رئیس کارگروه ناظر بر قرارداد‌ها گفت: سقف بودجه تغییر نکرده بلکه فقط مبلغی به سقف آسیایی‌ها اضافه شده است.

منصور قنبرزاده رئیس کارگروه ناظر بر قرارداد‌ها  و نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال در نشست خبری امروز خود، اظهار کرد: در ابتدا شهادت امام حسن عسگری را تسلیت گفته و برای مهدی محمد نبی که در امارات در بستر بیماری است و همچنین مهدی تاج آرزوی شفای عاجل دارم. در ابتدا یک توضیحی بدهم که مکرر تکرار شده است. عنوان دقیق‌تر سقف بودجه طراز مالی باشگاه‌ها است و در AFC هم از چنین عنوانی یا بازی جوانمردانه مالی صحبت می‌کنند. در سال‌های گذشته استاندارد‌های مجوز حرفه‌ای را وسیع‌تر کرده‌اند. حدود ۴_۳ قبل در برخی موارد اغماض می‌شد. مثلا در آن زمان برخی موارد مربوط به معیار‌های درجه B و C الزامی نبود، اما اکنون تبدیل به معیار A و الزامی شده است.

او افزود:  مانند اینکه از سال‌های آینده اگر باشگاهی تیم بانوان نداشته باشد، مجوز حرفه‌ای نمی‌گیرد یا اگر باشگاهی ۳ دوره متوالی نتواند مجوز ملی بگیرد، باید از لیگ برتر هم خارج شود. اینها مواردی است که AFC برای نزدیک کردن به استاندارد‌ها اعلام کرده است. نیاید شرایطی پیش بیاید که لیگ برتر ایران از حالت حرفه‌ای خارج شود و نتوانیم تیمی در لیگ نخبگان و لیگ قهرمانان داشته باشیم. به همین دلیل از سال گذشته مصوب شد نظم مالی برای باشگاه‌ها مدنظر قرار بگیرد و طراز مالی منظور ما بود. یعنی درآمد و هزینه باشگاه‌ها مشخص شود. در سال اول نواقصی هم داشت، اما آنچه توسط خود باشگاه‌ها در سایت AFC بارگذاری شد، هزینه و درآمد بود. یکی از معیار‌هایی که از امسال خیلی سختگیرانه را اعمال می‌کنند این است که هر ۳ ماه یک بار خود باشگاه‌ها باید طراز مالی را با نظارت کمیته صدور مجوز حرفه‌ای بارگذاری کنند.

قنبرزاده تصریح کرد: در نهایت زمانی که AFC می‌خواهد مجوز حرفه‌ای صادر کند، طراز مالی را در نظر می‌گیرد. اگر هزینه نسبت به درآمد بالاتر باشد، قطعا مجوز حرفه‌ای صادر نخواهد شد. در گذشته ۳_۲ باشگاه ما توانستند مجوز حرفه‌ای بگیرند و باشگا‌ه‌های پرطرفدارمان به تلخی از لیگ قهرمانان حذف شدند. برقراری طراز مالی سبب شد ۷ باشگاه ما امسال مجوز حرفه‌ای بگیرند. آن هم طبق اسناد واقعی که خود باشگاه‌ها بارگذاری کردند. هر تغییری با مقاومت و سختی مواجه است. باشگاهی داشتیم که سال قبل تعهداتی ایجاد کرده بود، اما به هر شکل طبق مذاکره با بازیکنانش، قرارداد خود را تقلیل داد و توانست به شرایطی نزدیک شود که مجوز حرفه‌ای بگیرد.

او ادامه داد: در نهایت این باشگاه توانست مجوز حرفه‌ای را کسب کند. اگر بخواهیم خیلی شفاف بگوییم طراز مالی باشگاه‌ها الزام AFC است و قانون تجارت هم می‌گوید درآمد باید با هزینه برابر باشد، اما مباحث یک تا ۲ روز اخیر ما این بود که برخی دوستان به اشتباه و به دلیل اشراف نداشتن به قانون یا جهل بر قانون، اعلام کردند سقف بودجه تغییر پیدا کرده است. سقف بودجه سر جای خودش است. باشگاه‌هایی که مجوز ملی گرفته‌اند یک امتیاز دارند و باشگاهی که مجوز حرفه‌ای دارد امتیازی دیگر. پایه هم برای همه تیم‌ها مشترک است.

نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال تصریح کرد: نکته‌ای که اکنون تغییر پیدا کرده پاداش تیم‌های آسیایی است. پاداش آنها به این شکل بود که برای مرحله گروهی لیگ نخبگان ۸۰۰ هزار دلار به سقف‌شان اضافه شود. کسب این مبلغ با حضور در مرحله گروهی قطعی است و ما از ابتدا این بحث را در نظر گرفتیم. سپاهان و تراکتور هم که در لیگ قهرمانان هستند، کسب ۳۰۰ هزار دلارشان قطعی است. مکاتبات امور بین‌الملل پس از تدوین دستورالعمل انجام شد و قبل از تدوین دستورالعمل این مبلغ برای ما مشخص نبود.

قنبرزاده خاطرنشان کرد: در دستورالعمل به این شکل آمده که پاداش‌های آسیایی برای سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ به میزان خالص پرداختی به سقف بودجه افزایش پیدا کند. ۸۰۰ هزار دلار قطعی شده بود و در نهایت تیم‌های حاضر در لیگ نخبگان با توجه به تعداد بازی‌های داخل و خارج از خانه، رقمی را دریافت می‌کنند. یعنی در مجموع سقف بودجه باشگاه‌های حاضر در لیگ نخبگان ۵۰۰ هزار دلار افزایش پیدا کرده و به یک میلیون و ۳۰۰ هزار دلار رسیده است. این مبلغ نیز به این شکل است که با توجه به مشخص نشدن مرحله بعد، بحث بود که مبلغ یک میلیون و ۳۰۰ هزار دلار را علی‌الحساب محاسبه کنیم.

او افزود: در چندین جلسه به جمع‌بندی نرسیدیم، اما در یک هفته اخیر از طریق اصحاب رسانه مطلع شدیم که تیم‌های عربی تغییر روش داده و حتی سهمیه بازیکنان خارجی خود را افزایش دادند. حتی سهمیه بازیکنان خارجی لیگ نخبگان هم نسبت به گذشته افزایش یافته است. این موضوع فشار زیادی به باشگاه‌های ما به عنوان نمایندگان ایران می‌آورد. آنها به نوعی تیم ملی ما هستند. اکنون ۷۵ درصد امتیاز‌ها درمورد سهمیه کشور‌ها در لیگ نخبگان براساس نتایج باشگاه‌ها در سال‌های اخیر محاسبه می‌شود. به همین دلیل سهمیه ما در فصل آینده کم شد. ۲۵ درصد باقی مانده نیز مربوط به نتایج تیم‌های ملی است. در هر مرحله‌ای باشگاه‌های ما نتایج قابل قبولی نگیرند، به همین شکل از سهمیه ما کم می‌شود. بحث اضافه شدن پاداش آسیایی موافقان و مخالفانی داشت که فرق آن ۵۰۰ هزار دلار در لیگ نخبگان است گه احتمال تحقشش بسیار زیاد است.

قنبرزاده خاطر نشان کرد: در نهایت در روز‌های اخیر با توجه به شرایط ایجاد شده و نظرات کارشناسی قرار شد درمورد حداقل‌ها سخت‌گیری نکنیم. اکنون که شرایط زمین‌های ما به این شکل است و حریفان در آسیا نیز چنین وضعیتی دارند، برخی مسائل مثل پاداش آسیایی را به شکل بهتری لحاظ کنیم. در کارگروه هم موافقان و مخالفانی وجود داشت. حتی کمیته وضعیت و بین‌الملل نیز مسائل را رصد می‌کنند. نظرات پیشکسوتان فوتبال ایران از باشگاه‌های مختلف را هم بررسی کردیم. ظرف یک تا ۲ روز آینده این بحث نهایی و تصمیم گرفته شد پاداش آسیایی را تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار دلار برای نمایندگان ما در لیگ نخبگان در نظر بگیرند که اختلافش ۵۰۰ هزار دلار است. این موضوع نیز به اجماع هیات رئیسه رسید.

قنبرزاده درپاسخ به اینکه واگذاری استقلال و پرسپولیس به هلدینگ خلیج فارس و کنسرسیوم بانک‌ها چه تاثیری روی این تصمیم داشته است، گفت: حتی به این موضوع فکر نکردیم. شاید بتوان این سوال را اینگونه تکمیل کرد که سرخابی‌ها در فرایند گذر بودند. روزی با مدیران هلدینگ خلیج فارس و کنسرسیوم بانک‌ها جلسه‌ای داشتیم تا برخی مسائل را در خصوص بدهی‌های انباشته مطرح کنیم. آنها مشکل مالی ندارند، اما مقررات مالی‌شان بسیار استاندارد است و روی کدال و بورس قرار می‌گیرد. این دوره گذار سخت است، اما اکنون بسیاری از بدهی‌های ۲ باشگاه تسویه و شرایط مالی‌شان بهتر شد.

