مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر گفت: ۹۰۰ هزار تن شکر از نیشکر در خوزستان تولید می‌شود که این میزان حدود ۴۵ درصد نیاز کشور به شکر محسوب می‌شود.

عبدعلی ناصری پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به برگزاری هجدهمین کنگره بین‌المللی علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد اظهارکرد: در این کنگره گزارشی تحت عنوان «ظرفیت‌های تولید شکر در خوزستان» ارائه شد.

این عضو هیئت‌ علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه در این کنگره به بخشی از دستاوردهای تحقق یافته در شرکت توسعه نیشکر پرداخته شد گفت: شرکت ما از سال ۱۳۷۲ عملیات اجرایی کشت نیشکر را در سطح یکصد هزار هکتار و در قالب هفت کشت و صنعت ۱۲ هزار هکتاری آغاز کرده است. هر کدام از واحدهای سالانه صد هزار تن شکر تولید می‌کنند.

او همچنین به اولین واحد بهره‌برداری شده، یعنی کشت و صنعت امام خمینی (ره)، اشاره کرد که در سال ۷۸ با ظرفیت یکصد هزار تن شکر خام آغاز به کار کرد و افزود: پس از آن، کشت و صنعت‌های دیگری نیز راه‌اندازی شدند.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر با اشاره به تحولات ایجاد شده در کشاورزی و اکوسیستم منطقه از سال ۱۳۷۰، اظهار کرد: با تلاش و برنامه ریزی های انجام شده در سال ۱۴۰۳ به همه ظرفیت تولیدی شکر خواهیم رسید.

ناصری همچنین به وضعیت کشت و صنعت هفت تپه اشاره کرد و گفت: این شرکت به دلیل مشکلات فراوان از مهرماه ۱۴۰۰ به مجموعه توسعه نیشکر اضافه شد و بازسازی‌های زیادی در آن انجام شده است. در سال ۱۴۰۳ این شرکت حداقل به ۸۰ درصد ظرفیت تولید اسمی خود خواهد رسید.

او پیش‌بینی کرد: با تولید ۸۰ هزار تنی که هفت تپه خواهد داشت، در مجموع در کل شرکت توسعه نیشکر نزدیک به ۸۷۰ هزار تن شکر تولید خواهیم کرد.

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه شهید چمران اهواز سهم خوزستان در تأمین شکر مورد نیاز کشور را تاثیرگذار عنوان کرد و افزود: استان خوزستان از نیشکر ۹۰۰ هزار تن شکر تولید می‌کند که این میزان حدود ۴۵ درصد نیاز کشور به شکر محسوب می شود.

ناصری همچنین به تأثیرات زیست‌محیطی توسعه کشت نیشکر در خوزستان اشاره کر و افزود: هر هکتار زراعتی که این شرکت دارد، ۸۰۰ هکتار سطح سبز ایجاد می‌کند که در جذب دی‌اکسید کربن منطقه و تولید اکسیژن تأثیر زیادی دارد و در بهبود شرایط محیط زیستی تاثیرگذار است.

کنگره بین‌المللی علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران امسال با شعار «مدیریت بهره‌وری خردمندانه منابع تولید در کشاورزی» با تمرکز بر تحلیل سند امنیت غذایی کشور و با حضور جمعی از مدیران حوزه کشاورزی، دانش‌پژوهان، استادان دانشگاه، محققان، کارشناسان و کشاورزان پیشرو در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.