یک مشاور تحصیلی به خانواده‌ها توصیه کرد که کیف و نوشت افزار را به سلیقه دانش‌آموزان خریداری کنند.

جهانگیر مرادی با بیان اینکه طرح و نوشته‌های روی کیف و نوشت‌افزار نقش مهمی در شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموزان دارد، گفت: افراد در سنین کودکی و نوجوانی الگوپذیری زیادی دارند و بنابراین طرح و نوشته‌های روی کیف و نوشت‌افزار می‌تواند برای آنها تبدیل به الگو شود.

وی افزود: وقتی تصویر فلان بازیگر یا شخصیت کارتونی خارجی روی کیف و نوشت افزار دانش‌آموزان باشد، دانش‌آموز با شخصیتِ آن فرد همزادپنداری کرده و سعی می‌کند شخصیت خود را به ویژگی‌های آن نزدیک کند، در همین راستا خرید کیف و نوشت افزار با طرح‌های متناسب با فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی و اسلامی برای دانش‌آموزان توصیه می‌شود، چون این نوع طرح‌ها می‌تواند نقش موثری در انتقال فرهنگ بومی به دانش‌آموزان داشته باشد.

مرادی در ادامه انتخاب کیف و نوشت افزار با طرح و رنگ ساده را برای دانش‌آموزان پیشنهاد کرد و افزود: هرچه طرح و رنگ کیف و نوشت‌افزار ساده‌تر باشد، دغدغه ذهنی کمتری برای دانش‌آموز به وجود می‌آید.

وی افزود: برای دانش‌آموزان مقاطع پایین‌تر می‌توان از لوازم تحریر فانتزی استفاده کرد تا شور و اشتیاق آنها به درس خواندن بیشتر شود، اما بهتر است هر چه سن دانش‌آموز بالاتر می‌رود نوشت افزار هم ساده‌تر انتخاب شود، چون در سنین بالا طرح‌های شلوغ موجب حواس پرتی و از دست رفتن تمرکز دانش‌آموز و هم کلاسی‌های او خواهد شد.

وی با بیان اینکه کیف و نوشت افزار دانش آموزان باید به سلیقه خود آنها تهیه شود، توصیه کرد والدین همراه با فرزندشان برای تهیه نوشت‌افزار به خرید بروند، اما اجازه دهند خود دانش آموز انتخاب کند تا آنها نحوه خرید کردن را از همین سنین پایین یاد گرفته و اقلام کاربردی خریداری کنند.

وی افزود: همچنین توصیه می‌شود خانواده‌ها قبل از رفتن به خرید، فهرستی از وسایل مورد نیاز دانش‌آموز را با مشورت خود او تهیه کنند، تا هنگام خرید دچار سردرگمی نشده و همه مایحتاج دانش‌آموز را خریداری کنند، علاوه بر این، با این روش از پرداخت هزینه‌های اضافی برای خرید کالا‌هایی که به درد دانش‌آموز نمی‌خورد هم تا حد زیادی جلوگیری می‌شود.

این مشاور تحصیلی با توصیه به خرید کالا‌های مرغوب برای دانش‌آموزان، گفت: خانواده‌ها هنگام خرید نوشت‌افزار حتما باید به جنس آنها دقت کنند و برای مثال مدادی بخرند که روان نوشته و نوکِ آن به سادگی نشکند یا مداد پاک کنی که قدرت پاک کنندگی خوبی داشته باشد، چون اگر نوشت‌افزار کیفیت نداشته باشند، علاوه بر اینکه باعث کلافگی دانش آموز می‌شود، موجب می‌شود او نگران عقب افتادن از دیگر هم‌کلاسی‌هایش شود.

مرادی خرید جامدادی‌های فلزی بزرگ و چند قسمتی برای دانش‌آموزان را نامناسب دانست و افزود: جامدادی باید وسیله‌ای ساده، پارچه‌ای و کوچک باشد تا دانش آموز موقع استفاده از آن اذیت نشود، همچنین توصیه می‌شود جامدادی صرفا یک زیپ داشته باشد تا دانش‌آموز بتواند با یکبار باز کردن، همه وسایل مورد نیازش را در آن ببیند و از آنها استفاده کند.

وی افزود: در خصوص خرید دفتر هم طرح‌های ساده پیشنهاد می‌شود، اما برای دانش آموزان ابتدایی بویژه در مقاطع اول و دوم، خرید دفتر‌های رنگارنگ با طرح‌های فانتزی می‌تواند علاوه بر تقویت تشخیص رنگ و قوه بینایی، اشتیاق آنها به درس خواندن را هم افزایش دهد.

این مشاور تحصیلی با هشدار نسبت به خرید نوشت‌افزار گران‌قیمت، گفت: خرید نوشت‌افزار گران‌قیمت علاوه بر اینکه دانش‌آموز را متوقع بار می‌آورد، موجب می‌شود، والدین مدام نسبت به نگهداری این وسایل به دانش آموز تذکر دهند و همین مسئله روی روحیه دانش‌آموز اثر منفی دارد.

وی افزود: وقتی خانواده‌ای برای فرزندش نوشت‌افزار گران‌قیمت خریداری می‌کند، این احتمال وجود دارد که والدین در پی گم شدن و یا خراب شدن آن وسیله عصبانی شده و حتی دست به تنبیه دانش آموز بزند که همه اینها روی روح و روان دانش‌آموز اثر سوء به جا می‌گذارد.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار