نزدیک است که بتواند به برخی از ماهواره‌های دورتر در مدار زمین برخورد کند.

با این وجود سیارک‌های بزرگی مانند آپوفیس می‌توانند در اثر برخورد با سیارک‌های کوچک‌تر از مسیر منحرف شوند.

دانشمندان قبلاً هشدار داده بودند که این امر ممکن است با آپوفیس در پنج سال آینده امکان پذیر باشد که می‌تواند آن را در مسیر برخورد با زمین قرار دهد.

در مطالعه جدیدی که در ۲۶ آگوست در The Planetary Science Journal منتشر شد، ستاره شناس پل وایگرت، متخصص دینامیک منظومه شمسی در دانشگاه وسترن در کانادا، احتمال وقوع چنین سناریویی را محاسبه کرد و دریافت که اگرچه بسیار بعید است، اما هنوز ممکن است.

مارس گذشته، وایگرت بخشی از یک مطالعه مشابه برای ارزیابی خطر انحراف آپوفیس توسط هر سیارک شناخته شده بود و دریافت که احتمال این اتفاق وجود دارد. با این حال، در آن زمان، دانشمندان هشدار دادند که هنوز احتمال برخورد یک سیارک کشف نشده با آپوفیس نیز وجود دارد.

در مطالعه جدید، وایگرت از مدل‌های کامپیوتری برای شبیه‌سازی احتمال برخورد یک سیارک کشف‌نشده -چه خیلی کوچک یا خیلی نزدیک به خورشید که نمی‌توان از زمین مشاهده کرد- با آپوفیس در پنج سال آینده استفاده کرد. این شبیه‌سازی نشان داد که احتمال برخورد یک سیارک ناشناخته با آپوفیس در مسیر فعلی‌اش کمتر از یک در میلیون است.

اما باید تا سال ۲۰۲۷ منتظر بمانیم تا بفهمیم آیا آپوفیس به دلیل نزدیکی به خورشید در حال حاضر دور از چشم است یا خیر. به گفته وایگرت، وقتی دوباره ظاهر شود، اخترشناسان بهتر می‌توانند شانس تغییر احتمالی مسیر بین آن زمان تا سال ۲۰۲۹ را محاسبه کنند.

منبع: Live Science

برچسب ها: سیارک ، زمین ، فضا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.