قنبرزاده درپاسخ به انتقادات مدیران عامل پرسپولیس و تراکتور درمورد نحوه ابلاغ بحث اضافه شدن پاداش آسیایی به سقف بودجه و گلایه‌های شدید رضا درویش، گفت: به هر حال این بحث موافقان و مخالفانی داشت. مانند قوانین مجلس است که شاید درصدی مخالف داشته باشد، اما هر وقت قانون شد، باید همه از آن تبعیت کنند. همه ما می‌پذیریم نمایندگان ما در آسیا حکم تیم‌های ملی را دارند، اما یک چیز را فراموش نکنید. شاید اگر زودتر این اتفاق می‌افتاد، قدرت تصمیم‌گیری تیم‌ها بهتر می‌شد، اما گفتم در روز‌های اخیر متوجه شدیم امارات و عربستان، سهمیه بازیکنان خارجی خود را افزایش داده‌اند. در شرایط فورس ماژور قرار گرفته‌ایم. این نکته را هم فراموش نکنید که باشگاه‌ها تا ۱۰ آبان فرصت جذب سه بازیکن سهمیه آزاد فیفا را هم دارند. نمی‌خواهم قول بدهم. سقف که تغییر نمی‌کند، اما برخی باشگاه‌ها تقاضا کرده‌اند یک تا ۲ سهمیه به لیست بزرگسالانشان اضافه شود.

او ادامه داد: این بحث نیز منطقی است، زیرا سهمیه حریفانشان افزایش یافته است. شنبه جلسه‌ای را برگزار می‌کنیم تا با دوستان درمورد افزایش سهمیه بازیکنان بزرگسال به اجماع برسیم. درویش و حسین شهریاری درمورد اورونوف بحثی با من داشتند. هرچه تحلیل می‌کنم می‌بینم این بحث درست است. گفتند سال گذشته سهمیه ۲۵ سال نداشتیم و او را در فهرست بزرگسال رد کردیم. در آن زمان ۲۳ سال و ۶ ماه بود. این بحث مقداری گنگ است. می‌گویند سال گذشته با او قرارداد بستیم و اکنون باید بازیکن زیر ۲۵ سال محسوب شود. این یک بحث تفصیلی است. این قانون را تغییر دادیم و قطعا اصلاح می‌شود. شنبه بحث را اصلاح می‌کنیم تا دغدغه باشگاه‌ها برطرف شود.

قنبرزاده در واکنش به انتقادات رضا درویش مبنی بر افزایش سقف بودجه، گفت: همه اهالی فوتبال و از یک خانواده هستیم. عزیزی در عصبانیت یک صحبتی می‌کند. مجموعه فدراسیون پدر فوتبال است و نباید خیلی به مسائل دامن بزنیم. اکنون هم ما چیزی غیر از آرامش در فوتبال نمی‌خواهیم و اگر صحبتی می‌شود و ما با پرخاشگری پاسخ بدهیم درست نیست. ما نمی‌گوییم که همه تصمیمات فدراسیون فوتبال درست است، اما با غرض و جانبداری صورت نمی‌گیرد.

او افزود: در این دستورالعمل یک جا‌هایی شاید به نفع یک باشگاه باشد و یا با شرایط باشگاهی متفاوت، اما مجموعه فدراسیون نمی‌آید به خاطر یک باشگاه یا یک فرد خودش را زیر سؤال ببرد. خواهش ما این است که طاقت، صبر و حوصله‌مان را بیشتر کنیم. اگر دوستان صحبتی هم کردند روی عصبانیت بوده است و نشست می‌گذاریم و سوءتفاهم‌ها را برطرف می‌کنیم

رئیس کارگروه نظارت بر سقف بودجه و قرارداد‌های لیگ برتر فوتبال درباره سهمیه ششم خارجی پرسپولیس به دلیل عدم استفاده از نبیل باهویی در ترکیب این تیم در فصل گذشته خاطر نشان کرد: نبیل باهویی در مقطعی به پرسپولیس آمد، اما دستورالعمل فصل‌الخطاب است و نه فدراسیون، نه هیئت رئیسه و نه سازمان لیگ و ... صلاحیت تشخیص این مسائل را ندارند و ثبت قرارداد یک بازیکن خارجی باید به تأیید ایفمارک برسد.

 قنبرزاده تصریح کرد: براساس آخرین تأییدیه‌ای که گرفتیم رئیس ایفمارک به ما گفت که نظرات‌مان را اعلام کردیم و، چون این مسائل محرمانه است، به ما گفتند که رسانه‌ای نشود و اینکه مشکل باهویی چه بوده به باشگاه پرسپولیس اعلام شده است و آنها اگر صلاح بدانند رسانه‌ای خواهند کرد.

او درباره  اینکه آیا نگاه مهربانانه به استقلال و سپاهان، ممکن است درمورد سهمیه ششم خارجی پرسپولیس هم اعمال شود، گفت: اصلاً تفاوتی بین باشگاه‌ها نیست، اما با عنایت به شرایطی که پیش آمد و با توجه به اینکه حریفان ما سهمیه‌های خارجی‌شان را تغییر دادند یک دیدگاهی هست که باشگا‌ه‌ها یک یا ۲ بازیکن با دیدگاه مثبت و بدون اینکه بودجه‌شان تغییر کند، باشگاه‌ها بگیرند.

نایب رئیس فدراسیون افزود: نماینده‌های ما، چون در لیگ برتر هم حضور دارند، این شرایط برای سایر تیم‌های لیگ برتری هم باید لحاظ شود. به نظر می‌رسد این اتفاق می‌افتد. نظر من این است که سهمیه پرسپولیس و هر باشگاهی که متقضی است باید اضافه شود. نمی‌توانیم تبعیض قائل شویم و این سهمیه برای تمام تیم‌های لیگ برتری لحاظ خواهد شد.

قنبرزاده درباره اینکه آیا مشکل باشگاه‌ها برای دریافت پاداش آسیایی حل شده است، گفت: در یک تا ۲ سال گذشته پاداش‌ها را به صورت نقدی دریافت می‌کردند یا اینکه تهاتر صورت می‌گرفت. مثلا تیم عربستانی به ایران و هزینه‌هایش را از این طریق پرداخت می‌کنیم آنجا ما آن مبلغ را می‌گیریم. به این شکل مشکل حل شده است.

او در واکنش به اینکه بسیاری از باشگاه‌ها می‌گویند لیست بزرگسالان‌مان را براساس سقف بودجه قبلی بستیم و اکنون با افزایش سقف بودجه لیست‌مان جایی برای اضافه کردن بازیکن باکیفیت ندارد، عنوان کرد: هر تصمیمی که در هر برنامه عملیاتی و اجرایی بگیرید، برخی مزایا و معایب دارد و نمی‌توانیم بگوییم که همه‌اش خوب بوده است. در فوتبال زمانی می‌بینید که تیم مقابل تاکتیکی را اتخاذ می‌کند و شما هم باید تاکتیک جدید لحاظ کنید.

رئیس کارگروه نظارت بر قراراد‌ها گفت: متوجه شدیم که تیم‌های عربی اماراتی و عربستانی سهمیه‌های خارجی‌شان را اضافه کردند و باشگاه‌ها و کارشناسان به ما فشار آوردند. نمی‌توان حرف منطقی را نادیده گرفت. به هر حال تقاضا‌هایی در مورد بحث بازیکنان زیر ۲۵ سال شد که ظرفیت دستورالعمل اجازه حل شدن این موضوع را می‌دهد. بحث اضافه شدن یک سهمیه خارجی باشگاه‌ها هم موضوعی است که قابل حل است.

قنبرزاده درمورد اینکه امروز درویش مدعی شد مهدی نبی که اکنون به دلیل عارضه قلبی در حالت خواب مصنوعی است و امروز به بیمارستانی در ابوظبی منتقل شده به صورت پیامکی موافقت خود را با افزایش سقف بودجه مطرح کرده است، گفت: گفتم به سمت همدلی و وحدت برویم. در جزئیات مسائل نیستم و ان‌شاالله خدا سلامتی به نبی عطا کند. فرض کنیم به هر دلیلی یک نفر از اعضای هیئت رئیسه نباشند، اگر از ۱۰ نفر، ۵ نفر هم موافق تصمیمی باشند، تصمیم گرفته می‌شود. یک ضرب‌الاجلی وجود داشته است و مطمئن باشید تا زمانی که هیئت رئیسه موافق نبود این اتفاق نمی‌افتاد.

او ادامه داد: یک نفر در هیئت رئیسه می‌گفت کاش این موضوع را زودتر از اینها انجام می‌دادیم تا باعث ایجاد چالش نشود، اما باید بگویم که اکثریت هیئت رئیسه موافق این تصمیم بودند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار